ش 08 اردیبهشت 1403 ساعت 09:03

آسیب شناسی انتخابات در اورامانات (شوراهای شهر و روستا)/امیر احمدیان 

آسیب شناسی انتخابات در اورامانات (شوراهای شهر و روستا)/امیر احمدیان 

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:  انتخابات از مهم‌ترین ارکان مردم‌سالاری و نماد دموکراسی  همواره به عنوان جزئی از حقوق مردم در تعیین سرنوشت خود که باعث تحقق آزادی و جلوگیری از تجمع قدرت سیاسی می شود. اما انتخابات حتی در نظامهای کاملا دموکراتیک مصون و عاری از راهها و اعمال ناسالم در کسب آرای مردم و چالشها […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:  انتخابات از مهم‌ترین ارکان مردم‌سالاری و نماد دموکراسی  همواره به عنوان جزئی از حقوق مردم در تعیین سرنوشت خود که باعث تحقق آزادی و جلوگیری از تجمع قدرت سیاسی می شود. اما انتخابات حتی در نظامهای کاملا دموکراتیک مصون و عاری از راهها و اعمال ناسالم در کسب آرای مردم و چالشها جهت تکیه بر اریکه قدرت نیست این نهاد با آسیب هایی روبرو است که فقط از طریق قانون گرایی و مدیریت صحیح می توان آن را نهادینه کرده و در جهت رفع آن گام برداشت.

از تاثیر گذار ترین نهادهای ایران در زمینه تصمیم گیری های مستقل و بدور از سانترالیسم و توسعه هماهنگ مبتنی بر خصوصیت های جغرافیایی و منطقه ای شوراهای اسلامی شهر و روستا می باشند در ایران، شوراهای اسلامی شهر و روستا به صورت رسمی از سال ١٣٧٨ تشکیل شده‌اند و از تجربه کوتاهی در زمینه اداره محلی برخوردار است. انتخابات شورای شهر و روستا از انتخابات محلی است که فعالان مدنی آن را نوعی خودگردانی و پارلمان محلی می‌ دانند و چون تعیین شهردار و دهیار و  برنامه ریزی شهر و روستا به عنوان وظیفه اساسی شوراها است در مناطق کوچک و قومی شور و حال و هوای خاصی خواهد داشت و به عنوان بخشی از درخواست های بومی و محلی مردم تبدیل شده است.

 با ارزیابی از دوره های گذشته در زمینه اداره شهر و روستا در اورامانات می‌توان به عملکرد نه‌چندان مطلوب و مدیریت ضعیف و ناکارآمدآنها بر اساس قوانین و هدف های پیش بینی شده  اشاره کرد. نکته قابل‌تأمل آنکه در ۴ سال گذشته، شوراهای شهر نه‌تنها از اهداف خود دور شده بلکه جز بروز و ظهور اختلافات میان اعضای شورا و شهرداران شده است و  در مدیریت شهری دچار درماندگی و استیصال شده اند و مقبولیت  و مشروعیت خود را از دست داده اند.

در این نوشته سعی می شود به  آسیب شناسی انتخابات شوراهای شهر و روستا در اورامانات پرداخته شود:

اولین آسیب :هزینه های گزافی است  که توسط تعدادی از نامزدها و یا از طریق حامیان مالی آنها به عنوان اسپانسر انجام می شود که به نوعی وامدار حامیان قدرت و ثروت شده که مجبور می شوند اهداف وبرنامه های آنها را دنبال کنند و ناچار در این زمینه مرتکب اشتباهات استراتژیک شده و مدیریت چنین مبالغ و هزینه هایی باعث فساد خواهد شد. در این زمان روشنگری مالی امری ضروری است تا به مانور و خودنمایی های بین صاحبان قدرت و ثروت منجر نشود.

در حالی که انتخابات جایگاهی برای عرضه برنامه ها ،راهکارها و ایده ها است تا به رفع مشکلات مردم و مدیریت امور منجر شود نامزد های انتخابات متاسفانه بیشتر به دادن شعارهای نامفهوم و عوام فریبانه می پردازند که تصمیم گیری های مردم را در انتخاب تحت شعاع قرار دهند و این امر عرصه را برای افراد توانمند و متخصص و نخبگان جامعه محدود خواهد کرد.

دومین آسیب :

تبلیغات در فضای مجازی به علت دستررسی سریع و آسان  در حال حاضر از مهمترین ابزارها جهت معرفی نامزدها و ارائه برنامه توسط آنها است که به علت عدم نظارت کافی در این زمینه بعضا منجر به انتشار اخبار کذب ،نادرست ، بدون پایه و اساس و با تخریب سایر رقیبان همراه می شود و فضای سالم رقابتی را از بین خواهدبرد.یکی از مهمترین موارد تخلفات انتخاباتی که در همه دوره ها وجود داشته است مسئله تخریب رقبا در عرصه فعالیت های انتخاباتی است که امری نادرست است و  متاسفانه موارد تخریبی شامل عکس، فیلم ، مطلب و…… به راحتی و به صورت گسترده ازطرف کاربران در  فضای مجازی منتشر می شود که اثرات بسیار مخرب مادی و معنوی برای رقیب دارد.

از طرف دیگر فضای مجازی باعث پخش خبرهای کذب و شایعه می شود که پاسخ دادن و تکذیب آن به راحتی امکان پذیر نیست.اطلاعاتی که در این فضا در اختیار مخاطبان قرار می گیرد سطحی ،بدون تحقیق و احساسی  است که منجر به تصمیم گیری های نامعقول و غیرصحیح می شود.عدم نظارت و قوانین خاص و اطلاعات حقوقی در این زمینه باعث تخلفات انتخاباتی زیادی در فضای مجازی می شود که حداقل نامزد ها سعی کنند به توجیه هوداران خود اقدام کنند و یا دستگاهای نظارتی قوانین لازم را در اختیار رسانه ها و کاندیداها قرار دهند تا شاهد آسیب های کمتری در آینده باشیم .

سومین و مهمترین آسیب :

سالهاست آفت قوم گرایی ، طایفه گرایی و منطقه گرایی هماهنگ و شاید بیشتر از سایر محرومیت‌ها، توسعه را در این منطقه به چالش کشیده و باعث پسرفت فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی منطقه شده است و این آفت همواره در زمان انتخابات و به طور خاص در زمان انتخابات بومی تر بیشتر خودنمایی می‌کند.

تأکید بر این مقولات قوم گرایی آن‌چنان عرصه انتخابات را  تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که نتایج منفی و زیانبار آن پس از انتخابات باعث  شکاف بیشتر‌ و جهت گیری سیاسی افراد و مانع تحلیل و تصمیم گیری درست سیاسی می شود و نفع فردی،  منطقه ای و طایفه ای بر‌ مصلحت کلی و عموم برتری پیدا می کند و چنین تفکری راه بر نخبه گرایی و شایسته سالاری را خواهد بست و به بکارگیری افرد توانمند و خلاق و منتقد را با دشواری مواجه خواهد کرد و مانع اتفاق اجتماعی و مشارکت های سیاسی و اجتماعی در عرصه قدرت می شود .

قوم گرایی به معنای به کار گماردن و انتخاب کردن خویشان و افراد طایفه در رأس مناصب بدون توجه به شایستگی، توانایی و دانایی است به نظر من قوم گرایی شامل حامیان و اطرافیان منتخب هم می شود که همواره به دنبال سهم خواهی ویا باج خواهی و حتی تخطئه دیگر رقبا و حریفان هم می شود و باعث می شود منتقدان به عنوان دشمن تلقی شده و در صدد از میدان به در کردن آنها باشند و سنتی که سالیان زیادی در این منطقه نهادینه شده است و خیلی از افراد در جهت رسیدن به منصب ،جایگاه و اعتماد و رای آوری خود احساسات طایفه ای را تشدید کرده و از آن سوء استفاده های سیاسی می کنند که  همبستگی و اتحاد اجتماعی را  تضعیف کرده و اتحاد جای خود را به تفرقه و تعارض  می‌دهد و اعتماد و نوآوری و خلاقیت را از بین خواهد برد در نتیجه گذار از پروسه قوم گرایی ، طایفه گرایی و منطقه گرایی یه ضرورت انکار ناپذیر در منطقه اورامانات است و در چنین وضعیتی بزرگان و نخبگان رسالت دارند که افرادی توانمند و متخصص را برای ورود به عرصه انتخابات معرفی کنند و نظام شایسته سالاری جای منطقه گرایی و طایفه گرایی و تفکر سنتی را بگیردکه بهترین افراد در بهترین جایگاه تصمیم گیری قرار گیرند .

با کنترل کردن مسائل قومی و طایفه ای می توان از هیجانات نامعقول و ناصحیح و تنش هایی که سالها گریبانگیر انتخابات این منطقه خاص شده است جلوگیری کرد . رسانه ها هم در این عرصه نقش مهمی در جلوگیری و مدیریت چنین آسیبی دارند به صورتی که خودشان مروج چنین سنت هایی نشوند و رسالت روشنگری و بدون جانبداری از شخص  خاص را ارائه دهند و مردم را به سمت انتخاب هایی بر مدار تخصص ،تعهد ،تجربه و توانمندی راهنمایی کنند .

در نتیجه شوراها و شهرداری ها که قسمت اعظم مدیریت شهری را برعهده دارند و مقبولیت و مشروعیت خود را از آرای مردم گرفته اند نقش مهمی در هارمونی مدیریت شهر را برعهده دارند که در این زمینه کارنامه شوراها و شهرداری ها در اورامانات ضعیف و ناکارآمد بوده است.

سلامت انتخابات می‌تواند ضامن سلامت سیاست‌گذاران و سیاست‌ها و نمایندگی صحیح این دو از اراده مردم باشد. بنابراین شناسایی نقاط ضعف و نارسایی‌ها در انتخابات  می‌تواند کمک زیادی به برگزاری یک انتخابات سالم کند: بررسی شفافیت های مالی و سیاسی و گذشته افراد، آموزش مردم ، مدیریت هزینه‌های انتخاباتی ،اصلاح قانون انتخابات و قوانین مرتبط با آن، مدیریت تبلیغات در فضای مجازی ، گذار از مساله قوم گرایی و طایفه گرایی ،عدم توجه به شعارگرایی و عوام فریبی نامزدها ،معرفی افرادی متخصص و متعهد از طرف مجمع بزرگان و نخبگان هر شهر از طریق دریافت راهکارها و برنامه ها از فرد داوطلب و نهایتا تلاش برای احیای نظام حزبی و معرفی افراد و برنامه ها از طریق حزب راهکارهای خیلی درستی جهت ارتقای جایگاه و عملکرد انتخابات می‌باشد.

امیدوارم با ارائه و مدیریت صحیح و ساز و کارهای درست و صحیح با همکاری بزرگان و نخبگان شاهد انتخاباتی سالم و منتخبانی شایسته ،کارآمد ،خوش فکر ،متعهد و متخصص باشیم.