ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 18:19

پرونده پنجمین همایش داستان کوتاه هورامی با درد دلهای ابراهیم شمس بسته شد/ اسامی نفرات برگزیده/ گزارش تصویری

پرونده پنجمین همایش داستان کوتاه هورامی با درد دلهای ابراهیم شمس بسته شد/ اسامی نفرات برگزیده/ گزارش تصویری

به گزارش سلام پاوه : پنجمین همایش داستان کوتاه هورامی با معرفی ۱۱ نفر برگزیده به پایان رسید و دفتر برگزاری همایش داستان کوتاه هورامی با اعلام مدیر موسسه نسیم فرهنگ هورامان برای همیشه بسته شد.   به گزارش خبرنگار سلام پاوه : روز پنجشنبه ۲ آبان ماه ۱۳۹۸ پاوه برای پنجمین بار میزبان همایش داستان […]

به گزارش سلام پاوه : پنجمین همایش داستان کوتاه هورامی با معرفی ۱۱ نفر برگزیده به پایان رسید و دفتر برگزاری همایش داستان کوتاه هورامی با اعلام مدیر موسسه نسیم فرهنگ هورامان برای همیشه بسته شد.

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : روز پنجشنبه ۲ آبان ماه ۱۳۹۸ پاوه برای پنجمین بار میزبان همایش داستان کوتاه هورامی بود. موسسه فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان در چند سال اخیر با بر گزاری بزرگداشتها، همایشها و جشنواره های مختلف خدمات بی بدیلی به فرهنگ و ارتقای نثر هورامی نموده است. یکی از کارهای برجسته این موسسه که ثبت در تاریخ شده است و برای سالهای سال اثرات آن ماندگار خواهد شد، برگزاری همایشهای سالانه داستان کوتاه هورامی است که پنجمین دوره آن در سالن همایشهای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور جمعی از نویسندگان و شاعران و اندیشمندان هورامان برگزار گردید.

مدیر موسس موسسه فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان و دبیر همایش داستان کوتاه هورامی در این همایش به تشریح اهداف موسسه و برگزارکنندگان این همایش پرداخت و ضمن مقایسه ای کوتاه از نثر هورامی قبل و بعد از اولین همایش که در سال ۱۳۹۲ در نودشه برگزار شد این همایش را بزرگترین و موثرترین عامل رشد و تعالی نثر هورامی دانست و اظهار نمود قبل از این همایش شاید در کل هورامان بیش از ۴۰ نفر که بتوانند با زبان هورامی بنویسند و بخوانند وجود نداشت اما به برکت همین همایش و تشویق و ترغیب قلم بدستان هورامان به هورامی نویسی، امروزه صدها نفر با زبان مادری خود می نویسند و می خوانند.

ابراهیم شمس در ادامه سخنان خود به موانع پیش روی، سنگ اندازیها، تهمت ها، توهین های کسانی که خدمات به زبان و فرهنگ هورامی را برنمیتابند اشاره کرد و گفت: سالهاست نسیم فرهنگ هورامان و بالاخص شخص بنده مورد آزار و اذیت غرض ورزانی متاسفانه از جنس خود که با زبان و فرهنگ هورامان دشمن هستند قرار گرفته ایم. بارها نقدهای بی پایه و اساس و آزار دهنده از کارهای ما که دوستان و دلسوزان هورامان آن را شاهکار میدانند، کرده اند اما بنده هیچ پاسخی به هیچ نقد مخربی نداده و به دوستان و همکاران خود اکید خواسته ام که پاسخی ندهند. من معتقدم بزرگترین پاسخ به غرض ورزان، متانت، رعایت اخلاق، تلاش بیشتر و کار و خدمت بیشتر است که ما آن را سرلوحه منش و رفتار خود قرار داده ایم و در کار خود موفق بوده ایم.

وی به بیماری خود اشاره کرد که سالهاست با تن رنجور تا امروز از خود مایه گذاشته و خم به ابرو نیاورده و جانانه در خدمت فرهنگ و زبان هورامی بوده است. الان بیماری شدت یافته و دیگر توان و رمقی برای خدمت بیشتر برایش نمانده و از طرفی عدم حمایت و پشتیبانی جامعه از فرهنگ و فعالیتهای فرهنگی، باعث دلسردی و ناتوانی وی شده است.

 

شمس گفت: اگر چه بنده خود را وقف خدمت به فرهنگ هورامان نموده ام اما احساس ناتوانی ناشی از بیماری مرا وادار می کند که از طریق این تریبون رسما اعلام کنم همایش پنجم داستان کوتاه آخرین فعالیت گروهی من خواهد بود و این همایش نیز در پنجمین دوره آن خاتمه می یابد و دیگر ششمین دوره همایش داستان کوتاه هورامی برگزار نخواهد شد. البته دوستان و متخصصان این ژانر ادبی برای سالهای آتی طرح های جدیدی ارائه داده اند که ان شاءالله جایگزین همایش داستان کوتاه خواهد شد.

 

همایش پنجم داستان کوتاه هورامی اگر چه از لحاظ کیفیت داستانها و برگزاری آن نسبت به سنوات قبل پیشرفت قابل ملاحظه ای داشت، اما عدم پر شدن صندلیهای سالن و استقبال کم مدعوین کاملا محسوس بود. البته در همایشهای تخصصی معمولا مدعوین افراد مرتبط با موضوع همایش می باشند و هر کسی حال و حوصله نشستن طولانی مدت و گوش گرفتن به داستان را ندارد.

 

مجری این همایش هورامان رستمی نویسنده و مترجم زبان هورامی بود که با قدرت بیان و زیبایی کلام توانمندی خود را در اجرای برنامه نشان داد. وی سخنان خود را با تعریف از داستان کوتاە هورامی آغاز و اهداف بنیانگزاران همایش داستان کوتاە هورامی و نقش برجستە موسسە فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان در برگزاری این همایش را تشریح نمود.

 

آیین رونمایی از لوگوی همایش داستان کوتاە هورامی توسط کارگروە و بنیانگزاران اولین همایش داستان کوتاە هورامی کە در سال ۱۳۹۲ در نودشە برگزار شد، از برنامەهای جالب و دیدنی این همایش بود.

آقایان ابراهیم شمس، دکتر هدایت محمودی، عبداللە حبیبی، کورش امینی، رحمت محمدی و سرکار خانم بدری شریفیان اولین هستە اصلی همایش داستان کوتاە هورامی از تابلوی لوگوی همایش رونمایی کردند.

سپس داوران همایش آقایان کورش امینی و رئوف محمود پور کە از نویسندگان و پژوهشگران فرهنگ و زبان هورامی هستند، در جایگاە داوران قرار گرفتە و ضمن تشریح داوری این همایش، چند دقیقە ای کلاسی توجیهی داستان نویسی برگزار کردند.

سپس یازدە داستان نویس تا پایان مراسم بە قرائت داستانهای خود پرداختند. این مراسم در دو شیفت صبح و بعدازظهر برگزار و ناهار در هتل ارم صرف شد.

در پایان مراسم بە عوامل برگزاری همایش و برگزیدگان لوح و تندیس و جوائز نقدی اهدا گردید.

 

داستانهای انتخابی پنجمین همایش داستان کوتاه هورامی پاوه

۱- ارشاد ازغ داستان ئادٚ جه‌ کێ به‌رشێنێ؟!
۲- مهوش درستکار داستان ناڵه‌و ژیوای و سۆکنایی مه‌ردٚه‌ی
۳- فیروز فرجی داستان شۆنه‌ما

۴- صابر عزیزی داستان ئه‌ودیموو دیمه‌نوو ژیوای
۵- رنگین کریمی داستان تێخوو سونه‌تی
۶- فهمی مرادی داستان ڤه‌رڤ و وون
۷- نگین شریفی داستان آخخخ ژیوای
۸- رحیم رحمانی داستان خه‌زانوو چرۆی
۹- ب.م (شارۆ) داستان نان
۱۰- شادی سعدالهی داستان ته‌قه‌و به‌ره‌ی
۱۱- پرستو مصطفایی داستان هه‌ر ئی جاره‌

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه در نظر دارد در یک مصاحبه اختصاصی با ابراهیم شمس ناگفته ها و درددلهای این فعال فرهنگی و ادبی شهرستان پاوه را منتشر کند .

 

گزارش تصویری از این پنجمین همایش داستان کوتاه هورامی

همایش داستان کوتاه هورامی 5 همایش داستان کوتاه هورامی 5