س 11 اردیبهشت 1403 ساعت 10:41

دکتر ملیحه بنانی کاندیدای ریاست جمهوری منتقد جدی عملکرد احزاب در ایران

دکتر ملیحه بنانی کاندیدای ریاست جمهوری منتقد جدی عملکرد احزاب در ایران

به گزارش سلام پاوه: دکتر ملیحه بنانی کاندیدای ریاست جمهوری ایران که در همایش احزاب و انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که اخیرا در محل وزارت کشور با حضور سران احزاب جمهوری اسلامی برگزار شد، در گفتگو با اردشیر اردلان – روزنامه نگار به نقد این احزاب پرداخت و در مورد عملکرد و تاثیرگذاری آنان ابراز نارضایتی […]

به گزارش سلام پاوه: دکتر ملیحه بنانی کاندیدای ریاست جمهوری ایران که در همایش احزاب و انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که اخیرا در محل وزارت کشور با حضور سران احزاب جمهوری اسلامی برگزار شد، در گفتگو با اردشیر اردلان – روزنامه نگار به نقد این احزاب پرداخت و در مورد عملکرد و تاثیرگذاری آنان ابراز نارضایتی کرد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه: دکتر ملیحه بنانی کاندیدای ریاست جمهوری، عملکرد احزاب ایران را بسیار ضعیف و حضور آنان را در سپهر سیاسی ایران ناکارآمد دانست و گفت : واقعیت آنست مردم سالاری از طریق انتخابات عادلانه که در آن حداکثر رقابت از طریق مبارزه احزاب و تشکل های سیاسی صورت می گیرد ، “دولت حداقلی” تحقق می یابد. حکومت مردم سالار “کار مردم” را به مردم می سپارد.

در نظام های مردم سالار احزاب از تمرکز قدرت می کاهند و آن را تحدید می کنند. به مطالبات مردم انسجام و روشنی می بخشند،آنها را در قالب حزب متشکل میکنند،واسط مردم و دولت میشوند، فعالیت سیاسی را از حالت پوپولیستی و باندی و محفلی خارج میکنند، افراد را با شناسنامه و قبول مسئولیت در مقابل رفتار و در چهار چوب قانون به عرصه سیاسی برای خدمت به مردم می آورند.

وی افزود : هدف احزاب کسب قدرت از راههای قانونی و مشروع است و این هدف مبارک در ماهیت و هویت حرکت حزبی مردم سالار نهفته است. ما در حال گذار به دموکراسی هستیم تعهد به مردم سالاری ایجاب می کند تا به لوازم آن پایبند باشیم .

این تحصلکرده رشته حقوق تنوع و تکثر مردم و مطالبات آنها غیر قابل انکار دانست و افزود:، هر یک از احزاب می توانند به شرط ایجاد نظام مردم سالار، بخشی از مطالبات را نمایندگی کنند و با تبلیغ افکار و برنامه های خود، مردم را به سوی آن جذب کنند و از طریق انتخابات ، قوه مقننه و مجریه را برای مدت محدود در اختیار گیرند و مردم از طریق انتخابات مجدد درباره آنان داوری و قضات کنند.

وی در پایان تاکید کرد : تحقق احزاب از طریق کسب قدرت مشروع به مصلحت جامعه است و سران احزاب باید هر چه سریعتر برای خروج از این وضعیت نابسامان چاره ای بیندیشند .