ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 17:50

اورامانات مظلوم و محروم است احزاب مسئولانه با انتخابات برخورد کنند

اورامانات مظلوم و محروم است احزاب مسئولانه با انتخابات برخورد کنند

پایگاه خبری تحیلیلی سلام پاوه:دکتر شهرزاد اردلان از اساتید حقوقدان کورد گفت:اورامانات امروز با معضلات فراوانی دست به گریبان است و همانند اکثریت مردمان سرزمین ایران اسلامی اما با شدت بیشتری در رنج ، محرومیت و مظلومیت مردمان شریف و نجیب آن ، زندگی را تلخ میگذرانند.دکتر شهرزاد اردلان در گفت و گویی تحلیلی اعلام […]

پایگاه خبری تحیلیلی سلام پاوه:دکتر شهرزاد اردلان از اساتید حقوقدان کورد گفت:اورامانات امروز با معضلات فراوانی دست به گریبان است و همانند اکثریت مردمان سرزمین ایران اسلامی اما با شدت بیشتری در رنج ، محرومیت و مظلومیت مردمان شریف و نجیب آن ، زندگی را تلخ میگذرانند.دکتر شهرزاد اردلان در گفت و گویی تحلیلی اعلام کرد:دستمزدهای فعلی کارگران یک دهم و حتی یک بیستم احتیاجات آنها را تامین نمیکند. نباید از برابر واقعیات فرار کنیم ، متاسفانه امروزه بروکراسی در سیستم مدیریتی حس عدم مسئولیت را پرورش داده است .

 

 

وی گفت :از دریچه چشم من،در اورامانات هیچکس نباید رنج ببرد ، علارغم محنت لشکر بیکاران جوان و توجه به ایجاد اشتغال واقعی برای آنان باید به معلمان و مخصوصا کارگران مزدی که بتواند کفاف رفاه زندگی آنها را بدهد پرداخت شود و این مهم میسر نمیشود مگر با ایجاد زیرساخت ها و حمایت از تولید کنندگان و کارفرمایان ، صاحبان صنایع ، کشاورزان و باغداران که باید بازار فروش داشته باشند و کارمندان باز نشسته که از نظر اقتصادی در رنج و زحمت هستند ، باید حقوق بازنشستگی کافی دریافت کنند .

 

 

وی در ادامه اظهار داشت:هر چند در جایگاه یک زن کورد در اورامانات این روزها فریادهایم مظلومانه “هاوار” میشود و حرف حق را گوش شنوایی برای شنیدن نیست ، بگذریم. اما با قلم قدم برداشته ام که هشدار دهم اورامانات مظلوم و محروم است ، طیف های سیاسی از جمله احزاب مسئولانه با انتخابات برخورد کنند چرا که هر دوره در گستره کشور از جمله اورامانات و علی الخصوص این دوره با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی ، گروه ها ، سازمان ها و احزاب مختلف اقدام به تعیین نامزدها و معرفی فهرست نامزدهای خود می نمایند.

 

 

به گفته وی گرچه اسامی ارائه شده در فهرست های مختلفی که تا اکنون به صورت غیر رسمی معرفی گشته و شنیده شده است هیچ کدام نهایی نیست و تا ارائه فهرست های ائتلافی و نیز مرحله پس از عبور از صافی شورای نگهبان و آغاز فعالیت های رسمی انتخاباتی ، احتمال تغییراتی در اسامی معرفی شده وجود دارد. لکن به نظر میرسد استخوان بندی اصلی نامزدهای معرفی شده از جانب هر گروه دستخوش تغییرات اساسی نگردد.

 

 

خانم اردلان در ادامه خاطرنشان کرد:از آنجا که مجلس شورای اسلامی اصلی ترین مرکز سیاسی و سیاستگذاری کشور است و انتخاباتی که در پیش است به دلایل مختلف از جمله تحولاتی که در ساختار سیاسی کشور به وقوع پیوسته ، یکی از سرنوشت سازترین انتخابات پس از انقلاب است ، شفافیت مواضع گروه ها و صلاحیت مردمی نامزدها از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

 

 

دکتر اردلان در نقدی بر فهرست های انتخاباتی احزاب یاد آور شد:در جوامعی که نظام پارلمانی در آنها ریشه دارد ، پارلمان را محل منازعه مسالمت آمیز طبقات و گروه های اجتماعی می نامند. به همین دلیل نظام پارلمانی در غیاب گروه ها ، سازمان ها و احزاب مختلف که هر یک نمایندگی قشرها ، گروه ها و طبقات اجتماعی متفاوتی را عهده دارند و از مصالح و منافع مشخص آن قشر و طبقه حمایت میکنند ، فاقد معنی است . وجود تشکل ها با گرایش های چپ ، میانه و راست بیانگر مواضع هر تشکل در زمینه های مختلف سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی است . اما در همین چهارچوب در صورت تعارض ، میان گرایش ها و منافع محدود و منافع ملی ، اولویت دادن به منافع ملی امری اساسی است. علاوه بر این که هر نماینده می باید دارای دید کلی و گرایش اجتماعی مشخص و روشنی باشد. از آنجا که قوانین موضوعه در مجلس به عرصه های مختلف زندگی اجتماعی نظیر مسائل اقتصادی ، فرهنگی ، آموزشی ، حقوقی ، بهداشتی ، امنیتی ، سیاست داخلی و خارجی ، حقوق شهروندان در برابر هم و در مقابل حکومت ، مطبوعات ، صنعت ، کشاورزی ، تجارت و بسیاری دیگر از زمینه ها تسرّی پیدا میکند،

 

 

دارا بودن دانش ، تخصص ، تجربه ، دید عینی و کارشناسی و صلاحیت در زمینه ای خاص نیز برای نماینده مجلس ضروری است. قوانین موضوعه در هر زمینه می باید اولا متناسب با مرحله تحول و پیشرفت اجتماعی آن جامعه باشد و ثانیا موجب بهبود وضعیت معیشتی و ارتقای زندگی اجتماعی انسان ها گردد. وضع قوانینی که با امکانات و مقتضیات هر جامعه و رشد فرهنگی و اجتماعی آن متناسب نباشد. ” اعم از اینکه عقب مانده تر یا پیشرفته تر از آن مرحله اجتماعی باشد ” جامعه را با بحران مواجه می سازد و امکان اجرا و پیاده کردن آن نیز وجود نخواهد داشت . تشخیص وضعیت اجتماعی و قوانین متناسب با این وضعیت ، نیاز به تخصص در عرصه های گوناگون دارد. بنابراین حضور متخصصان در کمیسیون های مجلس به منظور کار کارشناسی و ارائه نقطه نظرهای تخصصی در مورد لوایح و طرح های پیشنهادی امری اجتناب ناپذیر است.

 

 

این حقوقدان ارشد اضافه کرد:با یک نگاه اجمالی به فضای انتخاباتی و نیز فهرست های نامزدهای مجلس که عمدتاً از سوی طیف های سیاسی ارائه میشود و از سوی برخی از شبکه های اجتماعی و سایت ها و روزنامه ها نیز مرتباً با شدت و حدت زیاد به آن دامن زده میشود نشان می دهد که این فضا و فهرست های نامزدها از دو نقیصه جدی رنج می برند : ۱- جناح های مختلف ” درون حاکمیت ” عمدتا مشغول رایزنی و مشورت برای دادن فهرست های دورنی و ائتلافی هستند اما هیچ کدام تااکنون هیچ برنامه مشخص و هیچ قول معینی را به مردم ارائه نکرده اند. معلوم نیست که مردم چرا باید به این فهرست ها رای بدهند و رای دادن آنها چه برنامه مشخصی را در مجلس به پیش خواهد برد. آیا صرف اینکه فردی یا فهرستی خودش را هوادار فلان طیف یا شخصیت و …بداند ، همین برای حمایت مردم و رای دادن به وی بدون هیچ قول و برنامه مشخصی کفایت میکند ؟

 

 

۲- یک نگاه ساده به همه فهرست های منتشره به سادگی نشان می دهد که نگرش حاکم بر تهیه کنندگان این فهرست ها منحصرا سیاسی و جناحی است . هر فهرست در برگیرنده تعداد زیادی از دوستان و افراد سیاسی همان طیف می باشد. گویا مجلس فقط با مسایل “سیاسی” کشورکار دارد و با عرصه اقتصادی ، حقوقی ، اجتماعی ، زنان و … کاری نیست ! تمامی این فهرست ها از “دید ملی ” به معنای مسائل عام کشور تهی است و جز معدودی ، افراد کارشناس در امور اساسی کشور ” به ویژه مسائل اقتصادی ” جایگاه شایسته ای در این فهرست ها ندارند. غیر ملی و فراگیر نبودن حوزه تخصصی که هر فهرست در بر می گیرد ، نقیصه دوم عملکرد انتخاباتی جناح های شناخته شده کشور می باشد. البته منظور از غیر ملی بودن فهرست ها و اینکه آنها به صورت جناحی و باندی فهرستی از دوستان و فعالان سیاسی خود را منتشر کرده اند، بدین معنا نیست که افراد جناح های دیگر را که تقیدی به جهت گیری ها و برنامه های طیف مطبوع ندارند ، در فهرست های خود منظور کنند.

 

 

دکتر شهرزاد اردلان افزود:مخصوصا در حوزه انتخابات مجلس شورای اسلامی اصطلاح و ادعای “فراجناحی” تنها شایسته افراد بینابین و بعضا فرصت طلب است. بین دموکراسی و مقابله با دموکراسی ، آزادی و اقتدار و استبداد ، خدمت و خیانت ، مردم سالاری و شایسته سالاری و بروکراسی نخبه کُش ، تاریک اندیشی و روشن اندیشی و روشنفکری نمی توان نقش میانه بازی کرد وبا توقع از دموکراسی خواهان و دغدغمندان ایران اسلامی تاکید کرد: که به جای تکیه انحصاری بر ارائه فهرست و تلاش جهت ائتلاف فراگیر “که البته در جای خود امر مثبتی است” بر روی “برنامه مشترک و ائتلافی ” نیز تلاش نمایند و همچنین فهرست ها را صرفا از دوستان و همفکران سیاسی پر نکنند و جایگاه “کارشناس ملی” را نیز برای آنها در نظر بگیرند.