د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19

برگزاری جشنوار انار هورامان و یلدای ایرانی با هنرنمایی هنرمندان شهرستان پاوه در تهران / گزارش تصویری

برگزاری جشنوار انار هورامان و یلدای ایرانی با هنرنمایی هنرمندان شهرستان پاوه در تهران / گزارش تصویری

به گزارش سلام پاوه : جشنواره انار هورامان و مراسم گرامیداشت یلدای ایرانی  با هنرنمایی هنرمندانی از شهرستان پاوه در کاخ سعدآباد تهران برگزار شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه جشنواره انار اورامانات با همت مجموعه میدیا سیر کوژین به سرپرستی فریبرز عزیزی مدیر اقامتگاه بوم گردی زردویی و هنرنمایی هنرمندان کورد و دف نوازان […]

به گزارش سلام پاوه : جشنواره انار هورامان و مراسم گرامیداشت یلدای ایرانی  با هنرنمایی هنرمندانی از شهرستان پاوه در کاخ سعدآباد تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه جشنواره انار اورامانات با همت مجموعه میدیا سیر کوژین به سرپرستی فریبرز عزیزی مدیر اقامتگاه بوم گردی زردویی و هنرنمایی هنرمندان کورد و دف نوازان شهرستان پاوه به مدت چهار روز در کاخ سعدآباد برگزار گردید.

 

در کنار این جشن آیین یلدای ایرانی نیز با حضور هنرمندانی از استان های کرمانشاه، کردستان، خراسان شمالی و چهارمحال و بختیاری با محوریت استان کرمانشاه برگزار شد.

 

بخش موسیقی این جشنواره را دف نوازان خانه دف هورامان پاوه که با تلاش بی‌وقفه در امر شناساندن موسیقی فولکلور و معرفی ساز دف و مهد دف این ساز کهن به جهانیان برعهده داشتند. همچنین گروه تنبور نوازان سرانه و گروه ژوانا به سرپرستی و خوانندگی هنرمند سعدالله نصیری در این جشنواره هنرنمایی کردند.

 

نمایشگاه محصولات صنایع‌دستی و سوغات محلی مناطق و اقوام مختلف کشور، اجرای موسیقی سنتی و فولکلور، مراسم‌های آیینی اقوام، برگزاری مسابقات فرهنگی، هم‌ نوازی دف، مراسم انارگردانی و آیین شکر گزاری انار از برنامه های مهیج این جشنواره بود.

 

گفتنی است یکی از زیباترین آیین ‌ها در فصل پاییز جشن برداشت انار است که در بین اقوام مختلف ایران با آداب و رسوم خاص و همچنین زمان مشخص انجام می‌شود. فسلفه پیدایش این آیین‌ ها جدا از شکرگزاری به درگاه ایزد منان برای برداشت محصول، احترام و تقدس به طبیعت و همچنین موهبت‌ های آن است.

 

این جشنواره سال گذشته در مجموععه کاخ نیاوران برگزار شد و قریب بر ۳۵ هزار نفر از آن بازدید کردند. امسال نیز این جشنواره برای دومین بار در مجموعه کاخ سعدآباد برگزار و مورد استقبال مردم واقع گردید.

 

عکس: سوران بهرامی – نیما بهمن اورامانی

 

 

یک پاسخ برای “برگزاری جشنوار انار هورامان و یلدای ایرانی با هنرنمایی هنرمندان شهرستان پاوه در تهران / گزارش تصویری

  • ناشناس در تاریخ دی 4, 1398 گفت:

    کردها چه دل بزرگی دارند که با این همه غم و کم و کاستی باز دل مردم را شاد میکنند …