ی 30 اردیبهشت 1403 ساعت 04:16

اردوغان‌ به کجا چنین شتابان!/امیدصالحی

اردوغان‌ به کجا چنین شتابان!/امیدصالحی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:ژنوساید و نسل کشی که در کوردستان سوریه شاهد هستیم.هروجدان بیداری را به تفکر و تدبر وا میدارد که علت این همه آوارگی،بی خانمانی و قتل و کشتار زنان و کودکان بی دفاع و مظلوم چیست و مهمتر از همه بانی و مسبب آن کیست؟ متاسفانه همیشه بیشترین سو استفاده ها […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:ژنوساید و نسل کشی که در کوردستان سوریه شاهد هستیم.هروجدان بیداری را به تفکر و تدبر وا میدارد که علت این همه آوارگی،بی خانمانی و قتل و کشتار زنان و کودکان بی دفاع و مظلوم چیست و مهمتر از همه بانی و مسبب آن کیست؟ متاسفانه همیشه بیشترین سو استفاده ها و بهره برداری ها از جنبه تحریک احساسات و عواطف ومشاعر ایدئولوژیک و دینی بوده است،به گونه ای که سوار بر موج و فوجی از چنین احساساتی، ،راه بر هر گونه نقدی بسته وعقل تسلیم احساس میگردد.

 

هیچ کدام از ما منش و رفتار متظاهرانه اردوغان دراجلاس داووس ۲۰۰۹ را زمانی که وی در منصب نخست وزیری بود، از یاد نبرده ایم، وی در حالیکه شیمون پرز رییس جمهمور وقت اسراییل را به تندی مورد عتاب قرار داد که آنچه شما در غزه انجام میدهید بربریت وتوحش است!! و شما راه کشتن کودکان فلسطینی را بهتر می دانید.، بلافاصله در اعتراض به شیمون پرز مجمع را ترک کرد….

 

متاسفانه بعد از این قضیه ،دربطن جامعه ما خیلی از دوستان ومحبان اردوغان ، سوار بر موج احساسات دینی و صرفا با عینکی ایدئولوژیک ،پا به عرصه گذاشته ،رجب طیب را به عرش اعلی برده،در بابش مبالغه ها نموده و او را امیرالمومنین و احیاگر خلافت اسلامی قلمداد کرده و مخالفینش را نکوهش میکردند.غافل از اینکه شوربختانه از احساسات و عواطفشان به بدترین شکل ممکن بهره برداری شده است‌،،،چرا که چنین موجود ی (اردوغان) از دین به بهترین شکل موجود در راستای وصول به مطامع و اهدافش استفاده ابزاری نموده و می نماید .خوب میداند با دلها بازی کند و مشتری بخرد! حال چه در قالب شعار دفاع از فلسطین و غزه باشد ویا چه اشک تمساحش برای جنایات حکام میانمار برعلیه اقلیت مسلمان آن کشور.

 

شاید بهترین تعبیردر مورد شخصیت اردوغان این است که وی به مثابه یک فاحشه به تمام معنای سیاسی است نه دلش برای غزه میسوزد و نه مسلمین چین ،بلکه هرروز بنا بر مصالحش با یکی است،یک روز با اسراییل، روز دیگر باآمریکا،دگر روز ،دست درگردن پوتین وقس علی هذا،،،،روی سخنم با عده یی از دینداران جامعه خودمان است که از دوستداران ومحبان اردوغان به شمار میروند ،برای یکبار هم که شده بیاییم بدون تعصب و فارغ از حصارتنگ مذهب به تحلیل وقایع اخیر بپردازیم،به نظرشما کورد های ترکیه و سوریه تاوان کدامین گناه را می پردازند که این چنین بی رحمانه و با قساوت به خاک و خون کشیده میشوند ؟

 

ایا تصاویر دلخراشی که شما از کودکان و زنان و پیران در خون غلتیده مشاهده میکنید‌، طبق ادعای اردوغان ،میتوانند تروریستهای خطرناکی باشند که امنیت ترکیه را به چالش کشیده باشند؟،آیا امیری عملگرا و دعوتگری بی مدعا(طبق ادعای عده ای از دوستان ) میتواند چنین فجایع و مظالمی را رقم بزند؟اگر این موجود(اردوغان)،طبق ادعای برخی از دوستانمان دعوتگری بی مدعا است ،مگر واقعا نمیداند طبق حدیث پیامبر اکرم ص و وصایای خلفای راشدین،سربازان ومجاهدان اسلام همیشه از کشتن کودکان و زنان و پیران نهی می شدند؟ پس ،بای ذنب قتلت؟(گناه این درخون غلتیدگان چیست)تنهاگناهشان این است که نمیخواهند اصالت و هویتشان انکار شود،میخواهند کورد باشندو کورد باقی بمانند،نمیخواهند ترک باشندو یا هرملیتی دیگر،آیا واقعا این گناهی بزرگ و بسی نابخشودنی است؟

 

هرفرد با هرملیتی که دارد، چه کورد باشد چه ترک چه عرب،،،،حق حیات ، زندگی و احقاق هویتش را دارد و هیچ کس نمیتواند چنین حقی را از او سلب نماید وتلاش برای عینیت بخشیدن به چنین حقی ،بدیهی ترین خواسته هر انسانی است.بیاییم وجدان بیدارمان را قاضی کنیم، ظلم و تجاوز را محکوم کرده و ظالم و متجاوز را رسوا کنیم ، برتن هیچ انسانی قبای عصمت وبرائت از خطا نپوشانیم، یقین داشته باشیم که الملک یبقی مع الکفر ولا یبقی مع الظلم، پس (فعتبروا یا اولی الابصار)!!

امیدصالحی،کارشناس ارشد الهیات