د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 00:55

چشمها را باید شُست ! /صدیق اسدی

چشمها را باید شُست ! /صدیق اسدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :  صدیق اسدی *جلسه ۸۲۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر حسن روحانی در مورخ ۲۶ آذر سال جاری در حالی به پایان رسید که یکی از تصمیمات مهم در خروجی این جلسه واگذاری مسئولیت مهدهای کودک به وزارت آموزش و پرورش بود. این در حالی است که قبل […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :  صدیق اسدی *جلسه ۸۲۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر حسن روحانی در مورخ ۲۶ آذر سال جاری در حالی به پایان رسید که یکی از تصمیمات مهم در خروجی این جلسه واگذاری مسئولیت مهدهای کودک به وزارت آموزش و پرورش بود.صدیق اسدی

این در حالی است که قبل از این مهدهای کودک تحت نظارت سازمان بهزیستی قرار داشتند.سن ۳تا ۷ سالگی به دلیل شکل گیری شخصیت به زعم اکثر روانشناسان از اهمیت ویژه و خاص برخوردار می باشد. همچنین در این سن کودکان از طریق مشاهده رفتار اطرافیان و انجام بازیهای مختلف ، مهارتهای اجتماعی خود را تقویت خواهند کرد.

در حیس مجموع مهد کودک علاوه بر محل نگهداری کودک ،محل رشد و پرورش نیز می باشد و مربیان شاغل در آن وظیفه و رسالت سنگینی بر دوش دارند. اما سئوال اینجاست که در قبال این مسئولیت سنگین جامعه و سیستم چه امکانات و جایگاهی برای این قشر زحمت کش و مهم قائل است؟!

با نگاهی به جایگاه آموزش در کشور و مقایسه آن با کشورهای توسعه یافته خیلی راحت می توان متوجه این نکته شد که یکی از اولویتهای کشورهای توسعه یافته توجه به مقوله آموزش می باشد. کشور ژاپن با سرانه ۱۶۵ میلیارد یورو در سال ۹۸ در راس کشورهای برتر دنیا از این حیس می باشد. و این در حالی است که در سال ۹۸ میزان سرانه آموزش در کشور ما نزدیک به ۴میلیارد یورو بوده است! توجه کمی و کیفی به وضعیت معیشتی مربیان و معلمین و همچنین بروز رسانی امکانات و تجهیزات کمک آموزشی از طرف دیگر، نقش مستقیمی در ارتقاء آموزش جامعه دارد.

باید شرایطی فراهم شود که دغدغه های این عزیزان به حداقل برسد.نباید فراموش شود که ،تکنیسینها،پزشکان و دانشمندان آینده در دامان این بزرگواران پرورش می
یابند.

پس باید قبول کنیم که رابطه مستقیمی بین کیفیت آموزش و پیشرفت همه جانبه یک کشور وجود دارد. اگر می بینیم که کشور ژاپن به یکی از قدرتهای اقتصادی جهان تبدیل شده به خاطر سرمایه گذاری این کشور در بخش آموزش می باشد. مربیان مهدهای کودک تاکنون از حمایت اجتماعی ،مالی و امنیت شغلی و… در جامعه ما محروم بودن ، و بعضاًبا دستمزدهای ناچیز و جزیی نباید انتظار بیش از این از آنها داشت.

در کشورهای توسعه یافته به دلیل اهمیت، مقوله آموزش، معلم ،مربی، کلاس و …..جایگاه ویژه‌ای دارد و از هر لحاظ(جایگاه اجتماعی،مالی و…)کاملاً مورد توجه قرار گرفته و به همین خاطر همیشه بهترینها از نظر استعداد و نبوغ تمایل دارند که وارد این حرفه شوند. مهم نیست چه ارگان و سازمانی متوالی مهدها باشد. ولی خیلی مهم است که نگاه مدیران ما به جایگاه و تاثیر آموزش در پیشرفت و آبادانی کشور عوض شود. پس چشمها را باید شُست.

*کارشناس ارشد مشاوره