د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 18:36

ترفند استفاده از نام اورامانات جهت بازداشتن توسعه شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی

ترفند استفاده از نام اورامانات جهت بازداشتن توسعه شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : دکتر کیومرث عظیمی *حتما تا حالا متوجه شده اید که در اختصاص بودجه های عمرانی به شهرستان های اورامانات از طرف مدیران استان، از این شهرستان ها تحت عنوان اورامانات یاد شده و با این ترفند زیرکانه، سهم بودجه اختصاص یافته به هر چهار شهرستان اورامانات، تا حد یکی از […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : دکتر کیومرث عظیمی *حتما تا حالا متوجه شده اید که در اختصاص بودجه های عمرانی به شهرستان های اورامانات از طرف مدیران استان، از این شهرستان ها تحت عنوان اورامانات یاد شده و با این ترفند زیرکانه، سهم بودجه اختصاص یافته به هر چهار شهرستان اورامانات، تا حد یکی از شهرستان های دیگر استان تقلیل می یابد. نگاهی اجمالی به پورتال خبری استانداری کرمانشاه بر این امر صحه گذاشته و درک این رویه را بر همگان مشهود و نمایان می گرداند.

به عنوان مثال در خبرهای اخیر آمده بود «… با آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه پتروشیمی اسلام آباد غرب و تصویب اختصاص ۴۰۰ میلیون دلار جهت ساخت سه پالایشگاه پایین دستی کنگاور، سنقر و اورامانات، استان کرمانشاه به یکی از قطب های تولید مواد پتروشیمی تبدیل می گردد». این خبر در سطحی وسیع در شبکه های رسمی استانی و فضای مجازی انعکاس می یابد و چنین تلقین می گردد که شهرستان های جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی در اختصاص بودجه های عمرانی، بسان سایر شهرستان های کرمانشاه سهمی درخور داشته و دارند. اما وقتی بصورت ریزتر خبر را واکاوی کنیم، تازه مشخص می شود از این ۴۰۰ میلیون دلار نیز، فقط قرار است ۱۱۰ میلیون دلار آن با ظرفیت اشتغال ۷۰ نفر، به اورامانات اختصاص یابد.

از میان شهرستان های اورامانات نیز محل جانمایی آن، شهرستان روانسر می باشد.گمان نکنم هیچ کس از مردم شهرستان های جوانرود، پاوه و ثلاث باباجانی با اختصاص این بودجه عمرانی جهت ساخت یک پالایشگاه پایین دستی پتروشیمی به شهرستان روانسر، ناراحت بوده و مخالف باشند. برعکس ضمن تبریک به مردم شهرستان روانسر، معتقدیم باز نسبت به سایر شهرهای استان، حداقلی از این بودجه، به شهرستان روانسر اختصاص یافته است و بجد امیدواریم در آینده ای نزدیک روند عملیات اجرایی آن شروع شده و این وعده دولت با اختصاص بودجه مناسب، عملی گردد.

اما عجیب تر از همه این ها، تعمیم اختصاص این بودجه حداقلی به تمام شهرستان های دیگر اورامانات است. این رویه تکراری تنها به این مورد بسنده نیست، بلکه سال هاست که با حذف سیستماتیک مردم شهرستان های اورامانات از پست های مدیریتی مرکز استان، در اختصاص بودجه های عمرانی این گونه عمل می شود.

در اختصاص سایر بودجه های عمرانی در حوزه های دیگر نیز وضع به همین منوال است. سهم بودجه راه های شهرستان، وضعیت اشتغال، عمران و آبادانی شهری، کشاورزی، صنعت و … در استان، بر اساس شهرستان اختصاص می یابد، اما بودجه های عمرانی شهرستان های جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی زیر نام اورامانات تجمیع شده و اعلام می گردد که در خوشبینانه ترین حالت، با بودجه یکی از شهرستان های استان برابری می کند.

عدم توسعه راه های جاده ای، عمران و آبادانی، اشتغال جوانان، کشاورزی، صنعت و … شهرستان های اورامانات نسبت به دیگر شهرستانهای استان، به همین موضوع و ترفند مدیران استانی باز می گردد. کمبود آب شرب شهرهای اورامانات، علی رغم این که منطقه اورامانات جزو پربارش ترین نواحی استان می باشد، خود مثال روشنی بر عدم سرمایه گذاری مناسب در زیرساخت های توسعه این منطقه می باشد. شرکت بیش از ۱۲۵۰ نفر جوان تحصیلکرده بیکار در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی و بیش از ۷۵۰ نفر تحصیلکرده رشته های پزشکی، در آزمون پیراپزشکی امسال، تنها در شهرستان جوانرود، خود گویای وضعیت اسفناک چهار شهرستان اورامانات است و مثالی واضح دیگری در عدم توسعه این بخش فراموش شده استان کرمانشاه، از نگاه مدیران مرکز استان می باشد.

رونوشت: نماینده حوزه انتخابیه اورامانات