د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 09:47

ثبت جهانی اورامانات یک فرصت طلایی برای توسعه منطقه است

ثبت جهانی اورامانات یک فرصت طلایی برای توسعه منطقه است

به گزارش سلام پاوه : استاندار کرمانشاه با بیان اینکه ثبت جهانی منظر طبیعی اورامانات فرصتی طلایی برای رونق و توسعه گردشگری و تداوم مسیر پیشرفت و توسعه استان است؛ مشارکت و همراهی مردم با مسوولین ذی ربط جهت فراهم نمودن بسترهای لازم در ۱۵ روز آینده بسیار مهم و حیاتی است. به گزارش خبرنگار […]

به گزارش سلام پاوه : استاندار کرمانشاه با بیان اینکه ثبت جهانی منظر طبیعی اورامانات فرصتی طلایی برای رونق و توسعه گردشگری و تداوم مسیر پیشرفت و توسعه استان است؛ مشارکت و همراهی مردم با مسوولین ذی ربط جهت فراهم نمودن بسترهای لازم در ۱۵ روز آینده بسیار مهم و حیاتی است.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : هوشنگ بازوند عصر شنبه در جلسه  ستاد رفع موانع ثبت ‌جهانی اورامانات که با حضور معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و مدیران عضو این ستاد برگزار شد؛ اظهار داشت: ثبت جهانی اورامانات یک فرصت طلایی برای توسعه گردشگری منطقه و استان است و باید با تمام توان و با اهتمام جدی و تلاش گسترده از این فرصت بهره گرفت.

وی افزود: به جریان افتادن ثبت جهانی منظر طبیعی اورامانات یک هدیه از طرف دولت تدبیر و امید و یک اقدام ماندگار برای نسل های آینده است؛ امروزه همه باید برای انجام اقدامات اضطراری به منظور تسریع و تسهیل در فرآیند ثبت با هم همراه و همدل شوند و به یقین نقش مردم، مسوولین، سازمان های مردم نهاد، دهیاری ها و شورای های روستا بسیار مهم است.

بازوند خطاب به مدیران عضو ستاد عنوان کرد: تاریخ از کسانی که در این اقدام بزرگ و ماندگار نقش آفرینی و مشارکت داشته‌اند به نیکی یاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: طی این مدت معاون عمرانی استانداری و مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری به شکل ویژه ای پیگیر آماده سازی بسترهای لازم و برداشتن موانع برای ثبت جهانی منظر طبیعی اورامانات بودند که جای تقدیر بسیار دارد.

استاندار کرمانشاه بیان کرد: دکتر طالبیان یک نقطه قوت در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هستند که در روند پرونده ثبت جهانی منظر طبیعی اورامانات تاکنون زحمات بسیاری را متقبل شده اند.

وی با تاکید بر این نکته که میراث طبیعی و فرهنگی و تاریخی اورامانات یک امانت در دست ماست در ادامه عنوان کرد: باید تلاش کنیم با ثبت جهانی این منطقه، آن را به بهترین شکل ممکن به نسل آینده تحویل دهیم.

بازوند اظهار داشت: یک کمیته ویژه با حضور دستگاه های مرتبط مانند میراث فرهنگی، بنیاد مسکن، راهداری، برق و سازمان برنامه و بودجه با محوریت معاونت عمرانی استانداری برای بهینه سازی منظر محدوده اورامانات و ثبت جهانی و انجام اقدامات ویژه تشکیل می شود که با جدیت کارهای این حوزه را دنبال کند.

وی افزود: برای رفع مشکلات موجود بودجه و اعتبار لازم را اختصاص میدهیم و فرمانداران با تمام توان با کمک دستگاه‌های ذی ربط و دهیاری ها و شوراها به رفع مشکلات موجود بپردازند.

 محدوده ثبت جهانی منظر طبیعی اورامانات شامل یک گستره ۳۰۳ هکتاری با ۷۰۰ روستا، ۳۰۰ سکونتگاه غیردائم، ۳ منطقه حفاظت شده و ۱۱۰۰ محوطه و آثار تاریخی است.

همچنین  این پرونده جشن ها و آیین های منطقه و  ثبت بافت ۳۶ روستا را هم در برمی گیرد‌.

۶۰ درصد این پهنه در استان کرمانشاه و ۴۰ درصد کردستان است.

لازم به ذکر است گروهی در قالب هیات پیمایش مسیر جهت آماده سازی منظر برای ارزیابی ناظر یونسکو با همراهی رییس امور پایگاه های ملی و جهانی در منطقه مستقر است و حتماً همکاری لازم و همراهی ویژه با این گروه از اولویت های کاری کمیته خواهد بود.

هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود در استان کرمانشاه و بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان را شامل می‌شود.

اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات ۲۹۵ اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی است که بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ اثر آن ثبت ملی شده است.

سنگ نگاره و کتیبه داریوش هخامنشی در شهر بیستون تنها اثر ثبت شده جهانی استان کرمانشاه است.