س 11 اردیبهشت 1403 ساعت 02:05

شناسایی بقایای فرهنگی دوره پارینه سنگی در روستای هجیج شهرستان پاوه

شناسایی بقایای فرهنگی دوره پارینه سنگی در روستای هجیج شهرستان پاوه

به گزارش سلام پاوه : سرپرست کاوش در منطقه هجیج شمال غرب استان کرمانشاه گفت: این کاوش که در چند پناهگاه صخره‌ای در نزدیکی روستای هجیج در حال انجام است، که منجر به شناسایی بقایای فرهنگی دوره پارینه سنگی میانی شده است. به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز […]

به گزارش سلام پاوه : سرپرست کاوش در منطقه هجیج شمال غرب استان کرمانشاه گفت: این کاوش که در چند پناهگاه صخره‌ای در نزدیکی روستای هجیج در حال انجام است، که منجر به شناسایی بقایای فرهنگی دوره پارینه سنگی میانی شده است.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه سونیا شیدرنگ سرپرست کاوش در منطقه هجیج شمال غرب استان کرمانشاه گفت: نتایج اولیه برنامه پژوهشی شناسایی و کاوش در مکان‌های پارینه سنگی منطقه هجیج شمال غرب استان کرمانشاه حاکی از وجود آثار سکونت انسان‌های نخستین در این منطقه است.

وی افزود: کاوش در این منطقه علاوه بر کشف دست ساخته‌های سنگی با قدمت ۴۰ هزار سال به نمایان شدن نشانه‌هایی از دوره فراپارینه سنگی نیز همراه بود.

شیدرنگ ادامه داد: در نتیجه این بررسی‌ها و کاوش‌ها چند مکان با آثار دوره پارینه سنگی در اورامان شناسایی شده است که قدیمی‌ترین آن‌ها در نزدیکی هجیج قرار دارد و متعلق به دوره پارینه سنگی میانی است.

وی با تاکید بر اینکه برای نخستین بار است که آثاری با قدمت بیش از ۴۰ هزار سال پیش از این نقطه از استان کرمانشاه یافت شده است، گفت: استان کرمانشاه از نظر تعدد مکان‌های پارینه سنگی یکی از مناطق غنی باستان شناختی کشور به شمار می‌آید و پژوهش‌های بسیاری در این زمینه در آن به انجام رسیده است.

وی ادامه داد: یافته‌های بدست آمده از یکی از این مکان‌ها عمدتاً دست ساخته‌های سنگی مانند سنگ مادر‌های شعاعی تراشه و خراشنده اند که کم و بیش نشان دهنده ویژگی‌های ابزارسازی صنعت موستری زاگرس و تا حدودی نیز متفاوت و دارای ویژگی‌های خاص محلی هستند.

عملیات کاوش نجات بخشی در مکان‌های پارینه سنگی هجیج وسد داریان با مجوز رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است.