ی 30 اردیبهشت 1403 ساعت 05:06

فیلم (نون خ ۲) خنجر دیگری بر پیکر هویت کوردها / محمد مهدوی

فیلم (نون خ ۲) خنجر دیگری بر پیکر هویت کوردها / محمد مهدوی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : همه نیک می دانید و می دانیم که نام کوردها در ایران با غیرت، سختکوشی،جدی بودن، مردانگی، جوانمردی ، یک رنگ بون، صادق بودن ، وفادار بودن و صلابت و هیبت در شخصیت، عجین شده و گره خورده است. با این وجود فیلم های سینمائی و سریال هائی که […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : همه نیک می دانید و می دانیم که نام کوردها در ایران با غیرت، سختکوشی،جدی بودن، مردانگی، جوانمردی ، یک رنگ بون، صادق بودن ، وفادار بودن و صلابت و هیبت در شخصیت، عجین شده و گره خورده است.

با این وجود فیلم های سینمائی و سریال هائی که تاکنون در کشور ساخته شده اند خیلی انگشت شمار شان مانند فیلم (کانی مانگا) ، زندگی مردم کورد و این صفات ارزشمند، کم نظیر ، برجسته و تابناک شان را به تصویر کشیده است بنابراین در این زمینه بار دیگر جفائی بس بزرگ به این مردمان باشرافت ، غیرتمند و وفادار کورد شده است.

 

جفائی بزرگ تر این است که سریال مضحک و ضعیف در محتوا همچون (ن خ) نه تنها صفات نیکو و مایه مباهات کوردها را ندیده بلکه فرهنگ غنی آنها را به سخره گرفته است.

 

درد جانکاه دیگر این است که بخشی از افکارعمومی ساده لوح جامعه این تخریب و تضعیف فرهنگ های بومی محلی که می بایست در مقابل ناتوی فرهنگی غرب و موج جهانی شدن از آنهاحفاظت و مراقبت کرد ، قالبی از تجلی هنر هفتم می دانند و غرق در این لودگی و ناپختگی عده ای که بر سر مثله کردن فرهنگ کهن شان، کیسه هایی بر جیب هایشان دوخته اند ، می خندند !!!! و با این بی توجهی ها، خود ناخواسته کاتالیزوری شده اند تا هویت شان سریع تر در قربانگاه نیستی به بایگانی تاریخ بپیوندد!!!

 

آیا همین که شبکه زاگرس سال هاست در قالب نه طنز بلکه لودگی، زبان کوردی را مترادف با بی فرهنگی و حقیر دیده شدن به جامعه القاء کرده و این زبان بس کهن را به زیر کشیده است و باعث شده مردم از صحبت کردن با زبان کوردی مادریشان احساس حقارت کنند ، کافی نیست که حالا سریال لودگی(ن خ) را به کمک آن آورده اند تا تیر خلاص را بر پیکر هویت مردمان کورد بویژه ساکنان دیرین (کرماشان) وارد کنند.

 

در روی دیگر سکه ، بسیاری از اندیشمندان، متفکران و حتی توریست های خارجی که خیلی هایشان به نوعی محقق و جوینده دانش و آگاهی و مصمم به تعالی در زندگی هستند ، مبهوت غنای فرهنگی ایران زمین از جمله کوردهای با صلابت شده اند و آنها را گنجینه های ارزشمند و بی نظیری می دانند که از گذشتگان به ارث رسیده اند و می توانند دستمایه فعالیت و مطالعات در حوزه های جامعه شناسی،ادبیات، موسیقی،سینما، صنایع دستی و اقتصاد مبتنی بر بوم گردی و گردشگری قرار گیرد…

 

بیائیم آگاهانه و با تقویت احساس مسئولیت در خود ،برای نجات فرهنگ غنی خود و نیکانمان و در راستای بهره مندی نسل های آینده از این گنجینه هویتی بی نظیر اما به تاراج برده شده و حراج شده با ساخت سریال های سخیفی همچون(ن خ)، با ساخت دوباره این سریال حقیر مخالفت کنیم.

 

محمد مهدوی خبرنگار صدا و سیمای مرکز کرمانشاه