د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 09:16

اعتیاد ، فقر فرهنگی/ گفتا ز که نالیم؟ازماست که بر ماست / فرشته نویدی

اعتیاد ، فقر فرهنگی/ گفتا ز که نالیم؟ازماست که بر ماست / فرشته نویدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:در هرعصر و دوره ای، هراجتماعی ،با یک سری مسائل در گیر است.که از آن ها به عنوان معضلات اجتماعی یاد می شود. ماشینی شدن جوامع بشری را دچار مشکلات بسیاری کرده که بدترین تاثیر آن پدید آمدن فقر عاطفی در میان انسانها است. چنین مشکلاتی امروزه جامعه ما را نیز […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:در هرعصر و دوره ای، هراجتماعی ،با یک سری مسائل در گیر است.که از آن ها به عنوان معضلات اجتماعی یاد می شود. ماشینی شدن جوامع بشری را دچار مشکلات بسیاری کرده که بدترین تاثیر آن پدید آمدن فقر عاطفی در میان انسانها است. چنین مشکلاتی امروزه جامعه ما را نیز در برگرفته است .

مشکلات اجتماعی که امروز ما با آن دست به گریبان هستیم. عبارتند از: فقر و بیکاری ،افزایش آمار طلاق ،و معضلی به نام اعتیاد که باید به دلیل اهمیت این موضوع،
مردم و مسئولان و خانواده ها برای این بلای خانمان سوزچاره ای بیندیشند. و اگر جوانان یک جامعه به اعتیاد روی آورند،سرچشمه های حیات و نشاط روحی و جسمی آن جامعه خشک شده و به جای کار و تلاش و نوآوری سستی و فرسودگی بر آن جامعه چیره می گردد.

پس علاجه واقعه را قبل از وقوع باید درمان کرد. امروز دیگر کمتر کسی است. که از عواقب مخرب مواد مخدر بی اطلاع باشد و تأ ثیر منفی آن را برخانواده و اجتماع نداند. اما در این جا این سؤال پیش می آید که چرا با وجود بالا رفتن آگاهی عمومی مردم درباره اعتیاد،باز هم شاهد فرو رفتن عده ای از جوانان به درون این مرداب مرگ هستیم . و متاسفانه هر روز بر تعداد معتادین افزوده می شود؟ هر اتفاقی معلول علتی است.به راستی اعتیاد معلول کدامین علل است؟

مواردی را به عنوان  معضلات اجتماعی بر شمردیم اعتیاد با هر کدام از این موارد ارتباط تنگاتنگ داشته و بی تردید هر یک می تواند زمین گرایش به اعتیاد را در افراد واجد شرایط فراهم آورد.

اعتیاد و ارتباط آن فقر وبیکاری..

کم نیستند خانواده های پر جمعیتی که والدین از پس مخارج سنگین فرزندان بر نیامده به ناچار فرزندانشان را از همان سنین کودکی برای تأمین مخارج زندگی به سوی کارهایی مانند دست فروشی ،سوق داده و از تحصیل علم باز می دارند. چنین کودکانی در حالی پا به سن نو جوانی و جوانی پا میگذارند. که هیچ پشتوانه ی علمی نداشته اند تا در اجتماع با تکیه بر آن زندگی خود سروسامان دهند.

هم چنین فاقد هر گونه سرمایه بوده اند.تا در جهت وارد شدن به بازار کار آزاد از آن استفاده نمایند. بنابراین برای خلاص شدن از فقر و بیکاری خواسته یا ناخواسته به سوی باندهای قاچاق مواد مخدر کشیده می شوند چرا؟ که در مقابل حمل مواد مخدر مبلغ قابل توجهی به آن ها پیش نهاد می شود.

از آن سو،سوداگران مرگ برای آنکه بهره کافی را از چنین افراد ببرند از همان ابتدا آن ها را به مصرف مواد وا داشته و با آلوده کردنشان در حقیقت آن ها را وابسته خود می سازند و این گونه است.که هر روز بر تعداد معتادان به مواد مخدر افزوده می شود. و هر روز سیر صعودی خود را طی می کند.

البته این گنه نیست که بگوییم هر کس فقیر و بیکار است به اعتیاد کشیده می شود و این مطلب درباره همه اقشار کم در آمد بی بضاعت صدق نمی کند. در اجتماع آسیب پذیر،بسیارند خانواده هایی که علی رغم مشکلات مالی فراوان با عزت و آبرو زندگی می کنند. و در دامان همین خانواده ها جوانان رشیدی پرورش یافته اند که از همان سنین کودکی به اشتغال در کارهای طاقت فرسا،هم زمان به ادامه تحصیل پرداخته اند. و به مدارج عالی دست یافته اند. زندگی شهید علی رجائی نمونه بارزی از زندگی در اوج فقر است. اما چه کسی گمان می کرد.که آن کودکی که روز در خیابان ها به واکس زدن مشغول بوده روزی ریس جمهور محبوب ملَتی می گردد.

بدون شک هیچ فقری سخت تر از نادانی نیست و همواره سعی می کند که از آن ها فاصله بگیرد. اما فاصله گرفتن با فرار کردن تفاوت بسیاری دارد. بیشتر کسانی که در مراکز ترک اعتیاد به سر می برند ادعا می کنند. که به واسطه فقر مالی به اعتیاد و قاچاق مواد مخدر روی آورده اند.اما واقعیت این است. که فقر فقط یک سکوی پرتاب است. و این خود فرد است.که با طرز تفکری که دارد. امکان فرود آمدنش راتعیین می کند.

اگر انسان دارای اندیشه ای درست باشد .به اوج عزت صعود می کند. و اگر غیر از این باشد به انحطاط و سر از بیغوله ای به نام اعتیاد در می آورد.

پیامبر اکرم(ص) می فرمایید: “هیچ فقری سخت تر از نادانی نیست.” پس هر موضوعی که افراد درباره آن مطلب یا دانشی ندارند و به دنبال فهم آن نیستند. نشان از فقر فرهنگی دارد. فقر فرهنگی را در میان طبقه تحصیل کرده جامعه نیز می توان یافت که به آنچه آموخته اند هرگز عمل نمی کنند. و باداشتن چندین مدرک کارشناسی و دکترا و غیره هنوز طرز برخورد با همسر و فرزندانشان را نمی دانند.

در طبقه متمول جامعه ،فقر فرهنگی به گونه ای دیگر نمود پیدا می کند. در خانواده های این گروه از جامعه والدین نظارت و رفت آمدن،فرزندان جوانشان را نوعی عقب
ماندگی ذهنی می دانند و بدون هیچ کنترلی جوان در معاشرت با افراد مختلف را آزاد می گذارند، غافل از اینکه اعتیاد ، فقیرو غنی ،و بی سواد و تحصیلکرده نمی شناسد.و هرکجا اثری از سهل انگاری و غفلت ببیند. سایه شوم خود را بر سر ساکنانش می افکند.

داشتن اندیشه ای صحیح نیازمند فرهنگی ارزشمند است. علت به وجود آمدن اعتیاد فقر مادی نیست .ریشه های اعتیاد را باید در فقر فرهنگی جستجو کرد. اما فقر فرهنگی یعنی چه آیا باید آن را در طبقه بخصوصی از جامعه جستجو کرد؟

فرشته نویدی کار شناس مددکاری جتماعی و خانواده

یک پاسخ برای “اعتیاد ، فقر فرهنگی/ گفتا ز که نالیم؟ازماست که بر ماست / فرشته نویدی

  • شهروند در تاریخ دی 4, 1398 گفت:

    فرشته خانم ‘اما فرهنگ و اصلاح آن نیاز به پشتوانه ی مادی داره. اینجا در بحث عمومی اعتیاد و گسترش آن علت اصلی همان اقتصاد است….اقتصاد