پ 03 خرداد 1403 ساعت 06:55

پاسدار سبد نان، بستر گرم و قمقمه آب سرزمین هورامان، “جاف و گوران” باشید

پاسدار سبد نان، بستر گرم و قمقمه آب سرزمین هورامان، “جاف و گوران” باشید

به گزارش سلام پاوه : مهندس کمال طاهری در پیام تبریکی به نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی به مناسبت آغاز به کار مجلس یازدهم خطاب به دکتر آرش زره تن لهونی گفت : پاسدار سبد نان، بستر گرم و قمقمه آب سرزمین هورامان، جاف و گوران باشید. متن پیام اینچنین است: جناب آقای […]

به گزارش سلام پاوه : مهندس کمال طاهری در پیام تبریکی به نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی به مناسبت آغاز به کار مجلس یازدهم خطاب به دکتر آرش زره تن لهونی گفت : پاسدار سبد نان، بستر گرم و قمقمه آب سرزمین هورامان، جاف و گوران باشید.

متن پیام اینچنین است:کمال طاهری ، ارش لهونی

جناب آقای آرش زره تن لهونی نماینده محترم مردم شریف روانسر, پاوه, جوانرود و ثلاث باباجانی در مجلس شورای اسلامی

با سلام و ادب آغاز به کار مجلس یازدهم را به شما و تیم مشاورانتان تبریک عرض می نمایم و برایتان پیش از هر چیز سلامت جسم و جان مسئلت دارم که در چابکی این دو است که امورات سامان می گیرد.

سلامتی و نشاط در این روز آدینه تقدیم اتان باد.

اگر پیام را با دو روز تاخیر ارسال می دارم صرفا”به آن دلیل است تا در انبوهه پیامهای تبریک روزهای اول گم نشود و شاید با کمی فرصت دیده شود.

نماینده گرامی و محبوب قطعا” مستحضرید سبد نان و بستر گرم و قمقمه آب سرزمین اورامانات یا بهتر بگویم سرزمین “هورامان، جاف و گوران” از بدو تاریخ کوههای برافراشته آهکی، دشتهای فراخ و رودهای روان و چشمه سارهای بزگ بوده اند، از “بل” خدای آبهای زمین گرفته تا کاوات و روانسر همه و همه مدیون نعمتی علی حده اند که ما زمین شناسان از آن به ” کارست” یاد می کنیم.

 

کارست یا همان سرزمینهای آهکی که انحلال باعث ایجاد چشم اندازهای بکر و البته آبخوانهای عظیم گشته است هزاران سال است منبع آبادانی، شکوه و نعمت آبا و اجدادی ما بوده است. آنچه که امروز در حال اتفاق است تغییر کاربری های شدید و بی ملاحظه کاری های فراوان در پاکتراشی جنگلهای بلوط سرزمین کارستی، ویلا و خانه باغ سازی در اراضی کارستی،تعرض به چشم اندازهای بدیع کوهستانهای شاهو و اورامان و…است.

 

اگرچه در این کوتاه مجال سخن بیش از این نیست اما به عنوان یک شهروند از جنابعالی تقاضامندم ضمن اشراف بر وظایف اصلی مبنی بر قانونگذاری و نظارت اصلح، در صورت توان و علاقه مندی اگرچه می دانم در سیاستورزی های متعارف جامعه ما بسیار سخت است. ثبت کوهستان ها و واحدهای کارستی منطقه در فهرست آثار ملی و اگر شد در آثار یونسکو را جزو علایق کاری اتان بگذارید.

 

چرا که این سرزمینها می توانند نقش حیاتی در :

_مدیریت پایدار منابع آب و تعادل آبخوانها
_ گردشگری و بومگردی پایدار
_ حفاظت از میراث فرهنگی و سنن رایج در هورامان
_ تداوم چرخه فرهنگ کوهستان_ دشت را داشته باشند و شک نداشته باشید حفظ این منابع می تواند هورامان و نواحی پیرامونی را همچنان جاذبه مند و پر طمطراق برای درآمدزایی جوامع محلی نگهدارد.

برایتان توفیق در کار آرزومندم و امیدوارم در توسعه پایدار منابع آب،گردشگری و حفاظت از منابع کارست و غار، اعتلای فرهنگ و ایجاد اشتغال مولد، بهنگام و پایدار از این منابع کامروا باشید.

برای یک کار ماندگار همچون ” ابقای جان کارست” با تمام جسم و جان من و دوستان و همراهان در خدمتیم. “هورامان و جاف و گوران” با کوهستانهای کارستی و با چشم اندازهای بدیعِ تن نخراشیده مانا است. مانا باشید و این میراثِ میرا را جان تازه ای بدهید.

با احترام دوباره

کمال طاهری
زمین شناس و کارست پژوه

 

گفتنی است مهندس کمال طاهری در دور یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه پاوه و اورامانات کاندیدای مجلس شدند.