د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 23:11

بنای آرامش در زندگی / فرشته نویدی

بنای آرامش در زندگی / فرشته نویدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : همه ما در زندگی به آرامش نیاز داریم. وکمتر کسی است که این موضوع چندان اهمیتی برایش نداشته باشد.زندگی در آرامش یعنی با خودمان و دیگران مسالمت آمیز رفتار و زندگی کنیم. اینکه چگونه آرامش داشته باشیم.در واقع به باورها ی شیوه زندگی شخصی خودمان بر می گردد. با […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : همه ما در زندگی به آرامش نیاز داریم. وکمتر کسی است که این موضوع چندان اهمیتی برایش نداشته باشد.زندگی در آرامش یعنی با خودمان و دیگران مسالمت آمیز رفتار و زندگی کنیم.

اینکه چگونه آرامش داشته باشیم.در واقع به باورها ی شیوه زندگی شخصی خودمان بر می گردد. با این حال اصول اولیه ای وجود دارد که زیر بنای آرامش در زندگی را تشکیل می دهد و نمی توان آن ها را نادیده گرفت. این اصول اولیه ی شامل نبود. خشونت؛ بردباری در برابر تفاوتهای و نظایرآن ها هستنند.

 

البته آرامش هم می تواند درونی باشد وهم بیرونی؛تعریف آرامش کار چندان ساده ای نیست؛با این حال شاید بتوانیم آن را به عنوان زندگی همراه با احترام؛درک تفاوتها سعه صدر تعریف کنیم.آرامش بیرونی به جهان وآرامش درونی به ضمیر هر شخص برمی گردد.

افراط و تفریط را کنار بگذاریم…

از اخلاقی پیروی کنید که بر پایه اعتدال واستوار است. با دیگران همان رفتاری داشته باشد که دوست دارید با شما داشته باشند. البته درک تفاوتها هم از لحاظ فکری و هم از لحاظ عملی سبب ایجاد تغییراتی در زندگی شما و اطرافیانتان خواهد شد.برای این کارباید تفاوتهای بین افراد را درک کنید،زندگی کنید و اجازه دهید دیگران هم در آسودگی زندگی کنند.به جای آنکه در مورد دیگران نظر منفی داشته باشید،دیدگاه خودتان را تغییر دهید و رسمی کنید تا اثر خوبی درخود و دیگران یه جای بگذارید.

برای این کار ابتدا درک دیگران را از خودشان تغییر دهید.به عنوان مثال به جای آنکه کسی را بی کفایت خطاب کنید، سعی کنید او را با القایی مانند باهوش،کار آمد و با استعداد صدا بزنید با این کار آنها را تشویق می کنید تا نقاط مثبت خود را به نمایش بگذارند.

البته باید عمیق هم فکر کنیم….

طبیعی است که وقتی اقدامات ضروری و فوری در برابر یک عمل انجام شده صورت می گیرد،می توان در بسیاری موارد با واکنش مناسب و غیرعجولانه نتایچ بهتری به دست آورد. و اگر کسی آسیبی به شما وارد کرد،به جای عصبانیت یا واکنش خشونت آمیزلحظه ای صبر کنید.و فکر کنید و سعی کنید واکنش مسالمت آمیزی نشان دهید. از او نیز بخواهید تا فکر کند با آرامش به او بگویید که با خشونت و عصبانیت کاری از پیش نمی برد.

 

در نهایت اگر حاضر به این کار نشد باید موقعیت را ترک کنید.همواره خودتان را از شرایطی که سردرگمی و ناتوانی شما نمایان می کند.دور کنید.با این کار،براساس خشمی که در ابتدا داشتید غلبه می کنید و در عوض به تفکر بیشتر راه حلهای عاقلانه تری خواهید یافت تا به طور دقیق به حرفهای دیگران گوش دهید. معمولا افراد هنگام حرف زدن،به دلیل استرس چیزهایی را بر زبان می آورند که با منظور واقعیشان نزدیک نیست.و اگر به دنبال بخشیدن باشیم همیشه یک احساس خوب با ما همراه است.و همه ما آرزوها و آرمانهایی مثل هم داریم.

 

و همیشه دوست داریم و می خواهیم که خود و خانوده مان از زندگی خوبی بهره مند باشیم. ولی اگر احساس می کنید.که باید در برابر آسیبی که دیگران به شما زده اند تلافی کنید یا در برابر عمل ناشایست آنها باید پاسخی به همان اندازه بدهید،به خشم،خشونت و غم و اندوه تداوم بیشتری می بخشید.

 

برای اینکه در زندگی آرامش داشته باشید کافی است این حس را با بخشیدن جایگزین کنید.در حال زندگی کنید نه در گذشته،زندگی کردن در گذشته فقط به شما لطمه می زند و با زنده کردن افکار منفی سبب می شود تا همیشه با خود درگیری داشته باشید.بخشش می تواند شما رااز خشم برهاند. بخشش نوعی یادگیری است.

 

یادگیری اینکه با احساسات منفی که به وجود آمده اند تا شما را عصبانی و ناراحت کنند مقابله کنید یاد بگیرید که چگونه با دیگران همدردی کنید.و آنچه را سبب تحریک آن ها شده اند دریابید.

 

با شادی زندگی کنیم و با دست خود شاد بودن را از خود نگیرید.فکر نکنید اینکه شاد هستید،یعنی اینکه فرد کم ارزشی هستید.این ها افکار منفی هستند که می توانند شما را از دستیابی به شادی در زندگی محروم کنند.این افکار را از خود دور کنید.زندگی فقط کار نیست.شغلی که دارید باید امرار معاش شما را تضمین کند،نه اینکه شما را از تحقق و آرزوهایتان باز دارد.

 

همیشه به دنبال کاری باشید که آرامش را به زندگی شما بیاورد.

فرشته نویدی  

مددکار اجتماعی وخانواده