ش 08 اردیبهشت 1403 ساعت 10:56

از سیر تا پیاز افزایش قیمت بنزین/رسول مرادی

از سیر تا پیاز افزایش قیمت بنزین/رسول مرادی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:عید ۱۷ ربیع الاول بود که به ناگاه قیمت بنزین آزاد ۳۰۰ و بنزین سهمیه ای ۵۰ درصد افزایش یافت.بعد از این افزایش قیمت تجمع هایی اعتراضی مردمی در این باره در کرمانشاه و دیگر نقاط مختلف کشور برپا شد و با به انحراف کشیده شدن این تجمع ها توسط عده […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:عید ۱۷ ربیع الاول بود که به ناگاه قیمت بنزین آزاد ۳۰۰ و بنزین سهمیه ای ۵۰ درصد افزایش یافت.بعد از این افزایش قیمت تجمع هایی اعتراضی مردمی در این باره در کرمانشاه و دیگر نقاط مختلف کشور برپا شد و با به انحراف کشیده شدن این تجمع ها توسط عده ای، اغتشاش هایی در کشور شکل گرفت و خسارتهای مادی و معنوی زیادی به بار آمد. هرچند هنوز میزان این خسارت ها در کشور اعلام نشده اما شواهد گویای آن است که حجم این خسارت های چشمگیر است. البته تصاویر پخش شده از تخریب اموال عمومی علاوه بر آزردگی خاطر مردم نشان دهنده آن بود که این کارهای خشن و زیانبار کار مردم عادی نمی تواند باشد.

 

کرمانشاه نیز در این زمینه مستثنی نبود و البته در شرایطی که جای سندیکاهای قوی، احزاب حقیقی و رسانه های حرفه ای در جامعه تا حد زیادی خالیست انتظار می رفت تا استاندار یا نمایندگان مجلس که همواره در بیشتر مراسم های مختلف و حتی مراسم‌های نه چندان مهم حضور دارند در آن روز تجمع هم در میان مردم حاضر شده و علاوه بر مدیریت اوضاع و آرام نمودن فضا، این موضوع را به فوریت پیگیری کنند تا شاید شاهد آن اتفاق های ناگوار نبودیم.

 

اما در این مجال سعی می شود به بخشی از زوایای افزایش قیمت بنزین نگاهی گذرا انداخته شود.رهبر معظم انقلاب پس از افزایش قیمت بنزین اعلام کردند از تصمیم سران قوا حمایت می کنند و مسئولان هم باید تلاش کنند تا از تبعات منفی آن و افزایش تورم جلوگیری کنند. اما بسیاری از تحلیل گران معتقدند که این اعلام حمایت رهبری به معنای تایید افزایش قیمت بنزین نمی باشد بلکه در راستای حفظ مصالح نظام و حمایت از جایگاه سران قوا تعبیر می شود.از میان سران سه قوه حجت الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضاییه اعلام نمود که رای وی بصورت مشروط بوده است. بر این اساس حسن روحانی و علی لاریجانی روسای قوای مجریه و مقننه به طرح افزایش قیمت بنزین رای مثبت داده اند. این در حالیست که نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه بار به این طرح رای منفی داده بودند اینک این سوال به نظر می رسد چرا رئیس مجلس در این خصوص نظری بر خلاف نظر نمایندگان می دهد و آیا نظر رئیس مجلس افضل بر نظر نمایندگان خانه ملت است؟حال بماند که آیا آقای لاریجانی به مواردی مانند تبعات این افزایش قیمت و شرایط مردم و جامعه فکر کرده اند؟!

 

اما گلایه اصلی در این میان از رئیس جمهور است. افزایش قیمت بنزین و دو نرخی شدن آن در حالی به تایید دکتر روحانی می رسد که خود وی در سال ۹۴ دو نرخی بودن سوخت را با این ادله که فسادآور است حذف کرد و اکنون ۱۸۰ درجه چرخش موضع داده است.

 

از سوی دیگر مقامات مختلف دولت در ماههای اخیر سهمیه بندی بنزین را تکذیب می کردند و قرار بود اگر هم اجرایی شود از قبل به مردم اطلاع رسانی کنند. اما برخلاف این وعده ها دولت از اصل غافلگیری استفاده کرده و افزایش بنزین را به یکباره اعلام کرد. این در حالیست که اصل غافلگیری برای دشمن به کار گرفته می شود نه مردم. از سوی دیگر این غافلگیری دولت متناقض با منشور حقوق شهروندی رئیس جمهور و بویژه مواد ۲۲، ۲۳ و ۶۹ آن است که در آن بر آگاه کردن مردم قبل از اجرای طرح های که زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد تاکید کرده و آنرا حق مردم می داند.

 

از سوی دیگر دکتر روحانی که به شدت با برخی طرح های دولت قبل مانند دو نرخی شدن سوخت، یارانه و مسکن مهر مخالف بود اکنون خود به سراغ آین طرحها رفته و فقط نام آنها را عوض کرده است دو نرخی شدن بنزین به اصلاح مصرف سوخت، مسکن مهر به مسکن اجتماعی و یارانه به طرح معیشتی تغییر نام داد. به اعتقاد کارشناسان اگر دولت در این باره با شفافیت حقیقت را به مردم می گفت زمینه اعتراض و سوءاستفاده پیش نمی آمد.موضوع سهمیه بندی بنزین و یارانه در دولت قبل هم اجرا شد و شاهد نگرانی و تبعاتی که روزهای گذشته با آن روبرو شدیم نبودیم در دولت قبل حدود یک ماه به مسئولان شهرستانهای مختلف مانند فرمانداران آموزش های لازم داده شد.پنج ماه از طرق مختلف از جمله بوسیله رسانه ها فرهنگ و بسترسازی لازم انجام شد و همچنین از قبل یارانه ۲ ماه که البته رقم و ارزش آن با یارانه فعلی قابل مقایسه نیست هم به حساب مردم واریز شد.

 

در حال حاضر و بنا بر گزارشهای رسیده برخی از مردم واجد شرایط اعلام کرده اند که یارانه معیشتی به حسابشان واریز نشده و در عین حال در برخی کالاها شاهد افزایش قیمت کالاها هم هستند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم اخیرا گفته است برخلاف گفته آقای روحانی درآمد حاصل از افزایش بنزین ۷۰ هزار میلیارد تومان است و دولت تنها ۳۰ هزار میلیارد آنرا به مردم پرداخت می کند و رئیس جمهور در این خصوص نیز باید شفاف سازی کند.در شرایط فعلی انتظار می رود تا مسئولان به دقت مراقب صحت اجرای این طرح و جلوگیری از تبعات احتمالی آن باشند و وضعیت مردم را بیشتر درک کنند.

رسول مرادی فعال رسانه

یک پاسخ برای “از سیر تا پیاز افزایش قیمت بنزین/رسول مرادی

  • farzad در تاریخ آذر 8, 1398 گفت:

    براستی کاری که سران سه قوه انجام دادند دقیقا مصداق مثل معروف وای به حال روزی که نمک بگندد و این همان روز است ، مردم وقتی گرانی یا تخلفی در بازار صورت بگیرد گزارش آن را به دولت و مسئولان می دهند که با آن برخورد یا پیشگیری شود اما وقتی خود آنها عامل گرانی و تخلف باشند دیگر چه امیدی می توان داشت !؟