د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 08:56

خالی بودن روستاها از مردم مهمترین عامل آتش سوزی جنگلها و مراتع/مردم بزرگترین حافظ منابع ملی هستند

خالی بودن روستاها از مردم مهمترین عامل آتش سوزی جنگلها و مراتع/مردم بزرگترین حافظ منابع ملی هستند

به گزارش سلام پاوه : یک صاحبنظر معتقد است مردم بزرگترین حافظ منابع ملی هستند . مهمترین عامل آتش سوزی جنگلها و مراتع خالی بودن روستاها از مردم است . برهان زره تن لهونی کارشناس ارشد علوم اقتصادی در گفتگو با سلام پاوه می گوید :بدون تردید اگر جنگلها و مراتع منطقه پاوه و اورامانات سرزنده […]

به گزارش سلام پاوه : یک صاحبنظر معتقد است مردم بزرگترین حافظ منابع ملی هستند . مهمترین عامل آتش سوزی جنگلها و مراتع خالی بودن روستاها از مردم است .


برهان زره تن لهونی کارشناس ارشد علوم اقتصادی در گفتگو با سلام پاوه می گوید :بدون تردید اگر جنگلها و مراتع منطقه پاوه و اورامانات سرزنده و غنی بودند و مردم از لطف و مواهب خدادادی آنها بهره مند بودند به واسطه حضور مردم در روستاها و منظم بودن قشلاق و ییلاق آنان بود.

 

وی معتقد است جنگل و مرتع بهانه زندگی مردم بودند و مردم برای بهانه زندگی خویش بها می دادند، مردم فرهنگ غنی و عقل و اراده کافی، همراه با برنامه ریزی صحیح برای حفاظت از جنگلها و مراتع داشتند.

 

زره تن لهونی می گوید: درختان بنه که منبع و ممر تامین معیشت مردم بود،تقدس داشتند و مورد احترام بودند ، جمع آوری هیزم( شاخ و برگ خشک درختان) روش و برنامه داشت. دامداری در منطقه رایج بود و تولید رونق داشت، کمتر خانواده ای بود که دامدار یا باغدار نباشد و مردم به لحاظ محصولات دامی و لبنی و باغی تقریبا خودکفا بودند و ظرف سخاوت محصولات آنها خانه به خانه می گشت تا کسی بی بهره نباشد .

 

این کارشناس ارشد علوم اقتصادی به ظرفیتهای موجود نیز اشاره می کند و می گوید: امروزه هم با توسعه صنعت گردشگری در منطقه که از ظرفیتها و پتانسیل بسیار بالایی به سبب وجود مناطق بکر،مناظر طبیعی منحصر به فرد و چشم اندازهای کم نظیر مورد توجه و مقصد گردشگران بیشماری از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور است و این مسافران و گردشگران تمایل دارند با حضور در روستاها و مناطق قشلاق و ییلاقی ساعتی از وقت خود را سپری و از محصولات ارگانیک بصورت مستقیم و بدون واسطه استفاده کنند و یا احیانا با خود ببرند .

 

برهان زره تن لهونی اجرایی و عملی شدن این برنامه ها مؤثرترین راهکار پیشگیری از آتش سوزی جنگلها و مراتع و رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار است .

 

وی معتقد است اگر زمینه بازگشت مردم به روستاها ی مرزی فراهم شود .اعطای تسهیلات ارزان قیمت و کم بهره برای اجرای طرحهای دامداری، باغداری و زنبور داری به مردمی که بازگشت کرده اند که میتواند بسیاری از معضلات شهرها را حل میکند ،( با بازگشت مردم به روستاهای خالی از سکنه) موجب ایجاد اشتغال، رونق تولید و درآمد پایدار نیز خواهد شد .

 

زره تن لهونی در نهایت مهمترین و مؤثرترین عامل و عنصر حفاظت از جنگلها و مراتع و منابع ملی مردم هستند و بس که می توان به یک دامداری نیمه سنتی ضمن ایجاد درآمد پایدار حافظ محیط زیست بود.

2 پاسخ برای “خالی بودن روستاها از مردم مهمترین عامل آتش سوزی جنگلها و مراتع/مردم بزرگترین حافظ منابع ملی هستند

  • صوفی شریفی در تاریخ تیر 17, 1399 گفت:

    بسیار عالی تشکر

  • رسول ابادی در تاریخ تیر 16, 1399 گفت:

    سلام عین واقعیت است ولی آیا مسولین توجهی به نطرات کارشناسان وخیرخواهان منطقه دارند یافقط راهخودشانرا میروند