س 18 اردیبهشت 1403 ساعت 01:45

افتتاح ساختمان پزشکی قانونی پاوه اولین یادگاری مرحوم دکتر مسعود سابقی / گزارش تصویری

افتتاح ساختمان پزشکی قانونی پاوه اولین یادگاری مرحوم دکتر مسعود سابقی / گزارش تصویری

به گزارش سلام پاوه : در آئینی ساختمان پزشکی قانونی پاوه اولین یادگاری مرحوم دکتر مسعود سابقی افتتاح شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : همیشه در دیار پاوه سرزمین تدین و علم و اخلاق و فرهنگ شاهد مردمانی نیکو و خادم و بی ادعا هستیم . مطالبه ای دیگر و نیازی دیگر در شهرما […]

به گزارش سلام پاوه : در آئینی ساختمان پزشکی قانونی پاوه اولین یادگاری مرحوم دکتر مسعود سابقی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : همیشه در دیار پاوه سرزمین تدین و علم و اخلاق و فرهنگ شاهد مردمانی نیکو و خادم و بی ادعا هستیم . مطالبه ای دیگر و نیازی دیگر در شهرما رفع شد و این مهم بی شک با تلاشهای جمعی و پیگیری های فراوان و کمک های مادی و معنوی محقق نمی شد و همانطور که در آئین افتتاح این ساختمان امام جمعه محترم پاوه با اشاره به آیات قران و فرموده های پیامبر اسلام که می بایست قدردان انسانهای تاثیر گذار و مفید برای جامعه باشیم که در این راستا ضمن قدردانی از تمامی افرادی که در محقق شدن این نیاز ضروری شهرستان پاوه گام برداشته اند . باید به نقش ویژه دو شهروند مسئولیت پذیر ، مفید و دلسوز و پیگیر در به ثمر نشستن این مطالبه مردمی اشاره کرد. آقایان محمد رشید حسامی و مهندس مهدی عبدی دو شهروندی که هر جا امر نیکو و کار خیری در این شهرستان باشد بی شک این دو عزیز در آن نقش آفرینی دارند. و برخلاف بسیاری از افراد که فقط به سخن پراکنی و … می پردازند این دو عزیز عملگرا همیشه گامهای نیکویی برای اعتلا و ارتقا و پیشرفت این شهرستان بر می دارند که قبل از درج گزارش لازم است به نیکویی از این دو شهروند مسئولیت پذیر یاد کنیم.

مراسم افتتاح ساختمان پزشکی قانونی پاوه  با حضور حاج ماموستا ملا قادر قادری امام جمعه پاوه ، دکتر شمسیانی مشاور عالی سازمان پزشکی قانونی کشور، فرماندار پاوه، معاونت پزشکی قانونی استان، جمعی از مسئولین شهرستان و اقشار مختلف مردم و خانواده مرحوم دکتر مسعود سابقی در مسجد ملا مقصود پاوه برگزار شد.

 

مهدی عبدی رئیس هیئت امنا و امور خیریه قبرستان پاوه ضمن تبریک چهل و یکمین سالگر پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سخنانی گفت:ساختمان پزشک قانونی پاوه حاصل تلاش و کمک های مردم خیر و بزرگوار و حمایتهای مالی خانواده مرحوم دکتر مسعود سابقی و حمایتها و مساعدتهای امام جمعه محترم و فرماندار ساعی و اعضای شورای اسلامی دور چهارم و پنجم شهرداران اسبق و فعلی و مسئولین برخی ادارات که مجدانه ما را حمایت کردند می باشد و لازم است از آنها تقدیر کنم.

وی افزود : لازم است همچنین از دکتر کمالی رئیس اسبق و دکتر سلیم خانی مدیر کل فعلی دکتر شمسیانی قائم مقام سازمان پزشک قانونی کل کشور،آقای نریمانی قائم مقام داگستری استان کرمانشاه  و پزشکان عزیز دکتر جزا راهکان و دکتر احسن لطفی نهایت تشکر و تقدیر را داشته باشم.

 

عبدی به شروع به کار سخت ساختمان پزشک قانونی اشاره کرد و گفت :با توجه به شیب ۶۰ درصد محل مورد نظر اقدام به خاکبرداری با بیش از ۳۵۰ بار و دیوار چینی به متراژ ۲۵۰ متر کردیم که یکی از مراحل سخت در حین ابنا این ساختمان بود.

وی به مشکلات مالی که در طول دو سال گذشته بارها جهت ساخت ساختمان پزشک قانونی که مواجه بودیم اشاره کرد و گفت: با توکل به خدا و همراهی و همکاری مسئولین و خیرین بزرگوار از جمله مرحوم دکتر مسعود سابقی این پروژه نهایتا امروز افتتاح شد.

عبدی به مراحل دیگر ساختمان پزشک قانونی اشاره کرد و افزود: بعد از فوت مرحوم دکتر سابقی امام جمعه محترم در مراسم فاتحه خوانی در مسجد شهدا اعلام کرد که با توجه مساعدتها و حمایتهای دکتر سابقی پیشنهاد داد که این پروژه را خود خانواده مرحوم دکتر سابقی تکمیل کنند که اینچنین هم شد و الان این ساختمان به نام این مرحوم نامگذاری شده است که اثری ماندگار و باقیات و صالحاتی برای خود به یادگار گذاشتند.

 

وی مشخصات این بنای احداثی را تشریح کرد و گفت : عرصه واگذار شده ۲۶۱ متر می باشد که مجموع زیربنای دو طبقه ۳۱۶ متر که طبقه پایین ۱۲۱ متر زیربنا دارد که کار جسد با استقرار تجهیزات در طبقه اول انجام خواهد شد که همه این امورات ساختمان از اول روز آن تا امروز کلا با نظارت مهندسین ناظر ساخته شده است.

 

مهندس عبدی افزود :طبقه دوم برای ارباب رجوع و کارهای اداری ۱۹۵ متر مربع دارد که در مجموع نزدیک به ۵۵۸ میلیون تومان هزینه شده است که باید از مهندسین حسینی و امینی نیا نیز نهایت تشکر را داشته باشیم.

 

امام جمعه پاوه نیز در این آئین با درود و سلام و تبریک چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی و شهدای انقلاب و حاج قاسم سلیمانی را گرامی و برای مقام معظم رهبری درخواست عزت و سلامتی نمود.

حاج ماموستا ملا قادر قادری ضمن تشکر از بانیان این امر خیر و خداپسندانه خاطرنشان کرد: بنده ممنون همه کسانی هستم که در این زمینه همکاری کرده‌اند خصوصاً خانواده مرحوم دکتر مسعود سابقی ، روز مراسم مرحوم دکتر سابقی بنده در مسجد شهدا به خانواده ایشان پیشنهاد کردم که کاری کنند نام این مرحوم در میان مردم ما بماند و الحمدلله قبول کردند و زحمت و ایثار خانواده وی امروز نتیجه داده است و سبب عزت و رفع نیاز دیارمان شده است.

وی با اشاره به آیۀ ۱۱ سورۀ مبارکۀ رعد «…إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ…» خاطرنشان کرد: راست است خداوند خالق ماست و حیات و ممات ما به دست اوست ولی در این آیه می‌فرماید: تغییر و پیشرفت و تعالی جامعه و هر نوع ترقی به دست خود ماست. ما اگر بنشینیم و بگوییم خدایا وضع ما را بهتر فرما، ولی جنب‌وجوش و فعالیتی نداشته باشیم خداوند تغییری در وضع ما به وجود نخواهد آورد.

امام جمعه پاوه اضافه کرد: در اسلام تغییرات در گرو افراد است و شانس و طالع و اقبال و تنها دعاها در زندگی تحول ایجاد نمی‌کنند. باید خودمان تلاش کنیم. خداوند بزرگ اراده و فکر و عمل ملت‌ها را باعث پیشرفت جامعه می‌داند و دعاما بعد از انجام کار توکل به خدا و دعا موثرند.

ماموستا قادری خاطرنشان کرد: قرآن کریم هر نوع تغییرات بیرونی و خارجی را به درون خود ما منوط کرده و می‌فرماید ما اول باید از درون خود شروع کنیم و نباید خود را از عدم پیشرفت جامعه بری و تبرئه نماییم. پس لازم است هر تحولی را ابتدا از خود شروع کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نیت انقلاب اسلامی استقلال فکری و فرهنگی و اقتصادی و اخلاقی بود، خاطرنشان کرد: عملاً دیدیم که این مسائل در جامعه کماهوالحق محقق نشده است و نباید تمامی مشکلات  را تنها به دشمنان ربط دهیم خود ما هم در این مشکلات نقش داشته‌ایم و به کسانی که با ما دشمنی دارند کمک کرده‌ایم.

ماموستا قادری به انقلاب‌های صورت گرفته در عصر معاصر در خاورمیانه اشاره نمود و گفت: در طول یک قرن گذشته در خاورمیانه شاهد انقلاب اسلامی ایران، انقلاب الجزایر، انقلاب افغانستان و عراق و مصر و لیبی و یمن بوده‌ایم اما چون رهبر واحد و مدیر قوی و ملت بصیر نداشته اند، نتیجه انقلاب آنها تبدیل به بدبختی ملت خود شده‌اند ولی الحمدلله والمنه اگرچه مشکلات اقتصادی و بیکاری در مملکت ما زیاد است همین‌که یک رهبر بصیر در مملکت ما وجود دارد و امنیت هست باید شاکر خداوند باشیم.

امام‌جمعۀ پاوه با اشاره به حدیث «خَیْرُ اَلنَّاسِ أَنْفَعُهُمْ لِلنَّاسِ» گفت: پیامبر عزیز ما بهترین افراد جامعه را کسانی می‌دانند که برای افراد جامعه خود مفید و خدوم باشند.

حاج ماموستا قادری افزود: خدای بزرگ در قرآن کریم به ما امر فرموده از رب و آفرینندۀ خود و پدر و مادرمان تشکر کنیم. پیامبر بزرگوار ما هم یک ردیف دیگر اضافه نموده و می‌فرماید: از افرادی که برای جامعه با عمل و پول و قلم و زحمات شبانه‌روزی مفید و مؤثر و اثرگذارند تشکر نماییم.

وی گفت: رسول گرامی اسلام (ص) عنکبوت و خروس را دوست داشته‌اند؛ زیرا عنکبوت درِ غار ثور را تنید و پیامبر اسلام (ص) و حضرت ابوبکر صدیق را از شر دشمنان اسلام حفظ کرد و خروس هم صبح‌ها می‌خواند و مردم را برای نماز بیدار می‌کند. این پیامبر عزیز از عنکبوت و خروس به خاطر خدمتی که انجام داده اند، تجلیل کرده اگر من و شما قدم نیک برداریم مطمئن باشید خداوند و رسولش ما را دوست خواهند داشت به شرطی که نیتمان خالص باشد.

امام‌جمعۀ پاوه در پایان سخنان خود ضمن آرزوی توفیق برای تمام کسانی که در ساخت ساختمان پزشکی قانونی پاوه نقش داشته‌اند، خاطرنشان کردند: در شرایط اوضاع نامناسب اقتصادی و گرانی چند برابری اجناس حقیقتاً خدمتی بزرگ صورت گرفته است. پس اگر اراده کنیم می‌توانیم کارهای دیگر و بزرگتری هم انجام دهیم. خداوند به همه ما توفیق خدمت بیشتری عطا فرماید .

فرماندار شهرستان پاوه نیز در سخنانی ضمن تبریک ۴۱ مین بهار انقلاب اسلامی اظهار داشت: دکتر سابقی علاوه بر اینکه بر مردم سنگ تمام گذاشتند قدردان زحمات خدمتگزاران نیز بودند.

پرویز ایده پور با بیان اینکه در ۹۰ سال پیش سازمان بلدیه یا شهرداری امروز و ۸۰ سال پش سازمان برنامه و بودجه یا سازمان و مدیریت امروز تشکیل شدند گفت: بخاطر سامان بخشی به امورات شهری مسئولین و قانون گذاران سال ۱۳۳۵ به تشکیل شهرداری موافقت کردند.

وی افزود: بعضی از کارها همچون مدیریت آرامستانها به شهرداری ها واگذار شد و در سال ۷۵ که ۷۰ سال از تشکیل بلدیه می گذشت، در دستور کار جمهوری اسلامی ایران برای تشکیل سازمانهای مردم نهاد و محول نمودن این امورات به این سازمانها قرار گرفت.

وی گفت: اما در شهرستان پاوه در تمام این سالها امورات آرامستان ها در اختیار مردم بوده است و توسط هیئت امناها اداره شده است.

فرماندار پاوه ادامه داد: فرهنگ در بستر این شهر وجود دارد که سالهای سال شهرستان های دیگری به دنبال شخصیت های همچون عبدی ها و حسامی ها هستند بلکه هیئت امنای ارامستان ها را تشکیل دهند.

ایده پور گفت: در این شهرستان وقتی کسی به رحمت خدا می رود، کسی به دنبال کندن قبر در نیمه شب نیست و خودبخود این امورات توسط این افراد زحمتکش انجام می شود.

فرماندار پاوه با بیان اینکه این کار مبارکی است لذا باید قدردان باشیم گفت:چیزی که در پاوه سینه چاک می کند اراده است که نهادینه شده است و مردم از مال خود چه در حیات و چه در ممات انفاق می کنند.

وی در پایان گفت: امروز هم افتخار داریم که ساختمان پزشکی قانونی را با نام دکتر مسعود سابقی افتتاح می کنیم.

مدیرکل پزشکی قانونی کرمانشاه نیز در آیین افتتاح این ساختمان گفت: زمین ساختمان توسط هیأت امنای امور خیریه شهرستان پاوه اهدا شده و تمامی هزینه های ساخت آن را خانواده مرحوم دکتر مسعود سابقی(جراح خوشنام ارتوپدی استان کرمانشاه)تقبل کرده اند.

سلیم خانی افزود: این ساختمان در۲ طبقه مجزا شامل سالن تشریح و ساختمان معاینات بالینی و مساحت ۳۱۶ مترمربع احداث و توسط اداره کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه تجهیز شده است.

وی اضافه کرد: با افتتاح سالن تشریح این شهرستان دیگر نیازی به ارجاع اجساد به مرکز استان نیست و این کار موجب تسریع در انجام امور و همچنین عدم رفت و آمد غیرضروری به مرکز استان می شود که به معنی ارتقای عدالت اجتماعی و امنیت اقتصادی برای مردم منطقه است.

همچنین در این مراسم لوح های تقدیری توسط مشاور عالی رییس سازمان پزشکی قانونی به پاس زحمات و پیگیری های ماموستا ملا قادر قادری امام جمعه پاوه و خانواده مرحوم سابقی ، و افرادی که در احداث این بنا نقش داشتند اهدا شد.

گفتنی است در این مراسم سرکار خانم دکتر پانیذ سابقی دلنوشته ای را قرائت کرد که متن آن پیش از این در سلام پاوه منتشر شد.

عکس : خدر رمضانی با تشکر از این هنرمند خوب شهرستان پاوه