ی 30 اردیبهشت 1403 ساعت 21:20

لزوم حساس‌کردن جامعه نسبت به کرونا در رسانه‌ها/فرزاد نویدی

لزوم حساس‌کردن جامعه نسبت به کرونا در رسانه‌ها/فرزاد نویدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:حساس‌کردن جامعه در ابتدای شیوع کرونا از سوی رسانه‌ها باجدیت آغاز شد و به مدت ۲ ماه این ویروس و تبعات آن در تیتر اخبار رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و در مهار و کنترل این بیماری هم موثر واقع شد به طوریکه مردم به دلیل اطلاع‌رسانی گسترده به توصیه‌های متولیان […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:حساس‌کردن جامعه در ابتدای شیوع کرونا از سوی رسانه‌ها باجدیت آغاز شد و به مدت ۲ ماه این ویروس و تبعات آن در تیتر اخبار رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و در مهار و کنترل این بیماری هم موثر واقع شد به طوریکه مردم به دلیل اطلاع‌رسانی گسترده به توصیه‌های متولیان حوزه سلامت عمل می‌کردند و همکاری خوبی با شیوه‌نامه‌های وزارت بهداشت داشتند.

 

اطلاع رسانی به موقع در ارتباط با شیوع کرونا در ماه‌های اسفند و فروردین باعث شد که مردم این بیماری را جدی بگیرند و میزان شیوع آن نیز به گفته مسوولان وزارت بهداشت روند عادی را طی می‌کرد و این وضعیت مردم و متولیان حوزه سلامت را به مهار و کنترل بیماری و پایان زودهنگام آن در کشور امیدوار کرده بودند.

 

اما متاسفانه با پایان تعطیلات نوروز، رسانه ها نیز فتیله برجسته سازی کرونا را در اخبار خود پایین کشیدند و این ویروس در بسته خبری رسانه‌های کشور به حاشیه رانده شد و تنها به اعلام آمار و ارقام بسنده شد که این مساله باعث شد که مخاطبان فکر کنند که کرونا به پایان رسیده و شرایط جامعه عادی شده است.

 

عادی شدن وضعیت جامعه از نظر مردم و برقراری ارتباطات و سطح تعامل مردم با یکدیگر، شروع دید و بازدیدها و برگزاری آیین های مختلف، بازشدن مطب‌ها و کلینیک‌های درمانی و مراکز تجاری و خرید باعث شد که زنجیره انتقال ویروس کرونا در بسیاری از استان های کشور سرعت بگیرد و این استان ها را در وضعیت قرمز و هشدار قرار دهد.

 

افزایش تعداد مبتلایان و متوفیان بر اثر ویروس کرونا و شروع پیک دوم شیوع این بیماری در برخی از استان های کشور نیازمند ورود مجدد رسانه ها و راه اندازی یک نهضت اطلاع رسانی گسترده برای پیشگیری و مقابله با این بیماری است.

 

با یک تحلیل محتوای سطحی در رسانه های کشور به وضوح می توان مشاهده کرد که کرونا در راس اخبار قرار ندارد و امروز نیاز جدی برای بازگرداندن کرونا به تیتر اخبار داریم چرا که وضعیت فعلی جامعه از نظر این ویروس بحرانی است.

 

نقش رسانه‌ها در این شرایط بسیار مهم و تاثیرگذار است و باید با حساس کردن و برجسته کردن اخبار مربوط به کرونا با محوریت آموزش، پیشگیری و مقابله اذهان مردم را به این سمت هدایت کنند که این ویروس تنها در سایه همکاری و مشارکت مردم و رعایت نکات بهداشتی از بین می رود و گرنه باید با این ویروس زندگی کرد.

 

رسانه ها در این روزها نباید شرایط را از نظر ویروس کرونا عادی جلوه دهند بلکه مردم را به صورت مستمر و مکرر تشویق به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و حذف ترددهای غیرضروری کنند و از این طریق به مهار ویروس کمک نمایند.

 

علاوه بر رسانه های گروهی و جمعی، سایر ابزارهای اطلاع رسانی از جمله شبکه های اجتماعی فضای مجازی و تریبون های مختلف سخنرانی نیز باید به این موضوع اختصاص یابد و برخی از گروه های مرجع جامعه از جمله علما و روحانیون، معلمان، ورزشکاران و سایر اقشار تاثیرگذار نیز باید از طریق تریبون هایی که در اختیار دارند به این موضوع بپردازند.

 

اعلام وضعیت هشدار و قرمز از طریق بلندگو در سطح محلات نیز در ماه های ابتدای شیوع ویروس کرونا تاثیر بسزایی در حساس سازی جامعه داشت و مردم از این طریق هشدارهای دستگاه های متولی سلامت را می شنیدند اما متاسفانه در ۲ ماه اخیر این موضوعات مقداری کمرنگ شده و مردم احساس می کنند شرایط عادی شده است.

 

نصب بیلبورد، بنر و تراکت در اماکن شلوغ از جمله در خیابان ها، کلینیک ها و مطب پزشکان و سایر نقاط تجمعی نیز بسیار مهم و موثر است و باید همچنان در دستور کار دستگاه های متولی قرار گیرد. همچنین استفاده از همه ظرفیت های اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و تبلیغاتی برای این موضوع این روزها و با شروع پیک دوم بیماری بسیار ضروری است.

 

آنگونه که مسوولان وزارت بهداشت می‌گویند با عادی شدن وضعیت جامعه و نادیده گرفتن شیوه نامه های بهداشتی از سوی مردم، کرونا نه تنها از کشور رخت بر نمی‌بندد بلکه باید منتظر پیک سوم آن نیز باشیم.

 

استان کرمانشاه نیز از نظر ویروس کرونا در وضعیت هشدار قرار دارد به گونه ای که اکنون ۳۱۲ نفر بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.متخصصان حوزه پزشکی استفاده از ماسک در نقاط پرتجمع و شلوغ را به عنوان یکی از مهمترین راه های پیشگیری از انتقال ویروس توصیه می کنند و مسوولان وزارت بهداشت آن را اجباری اعلام کرده‌اند و جا دارد مردم به این توصیه عمل کنند.

 

از سوی دیگر موضوع فاصله گذاری اجتماعی که در ۲ ماه ابتدای شیوع ویروس به خوبی رعایت شده بود بازهم در اولویت قرار گیرد و مردم با جدیت فاصله خود را با یکدیگر حفظ نمایند تا بتوانیم کرونا را حذف کنیم.

 

متاسفانه در شهر کرمانشاه به خصوص باتاریک شدن هوا، شاهد تجمع زیاد افراد در اطراف دستفروشان و کبابی های سیار در سطح شهر هستیم که این موضوع خود می‌تواند به انتقال ویروس کمک کند.

 

راه اندازی نهضت رسانه ای برای آموزش و اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری و مقابله با کرونا امروز ضروری است و جا دارد همه رسانه ها موضوع کرونا را در اولویت فعالیت های خبری خود قرار دهند تا بتوان زنجیره انتقال این ویروس را متوقف کرد وکرونا را مهار کرد.

 

رسانه ها این نفوذ را برای انعکاس پیام مسوولان و کارشناسان حوزه سلامت در راستای مقابله با کرونا را دارند و باید از این ابزار به خوبی برای ارسال پیام به جامعه مخاطبان استفاده کرد.

 

از سوی دیگر مسوولان باید فکری به حال جمعیتی که دسترسی به رسانه ها ندارند، بکنند که با استفاده از بلندگو و حضور محله به محله می توان این موضوع را نیز پوشش داد.

 

امروز رسانه های گروهی به خصوص شبکه های اجتماعی ضریب نفوذ اخبار در میان خانواده ها را بالا برده اند و در این میان باید از این شبکه ها در راستای نیل به اهداف استفاده کرد.

 

بیماران کرونایی در استان کرمانشاه اکنون در ۲ بیمارستان گلستان و فارابی در شهر کرمانشاه و همچنین بیمارستان های شهرستان مداوا می شوند.

 

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا روز ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۶۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۴۸ مورد بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۷۱ هزار و ۷۸۹ نفر رسید.

 

کیانوش جهانپور افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به هشت هزار و ۲۸۱ نفر رسید.