ی 30 اردیبهشت 1403 ساعت 00:07

عبور از بحران کرونا مستلزم عزم ملی/دکتر نورالدین یوسفی

عبور از بحران کرونا مستلزم عزم ملی/دکتر نورالدین یوسفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:انسان کمتر وقتی است قدر داشته هایش را بداند مگر زمانیکه آنها را از دست بدهد! کار و تلاش جوهره آدمی است و تا زمانیکه زنده است لازم است دست از تلاش در زمینه های مختلف برندارد. شاید کارمندان، دانشجویان و دانش آموزان و احتمالا مدرسان آنها هم اگر چند روزی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:انسان کمتر وقتی است قدر داشته هایش را بداند مگر زمانیکه آنها را از دست بدهد! کار و تلاش جوهره آدمی است و تا زمانیکه زنده است لازم است دست از تلاش در زمینه های مختلف برندارد. شاید کارمندان، دانشجویان و دانش آموزان و احتمالا مدرسان آنها هم اگر چند روزی تعطیل می شد خوشحال می شدند. اکنون همه می دانیم که کار و تلاش و سرکار بودن نعمت بزرگی است و ای کاش هرچه زودتر شرایط بهتر شود و زندگی به روال عادی خود برگردد!

 

در بهمن ماه ۱۳۹۸ به ناگاه خبر آمد که از شهر ووهان چین ویروسی ناشناخته و بدون  واکسن و دارو ظهور کرده است که به گونه ای ضعیف کشی می کند و سالمندان و کسانی را که سیستم ایمنی ضعیفی دارند هدف قرار می دهد!  این ویروس که از خانواده  کروناست و قبلا نمونه هایی مثل سارس و ابولا  داشته است به سیستم تنفسی قربانیان خود حمله می کند و اگر سیستم ایمنی فرد مبتلا شده ضعیف باشد خطر آفرین می شود! ابتدا خطر این مهاجم جدید دست کم گرفته شد و اقدامات پیشگیرانه چندانی بعمل نیامد. اندک اندک قضیه جدی شد و امکان مخفی کردن یا بی تفاوت ماندن در مقابل آن ممکن نبود. نوعی هراس و فشار روانی ایجاد گردید و هرکسی از دیدگاه خود نسخه ای را تجویز می کرد. در این مدت که این مصیبت همه گیر کرونا دامن گیر جهان شده است اتفاقات و رفتارهای مختلف در مقابل آن در کشورهای مختلف روی داده است که به نوبه خود قابل بررسی و تحلیل می باشد:

 

وقتی فاجعه ای دامنگیر کشور یا منطقه ای می شود شفاف سازی و آگاهی دادن به مردم می تواند بسیار مفید باشد و از خسارات آن بکاهد، پنهان کاری و پاک کردن صورت مسئله مشکل را بدتر خواهد کرد!تشکیل و آمادگی ستاد های بحران نباید منتظر اتفاقی ناگوار بماند و سپس با عجله و برای رفع تکلیف تبلیغاتی صورت بگیرد چرا که گفته اند علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد! اکنون لازم است تمامی امکانات کشور برای مبارزه با این اپیدمی کرونا بسیج شود چون ممکن است فردا دیر باشد!

 

هر اتفاقی بیشتر حوزه ای خاص  را تحت تاثیر قرار می دهد (مثلا ویرانی های ناشی از سیل و زلزله را بخش مسکن، راه  و شهرسازی را درگیر می کن و بیماری اپیدمی بخش بهداشت یک کشور را و…) ولی مقابله با آن نباید محدود به آن بخش شود و همه باید کمک کنند تا مشکل مرتفع گردد.متاسفانه در شرایط بحران همیشه عده ای سودجو و فرصت طلب درصدد سوء استفاده از شرایط و کسب حداکثر منفعت و سود از نیاز بوجود آمده هستند و معمولا از طریق احتکار و ایجاد بازار سیاه آلام دردمندان را مضاعف می کنند! لازم است دستگاه قضایی و سایر نهادهای مربوط با این افراد به شدت برخورد کنند و اجازه ندهند این باندهای مافیایی شرایط را برای مردم سخت تر نمایند.

 

در شرایط فعلی کشور که ویروس کرونا آرامش جامعه را تحت تاثیر قرار داده است لازم است وزارت بهداشت با مدیریت صحیح و مسئولانه رهبری اقدامات بهداشتی و درمانی را در دست بگیرد و با اطلاع رسانی و شفاف سازی مداوم مردم را از شرایط جامعه و اقدامات لازم برای پیشگیری و درمان آگاه سازد تا جلو آشفته بازار شایعات و اظهار نظرهای غیر مسئولانه و نادرست گرفته شود و جو روانی جامعه به هم نخورد. صدا و سیما باید به مسئولیت ملی خود عمل نماید و با اطلاع رسانی دقیق و سریع به عنوان بازوی اطلاع رسانی ستاد مبارزه با کرونا عمل نماید. ضرورت همکاری مقامات بهداشتی، قضایی و امنیتی در این برهه زمانی بسیار ضروری است.

 

مدارس و دانشگاه ها و سایر مراکز آموزشی تعطیل شده اند ولی متولیان آموزش کشور تلاش می کنند از طرق مختلف فرایند آموزش را تعطیل ننمایند و از طریق صدا و سیما، آموزش مجازی و …. مطالب آموزشی را در اختیار دانشجویان و دانش آموزان قرار دهند. با توجه به شرایط فضای مجازی و پیام رسان های فعال در این فضا نقش مهمی را در این زمینه برعهده دارند و استفاده از آنها در امر آموزش و یادگیری برای افرادی در گیر در این روند بسیار آسانتر است لذا پیشنهاد می شود مسئله رفع فیلترینگ این پیام رسان ها مورد توجه قرار گیرد.

 

در حال حاضر دارویی برای کرونا ارائه نشده است و بهترین راه؛ قرنطینه، پرهیز از رفت و آمدهای غیر ضروری، پرهیز از تجمع و برگزاری مراسمات مختلف، رعایت اصول بهداشتی و شستن دست ها با آب و صابون و ضد عفونی کردن وسایل و محل سکونت است. متخصصان روی قرنطینه خانگی بسیار تاکید می کنند و آن را بهترین راه می دانند! بهتر است برای یک مدت رسوم معمول مصافحه، روبوسی را کنار بگذاریم و فاصله امن را در گفتگو رعایت کنیم.

 

اکنون زمان تسویه حساب هایی ایدئولوژیک، جناحی یا سیاسی نیست! اینکه عده ای عدم رعایت اصول اخلاقی و دینی را علت بروز کرونا بدانند یا در مقابل گروهی دیگر ناکارآمدی آموزه های دینی را مقصر بشمارند و گروهی نیز ضعف مدیریتی فلان جناح را عامل اصلی این وضعیت نابسامان به حساب آورند یا دولتی آن را جنگ بیولوژیک یا طرح شکست اقتصادی دولت های رقیب قلمداد کند  هیچکدام مشکل گشا نخواهد بود! عمل واقع این است که کرونا با سرعتی بسیار سریع درحال گسترش می باشد و پدیده ای فیزیولوژیک و ملموس از نوع ویروس است که اگر اقدامات بهداشتی و درمانی فوری و قوی در مقابل آن انجام نگیرد ممکن است پیامدهای فوق العاده وخیمی داشته باشد!

 

ضمن عرض تسلیت به تمامی جهانیان و بویژه هموطنان عزیز و خانواده های محترم جانباختگان  بیماری کرونا و آرزوی آرامش ابدی برای ارواح آن سفرکردگان؛  ان شاء الله با رعایت اصول بهداشتی، حفظ آرامش و جدی گرفتن توصیه های متخصصان از این بحران عبور می کنیم و امیدوارم سال آینده سالی همراه با سلامتی و سعادت برای تمامی مردم و هموطنان عزیز باشد.

2 پاسخ برای “عبور از بحران کرونا مستلزم عزم ملی/دکتر نورالدین یوسفی

  • موسی کتوال زاده در تاریخ اسفند 22, 1398 گفت:

    همه ما فقط مقاله بلدیم
    بابا بازاریان کا تعطیلا از کجا بیارن خرج …
    زندگی سخت بود با تعطیل شدن سه تا شد
    توداری چی میگی اینا همش گندش بعد عید در میاد اینا همش لطمه جبران ناپذیر میزنه به بخش بازار به آموزش دانشوران به فرهنگ در خانه ماندن ، میگی نه نگاه کن
    کارد به استخوان می رسه و ما در خواب

  • آرمان فتحی در تاریخ اسفند 22, 1398 گفت:

    کاش افراد مسن به علت ضعف سیستم ایمنی شان ؛ در شهرهای کوچک اورامانات مورد چکاب رایگان قرار می گرفتند هم ناقل نمیبودند و هم از خطر تهدید سلامتی اشان در امان می ماندند
    در داروخانه ای در پاوه به یک پیرمرد به علت نداشتن … ماسک رایگان ندادند . این ویروس بازارو فلج کرده که چی مقاله ی این ورقی که چی ؟