ی 30 اردیبهشت 1403 ساعت 04:23

والدین و مربیان تربیتی چقدر با مهارتهای فرزند پروری آشنایی دارند؟/صدیق اسدی

والدین و مربیان تربیتی چقدر با مهارتهای فرزند پروری آشنایی دارند؟/صدیق اسدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:واقعیت این است که یکی از مهم ترین و اساسی ترین اصول زیر بنای پیشرفت و توسعه هر کشوری نیروی انسانی آن می باشد.همه ما می دانیم که کودکان امروز بزرگسالان فردای جامعه می باشندپس اهتمام و توجه به تربیت صحیح و رعایت اصول تربیتی از طرف والدین و کلیه افرادی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:واقعیت این است که یکی از مهم ترین و اساسی ترین اصول زیر بنای پیشرفت و توسعه هر کشوری نیروی انسانی آن می باشد.همه ما می دانیم که کودکان امروز بزرگسالان فردای جامعه می باشندپس اهتمام و توجه به تربیت صحیح و رعایت اصول تربیتی از طرف والدین و کلیه افرادی که به نوعی با کودکان سروکار دارند از ضروریات می باشد.

 

در ادامه می خواهم در خصوص مهارتهای فرزند پروری که از طرف سازمان بهداشت جهانی اعلام ومورد تائید انجمن علوم روان شناختی ایران نیز قرار گرفته بپردازم.سازمان بهداشت جهانی بعداز برگزاری کنفرانسهای متعدد و بررسیهای آزمایشگاهی دقیق برای تربیت صحیح کودکان ۵اصل را به عنوان اصول مهارتهای فرزند پروری برای والدین و کلیه کسانیکه در خصوص تربیت کودک نقش دارند توصیه نمودن که دوتا از این مهارتهادر جهت تقویت رفتارهای مثبت کودک(تشویق،توجه)و دوتا از مهارتهای دیگر در جهت حذف رفتار منفی کودک (نادیده گرفتن،محروم سازی)ودر نهایت مهارت پنجم دستور دادن می باشد.

 

توجه کردن؛ ما می توانیم بعد از انجام رفتارهای مثبت کودک عکس العمل نشان بدهیم.مثلا هر وقت کودک از بیرون وارد خانه شد اگر سلام کند ویا اینکه وسایل شخصی خود را در جای مناسب قرار دهد برای تقویت تکرار این نوع رفتار های مثبت کودک می توانیم به شیوه کلامی به او توجه کنیم.مثلا((آفرین عزیزم،خیلی خوشحال میشم وقتی می بینم سلام می کنی و یا وسایل خودت را سر جای خود می گذاری)) همین توجه و نگاه با محبت باعث تشویق کودک به تکرار این نوع رفتارها می شود.

 

تشویق کردن؛یا پاداش دادن در واقع هر وقت کودک رفتار مثبت ودرستی انجام داد والدین ومربیان تربیتی اگرپاداش یامشوقی در نظر بگیرند احتمال تکرار این رفتار توسط کودک بیشتر خواهد شد.البته در پاداش دادن باید سن کودک را در نظر داشت وهمچنین لزومی نیست که برای هر کدام از رفتارهای مثبت کودک ما یه پاداشی بدهیم زیرا اثر بخشی خود را از دست خواهد داد.

 

نادیده گرفتن؛ خیلی از رفتارهای منفی کودک برای جلب توجه والدین و اطرافیان می باشد یعنی کودک یاد گرفته برای جلب توجه والدین به طرف بخاری برود ویا به طرف ویترین ،و یا به طرف تلوزیون برود،کودک در واقع یاد گرفته هر وقت نیاز به توجه داشته باشد باید یکی از این کارهای منفی را انجام دهد.راه حل خیلی ساده برای برخورد با این موضوع نا دیده گرفتن این گونه رفتارهای کودک می باشد یعنی اگر کودک برای جلب توجه به طرف تلوزیون می رود ما نباید حتی یه نگاه کوچک بیندازیم و بعداز یه مدتی کودک وقتی متوجه بشود که با این کارها نمی تواند توجه والدین یا اطرافیان را به خود جلب کند خود به خود این شیوه باعث حذف این گونه رفتارهای منفی خواهد شد.البته باید توجه داشت که کودکی که یاد گرفته‌ با گریه کردن و اینگونه رفتارهای منفی والدین خود را تحت فشار قرار دهد زمان خواهد بردو یک شبه نباید انتظار داشت که این رفتارهای منفی حذف شود.

 

در اینجا بعضاً بعضی از والدین این سئوال را میپرسند که اگر کودک برای جلب توجه دست به کارهای خطرناکی مثل رفتن به طرف بخاری که ممکن است سلامتیش درخطر باشد چکار کنیم؟ در جواب باید گفت که تا جایی که امکان داشته باشد ما نباید به اینگونه رفتار کودک عکس العمل نشان بدهیم ولی اگر دیدیم سلامتی کودک به خطر می افتد باید واکنش نشان دهیم.

 

محروم سازی؛برای حذف رفتارهای منفی کودک مثل(پرخاشگری،داد و بیداد کردن،نادیده گرفتن دستورات والدین یا مربیان و.. ….)ما می توانیم از این تکنیک استفاده کنیم.در محروم سازی ما برای حذف رفتارهای منفی کودک او را از کارهایی که مورد علاقش می باشد محروم می کنیم.(مثل کارتون مورد علاقه،تبلت و استفاده از کامپیوتر و.. ..)و حتی توصیه می شود اگر کودک کارهای پرخاشگرانه انجام داد او رادر اتاقی که هیچگونه وسایل اسباب بازی در آن وجود نداشته باشد مجبور کنیم قرار بگیرد، مدت زمان بستگی به آستانه تحمل کودک و شدت خطایی دارد که مرتکب شده و اگر در حین انجام این محروم سازی کودک بخواهد با داد و بیداد کردن والدین را تحت تاثیر قرار دهد والدین نباید تسلیم شوند این محروم سازی جایگزین تنبیه بدنی شده که تحقیقات نشان داده درسته ممکن است تنبیه بدنی باعث حذف یه رفتار منفی در کودک بشه ولی دراز مدت باعث پرخاشگری و انجام رفتارهای منفی متعدد دیگر در کودک خواهد شد.

 

دستور دادن؛پنجمین مهارت در فرزند پروری دستور دادن می باشد.بسته به سن کودک ما نیز به عنوان والد باید از دادن دستورات مبهم بپرهیزیم.مثال.به کودک ۴ ساله بگوئیم مودب باش ادب برای این سن مبهم می باشد و یا از دادن دستورات طولانی به کودک خود داری شود(خود را برای رفتن به مهد کودک آماده کن) این نوع دستور هم مبهم می باشد. در عوض باید خیلی شفاف و کوتاه به کودک دستور بدیم.مثلا برو مسواک بزن وبعد دستوری دیگر و….