د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 19:03

بانه وره‌ای‌ها ۲۳۰ راس دام را قربانی کردند/ عکس

بانه وره‌ای‌ها ۲۳۰ راس دام را قربانی کردند/ عکس

به گزارش سلام پاوه : به مناسبت بزرگداشت عید سعید قربان و در راستای پاسداشت یکی از سنت‌های حسنه ابراهیمی اهالی شهر بانه وره از توابع شهرستان پاوه ۲۳۰ رام دام سبک و سنگین را قربانی کردند. یکی از اعضای هیات اجرایی مراسم قربانی بانه وره در این خصوص به سلام پاوه گفت: در این […]

به گزارش سلام پاوه : به مناسبت بزرگداشت عید سعید قربان و در راستای پاسداشت یکی از سنت‌های حسنه ابراهیمی اهالی شهر بانه وره از توابع شهرستان پاوه ۲۳۰ رام دام سبک و سنگین را قربانی کردند.

یکی از اعضای هیات اجرایی مراسم قربانی بانه وره در این خصوص به سلام پاوه گفت: در این راستا، ۱۴۳ راس بز، ۶۵ راس گوسفند و ۲۲ راس گاو در بانه وره امروز قربانی و توزیع شد.

لقمان محمودی افزود: در مراسم قربانی امسال حدود چهار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم گوشت به صورت مساوی و در بسته های سه و نیم کیلویی در بین یک هزار و ۲۰۰ خانوار شهر بانه وره توزیع شد.

وی با بیان اینکه مراسم قربانی شهر بانه وره برای ششمین سال متوالی بدلیل بیماری کرونا طی تدابیری ویژه برگزار شد، تصریح کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا و عدم ایجاد شلوغی، کشتار دام ها با نظارت بهداشتی و در کشتارگاه پاوه انجام گرفت.

مراسم قربانی شهر بانه وره در تاریخ ۱۸ دی ماه ۱۳۹۶ به شماره ثبت ۱۴۷۸ در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.

گفتنی است قربانی کردن و توزیع آن در میان مردم از رسوم دیرینه مناطق کردنشین به ویژه منطقه اورامانات است که در شهر و روستا انجام می شود.

 

 

 

یک پاسخ برای “بانه وره‌ای‌ها ۲۳۰ راس دام را قربانی کردند/ عکس

  • س ی در تاریخ مرداد 11, 1399 گفت:

    خداوند ازشون قبول کنه
    اما یک سوال
    بنده یک حساب سرانگشتی کردم جالب بود برام
    ۴۲۰۰کیلو گوشت خالص از ۲۳۰راس دام میشه بطور متوسط حدودا هر راس ۱۸کیلو و ۲۶۰گرم
    ظاهرا ۲۲راس گاو ذبح شده که اگر هر گاو فقط ۱۳۰کیلو گوشت خالص داشته باشه(که گاهی تا ۲۳۰کیلو و بیشتر هم میرسه) اونوقت فقط وزن گوشت حاصل از فقط ذبح گاوها میشه ۲۸۶۰کیلو
    ۶۵تا گوسفند اگر هر گوفند فقط ۲۰کیلو گوشت خالص داده باشه میشه ۱۳۰۰کیلو
    تا اینجا جمع وزن گوشت خالص گاو و گوسفند شد ۴۱۰۰کیلو
    با این حساب حداقلی، هر بز باید ۷۰۰گرم گوشت خالص داده باشه🤔