د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:17

مشکلات شهریِ میراثی به نام نودشه

مشکلات شهریِ میراثی به نام نودشه

به گزارش سلام پاوه:شهردار و اعضای شورای شهر نودشه به همراه فرماندار پاوه به ساختمان سفید استانداری کرمانشاه آمدند تا رو در رو با استاندار و چند تن از مسولان استانی از جمله معاون عمرانی استانداری، مدیرکل میراث فرهنگی، آب منطقه ای، آب و فاضلاب و نیز مسکن و شهرسازی پیگیر مشکلات شهرشان باشند.   […]

به گزارش سلام پاوه:شهردار و اعضای شورای شهر نودشه به همراه فرماندار پاوه به ساختمان سفید استانداری کرمانشاه آمدند تا رو در رو با استاندار و چند تن از مسولان استانی از جمله معاون عمرانی استانداری، مدیرکل میراث فرهنگی، آب منطقه ای، آب و فاضلاب و نیز مسکن و شهرسازی پیگیر مشکلات شهرشان باشند.

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه: سیروس وطنی شهردار نودشه روز یکشنبه از استاندار کرمانشاه خواست تا با الحاق چند هکتار زمین به بافت اصلی شهر موافقت کند، او گفت: حدود ۲۰ خانوار در نزدیک ورودی نودشه ساکن هستند که به دلیل خارج بودن از محدوده شهر نمی توانند خدمات شهرداری را دریافت کنند.

 

هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه نیز دستور داد این چند هکتار ضمیمه شهر شود.

 

وی همچنین با اشاره به بافت ۲ هکتاری میراث فرهنگی در داخل شهر از اینکه مجوز ساخت و ساز برای بازسازی به واحدهای این بافت داده نمی شود شاکی بود.

 

وطنی گفت: بسیاری از خانه های این محله قدیمی و فرسوده است که در برابر زلزله مقاومت ندارند و نیاز به بازسازی دارند اما میراث فرهنگی اجازه ساخت و ساز در این منطقه را به ساکنانش نمی دهد و زمان پاسخ به استعلامات میراث فرهنگی نیز بسیار طولانی است.

 

بازوند نیز خواستار تسریع تدوین ضوابطی برای حفظ بافت سنتی شهر شد و گفت: کل ارزش شهر نودشه به میراث فرهنگی بودن آن است که باید حفظ شود.

 

او به میراث فرهنگی دستور داد تا ظرف ۲ هفته به استعلامات پاسخ دهد و از شهرداری نودشه نیز خواست دقیقا مطابق با استعلامات میراث فرهنگی اقدام کند.

 

استاندار کرمانشاه همچنین با تخصیص اعتبار برای تدوین ضوابط ساخت و ساز در داخل بافت ۲ هکتاری میراث فرهنگی نودشه موافقت کرد و گفت: باید دقت کرد که ضوابط نباید آنقدر سختگیرانه باشد که مردم مشارکت نکنند چرا که ضوابط سختگیرانه در نهایت منجر به مهاجرت ساکنان می شود.

 

تشویق مردم به تاسیس بومگردی دیگر موردی بود که بازوند به آن تاکید کرد و از مدیرکل میراث فرهنگی خواست تا برای تبلیغ بومگردی به منطقه برود و به صورت مستقیم راجع به مزایای طرح با مردم صحبت کند.

 

وی تاکید کرد: گردشگری باید سر سفره مردم خودش را نشان دهد تا مردم محلی نیز از آن استقبال کنند.

 

تامین بودجه مرمت بازار قدیمی شهر نودشه از محل بودجه زلزله دیگر موضوعی بود که بازوند دستورش را داد.

 

هرچند شهردار نودشه اعتقاد داشت که بازار قدیمی شهر دیگر کاربرد سابقش را ندارد و به جای تعمیر آن این بودجه صرف تاسیس خانه های بومگردی در خانه های خالی از سکنه بافت میراث فرهنگی شهر شود.

 

کمک به تاسیس کارخانه آب معدنی از چشمه بل نودشه و نیز اعطای مجوز به شهرداری شهر برای استفاده از مخازن سد داریان برای طرح های گردشگری و درآمد زایی دیگر مواردی بودند که وطنی به آنها اشاره کرد.

 

با اینکه آب منطقه ای و میراث فرهنگی اعطای مجوز به بخش دولتی را خلاف مقررات اعلام کردند و از اخذ قرارداد با بخش خصوصی برای اجرای طرح های گردشگری در چند سد استان خبر دادند، اما بازوند گفت: هیچ جا نیامده که شهرداری مستقیم نمی تواند طرح گردشگری در سدها داشته باشد، او خواستار اولویت دادن به شهرداری نودشه در اجرای این طرح شد.

 

نیاز نودشه به ایستگاه آتش نشانی از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.

 

از نکات جالب توجه این جلسه اما اشاره به اجرای طرح انتقال آب چشمه بل به شهر نودشه به طول ۱۷ کیلومتر و با بودجه سه میلیارد تومان در سال ۸۵ بود.

 

آنچنان که فرماندار پاوه در این جلسه گفت: برای این طرح پنج  ایستگاه پمپاژ ساخته شده است که در نهایت پس از تکمیل و افتتاح فقط سه روز فعال بوده و پس از آن به حال خود رها شده است، به گونه ای که در این سال ها بخشی از تجهیزات ۲ ایستگاه آن تخریب و بخشی نیز به سرقت رفته است.

 

هزینه تعمیر نیز سه تا پنج میلیارد تومان برآورد شد که استاندار کرمانشاه گفت: استانداری می تواند نصف هزینه آن را بپردازد.

 

نودشه از توابع شهرستان پاوه در نقطه صفر مرزی واقع شده و ۱۵۰ کیلومتر با شهر کرمانشاه فاصله دارد.

 

منبع:ایرنا

یک پاسخ برای “مشکلات شهریِ میراثی به نام نودشه

  • ماندانا در تاریخ شهریور 23, 1399 گفت:

    باسلام
    مهمترین مشکل نودشه فاضلابهای جاری و چاههای جذبی در مسیرهای ورودی شهر نودشه است .قسمت زیادی از باغات نودشه با فاضلاب آبیاری میشود و در فصل تابستان قسمت زیادی از باغات اطاف و پایین دست نودشه بوی غیر قابل تحملی دارد .
    از مدیریت سایت سلام پاوه خواهشمندم که در این باره گزارشی تهیه کند و با شهردار و مدیر آبفای پاوه مصاحبه داشته باشد .چگونه میشود نودشه که جزئی از اورامانات است در راه ثبت جهانی است اینقدر از فاضلابهای خام و جاری ضربه ببیند .من بارها دیده ام که گردشگران بیچاره در داخل دره ها که برای سایه و ساعتی اتراق مانده اند از آب فاضلاب که در داخل چشمه ها قاطی شده استفاده کرده اند .