د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 03:03

“بی تفاوتی نخبگان ،آفت توسعه اورامانات”/سید علاالدین حیدری

“بی تفاوتی نخبگان ،آفت توسعه اورامانات”/سید علاالدین حیدری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:نخبه یا خواص هر جامعه ای را می توان موتور محرکه و راهبران توسعه آن جامعه دانست .نقش نخبگان در توسعه جامعه را می توان بر دو محور متصور شد. اول_ مطالبه توسعه دوم _ نهادینه کردن توسعه و فرهنگ سازی آن   اورامانات سرزمین فرهنگ و ادب ، همیشه خاستگاه […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:نخبه یا خواص هر جامعه ای را می توان موتور محرکه و راهبران توسعه آن جامعه دانست .نقش نخبگان در توسعه جامعه را می توان بر دو محور متصور شد.

اول_ مطالبه توسعه
دوم _ نهادینه کردن توسعه و فرهنگ سازی آن

 

اورامانات سرزمین فرهنگ و ادب ، همیشه خاستگاه مردان و زنان فرهیخته و بزرگی بوده است که فرزانگی و فرهیختگی آنها جغرافیای وسیعی از چند کشور را در بر گرفته است.فرهیختگانی که هیچگاه از نقش نخبگی خود کوتاه نیامده اند.توسعه یا همان”گمشده اورامانات ” گوهر نایابی است که فرزندان آن سال به سال، کوی به کوی و در به در بدنبال آن بوده اند.

 

در این میان نخبگان اورامان پرچمداران این مطالبه گری بوده و همیشه با ارائه راهکارهای منطقی و قانونی قافله مطالبه گری توسعه را رهنمون بوده اند.اما امروزه بستر این فرهنگ برجسته را ویروسی بنام ” بی تفاوتی و عافیت طلبی ” فرا گرفته است.ویروسی که جُثه چابک و فربه نخبگی را در اورامانات نحیف و لاغر کرده است.

 

اورامان از دیرباز و از عهد باستان مهد شَور و محل تجمعِ” ژیران” قوم بوده است.( البته اکنون نیز سرشار از نخبگان و فرهیختگان دلسوز است ).اما نمیدانم بر سر ما چه باریده است که روح مطالبه گری و خواستن از ما پر کشیده و دیگر شاهد آن پویایی لازم در خواستن و رسیدن به توسعه نیستیم.

 

دیگر شاهد تحرک و پویایی در عرصه های مختلف نبوده و همگرایی و همنوایی نخبگان را در پیگیری توسعه اورامانات نمی بینیم.روزگاری نه چندان دور ، ما شاهد بیشترین و بزرگترین همگرایی ها در مطالبه و پیگیری مسائل منطقه بودیم اما امروزه جای خالی این همنوائیها و نقش بزرگان را بشدت حس می کنیم.

 

نخبگان ما باید نقش های دوگانه خود را در توسعه منطقه بدرستی ایفا کنند . نباید دچار روزمرگی و یا خدایی نکرده بی تفاوتی کشنده شوند .همه در برابر نسل های آینده منطقه مسئولند.مطالبه توسعه و بسترآفرینی برای تحقق آن صحنه ای است که همه باید در پای آن نقش ایفا کنیم .

 

روی سخن من با کسانی است که می توانند صدای گویا ، چشم نافذ و علمدار این عرصه باشند.این عزیزان نباید صبر کنند تا ایام انتخاباتی پیش بیاید و در آن نقش آفرینی کنند و فردای انتخابات نقش و وظیفه خود را در قبال منطقه فراموش کنند.مطالبه محورهای توسعه منطقه در سایه قانون مداری ، لحاظ شرایط مختلف ، پیگیری های ورای منطقه و صد البته همگرایی و همصدایی شکل می گیرد.

 

لازمه تحقق مطالبات منطقه ، عبور از خود و منافع شخصی است.نخبگان ما باید به یک گفتمان مشترک که همان گفتمان توسعه اورامانات است، برسند و بر سر آن تفاهم کنند.این عزیزان نباید از مسئولیت اجتماعی خود در قبال منطقه شانه خالی کنند . نباید صحنه را برای کسانی خلوت کنند که هیچ جایگاهی در منطقه ندارند.

 

اورامانات نباید جولانگاه کسانی باشد که میراث دار هیچ فرهیختگی از اورامانات نیستند.بی تفاوتی بزرگان جامعه ، فضای رانت و سوءاستفاده را برای برخی ها فراهم می کند.مسائل منطقه باید مورد توجه و کندوکاو نخبگان منطقه باشد.ما نباید بی تفاوت ، از کنار مسائل منطقه بگذریم هر کسی در هر موقعیتی مسئولیتی در قبال توسعه منطقه دارد و باید نقش خود را بدرستی ایفا کند.

 

همه ما نیک می دانیم که یک دست صدا ندارد ، اما همدلی و همنوایی راه تحقق مطالبات را باز کرده و مسیر آنرا هموار می کند.پس بیاییم همه با هم شعارمان #همه_برای_اورامانات_و_اورامانات_برای_همه باشد .و اما راهبرد موثر در این میان ” همنوایی و همدلی ” است .

 سید علاالدین حیدری

2 پاسخ برای ““بی تفاوتی نخبگان ،آفت توسعه اورامانات”/سید علاالدین حیدری

  • ناشناس در تاریخ شهریور 16, 1398 گفت:

    توسعه نیز چنانچه بیان فرمودی نیازمند دیدگاه سیستمی در کل جامعه است دیدگاه تنگ نظرانه آفت توسعه است در دیدگاه سیستمی ما همه چیز را یکجا مینگریم و برنامه ریزی نیز همه جوانب را خواهد دید لذا اندیشمندان این علم و نخبگان جایگاه ویژه ای خواهند داشت ولی متاسفانه ضعف فرهنگ در جامعه در حال تحول خود آفت بزرگی برای حضور نخبگان خواهد بود

  • ناشناس در تاریخ شهریور 13, 1398 گفت:

    سلام
    عزیز
    بنظرم درست می فرمایی
    اما نماینده عصاره فضائل این ملت است!
    شوراهای شهر و روستان برجستگان این ملتند!
    وقتی آن عصار بدنبال سرنوشت سال دگر و آن دگری در پی حفظ کرسی در دوسال دگر است چه کنیم.
    حق با شما ست باید برای شوراهایی که مدیر توسعه شهری هستند چاره ای اساسی نمود.
    البته سرنوشت همه کسانیکه در زمانی برای توسعه می کوشیدند مشخص نیست.
    و اینکه وقتی همه هم و غم ما شده توسعه گردشگری بدون زیر ساخت و جاده و باز نمودن یک درب آهنی در دو سوی مرز چه می شود کرد.
    جناب حیدری عزیز اورامانت نیازمند تغییر اساسی است. این تغییر باید در نگرش ها صورت گیرد. امروز توسعه بدون ضابطه سکونت گاهها می رود راهبندانی غیر قابل حل برای منطقه بسازد. گره کور – «سه ر» ملی و «خوار» ملی – بسیار کور تر شده است. نه بلای وجود دارد و نه پایینی.
    امروز داریم در زباله و فاضلاب غرق می شویم.
    آنچه امروز برایش می کوشیم یعنی گردشگری و باز شدن مرز هر دو محور توسعه نیستند. ابزار هستند اما این ابزارها به گره امنیت که در منطقه ما همیشه شکننده بوده است گره خورده است. جناب حیدری عزیز خود درد را لمس می کنی و خواسته های ناچیز مراجعان را می شنوی و از این منظر است شاید دغدغه داری؟
    …………….