ج 28 اردیبهشت 1403 ساعت 15:05

نگاهی اجمالی به چالشهای پیش روی دکتر لهونی /فرهاد صالحی

نگاهی اجمالی به چالشهای پیش روی دکتر لهونی /فرهاد صالحی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی سرانجام با تمام کش و قوسهایش به پایان رسید و دکتر آرش زره تن لهونی به عنوان منتخب مردم پاوه و اورامانات انتخاب شد.   پس از اعلام رسمی آمار مشارکت در انتخابات اخیر و نتایج آن اولین نکته ای که مشهود بود […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی سرانجام با تمام کش و قوسهایش به پایان رسید و دکتر آرش زره تن لهونی به عنوان منتخب مردم پاوه و اورامانات انتخاب شد.

 

پس از اعلام رسمی آمار مشارکت در انتخابات اخیر و نتایج آن اولین نکته ای که مشهود بود میزان پایین مشارکت مردم در این انتخابات در منطقه اورامانات بود. از میان ۱۷۶ هزار واجد شرایط رای دادن در اورامانات تنها ۷۲ هزار ۵۲۰ نفر پای صندوق رای آمدند که در مقایسه با دور دهم انتخابات مجلس در حوزه اورامانات تقریبا این آمار نصف شده است . در دور دهم مجلس از میان ۱۵۰ هزار واجد شرایط رای ۱۱۱ هزار ۸۸۵ نفر رای دادند. و مشارکت ۷۴ درصدی را رقم زدند.

 

آمار پایین مشارکت در این دوره مختص اورامانات نبود و به نوعی تمام کشور را تحت تاثیر قرار داد اما با وجود این نباید فراموش کرد که همیشه اورامانات مشارکت نسبی خوبی داشته است.

 

از جمله دلایل متعدد مشارکت پایین در اورامانات را می توان تورم و وضعیت نامناسب اقتصادی مردم ، موضوعات کولبری ،مرز، سیاستهای دولت در افزایش قیمت بالای بنزین و نارضایتی مردم از این موضوع و… دانست.

اما در کنار این موضوعات نباید فراموش کرد رد صلاحیتهای گسترده نامزدهای انتخاباتی و به نوعی نبود یک رقابت قوی و پایاپای را می توان یکی دیگر از دلایل مشارکت پایین و … دانست . حذف دکتر شهاب نادری ، دکتر نورالدین یوسفی ، دکتر مجید درویشی ، محمد علی رضایی ، حسن سلیمانی ، حاج مصطفی محمدی ، فتح الله حسینی ، نوری کریمی و حتی عدم حضور انور بیکامیری و… نیز در کاهش مشارکت نقش اساسی داشت. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که در دوره ی دهم نیز بسیاری از چهره های مطرح مذکور رد صلاحیت شدند اما در نهایت با حضور آقای انور بیکامیری از پاوه ، و دکتر نورالدین یوسفی از جوانرود و اعلام حمایت علنی و غیر علنی بسیاری از کاندیداهای رد صلاحیت شده از ایشان ،عملا رقابت دو قطبی شد و این نکته میتواند تفاوت میان دوره ی دهم و یازدهم تلقی شود.

 

با این مقدمه دکتر آرش زره تن لهونی توانست با اختلافی بسیار با کسب ۳۰ هزار ۶۱۶ رای در مقابل ۹ هزار ۸۱۳ رای نسبت به نفر دوم ،آقای سید نجیب میرانی با اختلافی بالای به ۲۰ هزار رای منتخب مردم پاوه و اورامانات در مجلس یازدهم شود.

 

آرش زره تن لهونی که توانست در تمامی شهرستانهای اورامانات آرای قابل توجهی را از آن خود کند نشان داد که دارای یک محبوبیت همگانی و قابل تامل است و به نوعی یک انسجام و یک وحدت و همدلی در چهار شهرستان اورامانات بوجود آورد.

 

کسب بیش از هشت هزار و پانصد رای در شهرستان جوانرود فارغ از قدر شناسی و توان مدیریتی جناب لهونی یک پیام نوین برای اورامانات داشت که شاید پایانی باشد بر سیطره ی نگاه سنتی و عشیره ای که سالهاست سایه ی شومی بر اورامانات گسترده است.

 

اما آنچه که نگارنده بیشتر به آن تاکید دارد نگاه قانونمندانه آرش زره تن لهونی است که این نگاه در سخنانش مشهود است . تاکید زره تن لهونی بر قانون و اجرای خواستهای موکلانش بر اساس قانون است. موضوعی که قطعا رانتخواران ، سودجویان و منفعت طلبان را و به قولی تقسیم کنندگان پستهای مدیریتی و کابیته سازان اطراف نماینده جدید را نا امید می کند.

شنیده می شود عده ای با توجه به همراهی با دکتر آرش زره تن لهونی در طول دوران انتخابات حالا در صدد تقسیم پستهای مدیریتی در اورامانات و انتقام از دوران گذشته هستند.

 

موضوع عزل و نصب و دخالتهای نماینده همیشه از سوی عده ای چه حق و چه به ناحق از گذشته تا به امروز مورد نکوهش و انتقاد بود و با تغییر هر مدیری در اورامانات بر طبل شکاف و اختلاف و تخریب نمایندگان  کوبیده می شد. حالا نیز این چالش میتواند از جمله موضوعات دور جدید نماینده باشد و حتی منجر به چالشهای بزرگی برای وی شود.

 

قطعا نگارنده بر شایسته سالاری و نگاه نظارتی نماینده اعتقاد دارد. اما شلوغ کاری ها و به دنبال پست و قدرت بودن عده ای که گاه و بیگاه در فضای مجازی و رسانه ای بدنبال ماهی گیری از آب گل آلود هستند باعث شد تا قبل از ورود جناب آقای لهونی به مجلس یازدهم نکاتی را یادآورشد.

 

با اشاره به این شعر گهر بار که میفرماید:

هر کسی از ظن خود شد یار من….

 

اول اینکه شما که هنوز بر کرسی بهارستان ننشسته اید عده ای سمتهای اداری و حتی پستهای سیاسی شهرستانهای اورامانات و بخصوص پاوه را در توهمات خود تقسیم کرده اند که امید می رود با توجه به تاکید شما بر قانون این امید فرصت طلبان را به یاس مبدل کنید و بدنبال شایسته سالاری و استفاده از ظرفیت موافقان و حتی منتقدان خود در پست های مدیریتی باشید.شما به عنوان کاندیدای مستقل و فارغ از نگاه حزبی پای بر عرصه ی انتخابات گذاشتید. اگر چه در تمامی ممالک با پیروزی حزبی بر حزب دیگر تغییرات اساسی در مدیریتهای خرد و کلان داده میشود اما در جوامع فاقد احزاب قدرتمند و متعدد این جابجاییها بیشتر در حول خودی و غیر خودی می چرخد و منفعت شخصی بر منفعت عمومی ارجحتر میگردد!!

 

دوم عده ای به دنبال کسب مجوزهای آنچنانی و استفاده از لابی های نماینده هستند که اگر بر مبنای قانون باشد ما نیز حمایت می کنیم و اگر غیر اینصورت باشد انتظار می رود بازهم با تاکید شما بر قانون مانع و سدی برای این افراد باشید.

 

سوم اقدامات ناتمام نماینده سابق را اگر در جهت منافع مردم و توسعه اورامانات است دنبال کنید و اگر غیر اینصورت است مانع شوید. و فراموش نکنید شاید دور بعدی شما نماینده سابق شوید و دیگران نماینده حال !

 

چهارم در انتخاب روسای دفاتر خود در چهار شهرستان دقت لازم را داشته باشید و از استفاده از انسانهای منفعت طلب و متعصب که بدنبال غرض ورزی و شکاف بین شما و مردم باشند بپرهیزید تا شما از مردم دور نشوید و همچنان در قلب مردم بمانید.

 

در پایان باید گفت اورامانات ما همچنان محروم است و نیازمند توجه و توسعه است . جاده هایمان همچنان مرگبار است ، مرزهایمان همچنان بسته است ، جان جوانانمان و حتی زنان و پیرمردانمان در جدال نابرابر جان و نان و کولبری در خطر است . بیکاری همچنان معضل اصلی است ، وضعیت بهداشتی و درمانی ما هنوز از استانداردهای کشوری و جهانی فاصله دارد، نخبگان بومی منطقه همچنان چشم به راه استفاده از ظرفیتهایشان در سطح استان هستند. هرچند نباید از تمامی زحمات گذشتگان و توجه های ویژه دولت و حاکمیت به این منطقه چشم پوشی کرد و قدردان آن بود اما مشکلات بسیاری هم باقی مانده است که با توجه به تجربه و درایت جناب آقای لهونی می شود حل کرد و ما شاهد اوراماناتی توسعه یافته و عاری از کمبود باشیم .

 

انتظارات از نمایندگان مجلس باید منطقی و در چهار چوب حیطه ی اختیارات قانونی ایشان و بدور از تسویه حسابهای شخصی باشد. لازم می دانیم انتخاب قاطع شما را در این دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تبریک بگوییم و برای شما در ادامه راه آرزوی موفقیت داریم.

گفتم این آغاز پایان ندارد
عشق اگر عشق است آسان ندارد…

 

3 پاسخ برای “نگاهی اجمالی به چالشهای پیش روی دکتر لهونی /فرهاد صالحی

  • ناشناس در تاریخ اسفند 7, 1398 گفت:

    ضمن تبریک به آقای لهونی همچنانکه سنت ناپسند به اصطلاح جاف و گوران در این انتخابات شکسته شد همچنان انتظار می رود سنت عزل و نصب مسئولین توسط نماینده شکسته شود نماینده دهم اکثر مدیران را عوض کرد که شاید دست نشانده ها در انتخابات به کارش آیند غافل از اینکه شورای نگهبان راه او را سد می کند و مدیران برایش ثمری نداشتند اگر بخواهی خدمتی انجام دهی با همین مدیران بهتر می شود چون می ترسند اگر کار شکنی یا کم کاری کنند عزل شوند شما نه به خاطر روستای ستاد انتخاباتی و یا به دنبال افتادن چند تن مقام طلب که شب و روز و به خاطر کسب پست و مقامی در تما جلسات شهرستان حضور داشته اند بلکه به خاطر شخصیت خودت و خدمتی که به مر م نموده ای پاداش و مزد خودت را از مردم گرفته ای مطمئن باش اگر صادق و خادم نبودی هیچگاه در انتخابات رای نمی آوردی همچنین خدمات پدرت در انتخاب شما موثر بوده پس همان صداقت و راست گفتاری و کرداری را ادامه بده تا خدای نکرده پس از اتمام دوره همچنان محبوب بمانی آنهایی که در امر تبلیغات باشم همکاری نموده اند در مقام آرش لهونی به آنها پاداش بده و در کارها همکارشان باش ولی به عنوان نماینده چیزی غیر از آنچه قانون می گوید انجام مده تا نام نیکت فضای مطامع نگرند بگذار الگو و نمونه ای باشی برای آینده من اواخر عمرم را می گذرانم و دوست دارم که این مسئولیت و وکالت خدشه ای بر شخصیت شما وارد نکند

  • شهروند در تاریخ اسفند 6, 1398 گفت:

    کیفیت این انتخابات می ارزید به کمیتش .

  • شهروند در تاریخ اسفند 6, 1398 گفت:

    سلام باتشکرارنگارنده که انچه لازم بودماننده همیشه گوش زدنمود انشاالله نمایند منتخب فقط به فکرخدمت به مردم اورامانات باشد وفرقی بین شهرستانهای وروستاهای اورامانات نباشد وکسانی که باایشان همکاری نموده اندباخاطرمحرم زودیی منطقه بودنه پست مقام برای وخودودوستان