ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 18:01

مهمان کوهستانهای پاوه را دریابیم/زیبایی های پرنده مهاجر سار«عالمن» در طبیعت ویمیر

مهمان کوهستانهای پاوه را دریابیم/زیبایی های پرنده مهاجر سار«عالمن» در طبیعت ویمیر

به گزارش سلام پاوه : سار عنوان پرنده ای است که چند صباحی است مهمان کوهستانهای پاوه بخصوص منطقه زیبا و دیدنی ویمیر است . پرنده ای مفید و زیبا که در اصطلاح محلی به آن “عالمن” می گویند. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : پس از اطلاع گزارش شهروندانی به اداره حفاظت محیط زیست […]

به گزارش سلام پاوه : سار عنوان پرنده ای است که چند صباحی است مهمان کوهستانهای پاوه بخصوص منطقه زیبا و دیدنی ویمیر است . پرنده ای مفید و زیبا که در اصطلاح محلی به آن “عالمن” می گویند.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : پس از اطلاع گزارش شهروندانی به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاوه مبنی بر شکار پرنده ای مهاجر و زیبا به نام سار یا عالمن در دامان کوهستان شاهو در منطقه زیبای ویمیر به همراه رئیس اداره محیط زیست و آقای اسکات از خبرنگاران شهرستان راهی این منطقه شدیم.

 

به محض حضور در این منطقه از شهروندان حاضر سراغ این پرنده مهاجر البته پر سر و صدا را جویا شدیم . که ما را راهنمایی کرده و به مکان مورد نظر رسیدم . صدای بلند تعداد بسیاری از عالمن ها موجی از خوشحالی را در ما بوجود آورد . دوربین ها را روشن کردیم و با هیجان غیر قابل وصفی به نزدیک این پرندگان که در نقطه ای پر از سنگ و صخره دسته دسته و در رنگهای زیبا حضور داشتند رسیدم. و فیلم و تصاویری ناب و زیبا از آنها تهیه کردیم.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست پاوه در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه گفت :هر ساله پرنده ای مهاجر بنام سار در دو نوع سار معمولی و سار صورتی در این فصل مهمان نقاط کوهستانی و مرتفع شهرستانمان پاوه می شود و این مهمان با حضورش منافعی بسیار در راستای کنترل آفات و مبارزات بیولوژیکی دارد و نقش مهمی را ایفا می کند .

 

مهندس محمد اخگرزاده افزود: پرنده ای اجتماعی در سر و صدا ،گرپهی و پرواز سریع داشته و گونه های نر و ماده تقریبا همشکل ، پرهای سیاه و براق ،رنگ پاها صورتی ، نوک در زمستان سیاه و در تابستان زرد میشود .

 

وی گفت : این پرنده دوبار در بهار و تابستان تخمگذاری کرده و هر بار ۵ تا ۷ تخم آبی و پس از ۳ هفته جوجه ها قادر به پرواز می شوند . از راسته گنجشک سانان و خانواده ساریان و پراکنش آنها در قسمت‌هایی از غرب ، شمال غربی و شمال شرقی کشور می باشد .

 

تصاویری از تخمهای این پرنده زیبا

اخگرزاده افزود : این پرنده از حشراتی چون ملخ ، سنجاقک،کرمها ، بندپایان و نرم تنان تغذیه میکنند ‌.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست پاوه ادامه داد و گفت : این پرنده مهاجر و با ارزش امسال نیز ارتفاعات ویمیر ،شاهو و کریسان را انتخاب کرده و با حضور گروهی و دست جمعی خود و قدرت خوب آنها در تعادل اکولوژیکی مهار و کنترل آفات موجود در طبیعت و زمین های زراعی و مرتعی نقش ویژه خود را برای طبیعت و انسانها اجرا نموده اند .

تصاویری از آفت ملخ در چند سال گذشته

محمد اخگرزاده افزود : متاسفانه در این میان افرادی بهر دلیلی که برای هیچ کدام از شهروندان و یا احدی قابل توجیه نبوده اقدام به کشتن و یا فراری دادن این پرنده با اهمیت در آن منطقه مینمایند که این اقدام بسیار ناشایست و غیر قابل بخشش می باشد و در صورت مشاهده ، گزارش و یا اخذ کوچکترین مستند در این رابطه بطور قاطع برخورد قضایی با اشخاص متخلف در این زمینه خواهد شد .

 

وی ضمن درخواست از شهروندان برای حمایت از این پرنده زیبا گفت : به همین منظور و در این راستا از عموم علاقمندان به طبیعت و همشهریان گرامی و بویژه باغداران و مالکین زمینهای زراعی و باغی در منطقه ویمیر و مناطق مذکور تقاضا مندیم تا ضمن توجه به اهمیت و ارزش زیست محیطی موضوع در صورت مشاهده هر گونه آزار و ازیت پرندگان مذکور در این زمینه مراتب را جهت پیگیری به شماره های ذیل اعلام نمایند . شماره های تماس : ۴۶۱۲۲۷۳۷ ، ۰۹۱۸۳۳۱۸۲۷۶ ، ۰۹۹۲۱۹۰۴۰۷۷

گزارش : فرهاد صالحی

عکس : یاور اسکات ، فرهاد صالحی

 

2 پاسخ برای “مهمان کوهستانهای پاوه را دریابیم/زیبایی های پرنده مهاجر سار«عالمن» در طبیعت ویمیر

  • کشاورز در تاریخ خرداد 31, 1399 گفت:

    سلام فرهاد جان جالب بدونی این پرنده وقتی وارد یک باغ میشه تمام محصولات اون باغ رو میخوره یعنی از ملخ برای باغ مخرب تره خودش داره تبدیل به یه آفت میشه تمام توت های یه باغدار فقیر رو خورده بودن اونم تمام سرمایه یه باغدار بدبخت

  • ناشناس در تاریخ خرداد 31, 1399 گفت:

    پایگاه تحلیلی خبری سلام پاوه ، همه کسانیکه اهل طبیعت هستند و یا باغ دارند نقش بسیار موثر دسته های سار را در بهار سال ۹۷ در از بین بردن ملخهای مهاجم منطقه پاوه شاهد بودند.
    اینها نعمت هستند در مبارزه با ملخ مقدمشان را گرامی داریم