د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 07:10

طرح خلاقانه جایگزینی گلدان به جای زباله دان/ در زباله دانی‌های این روستا گل می‌روید

طرح خلاقانه جایگزینی گلدان به جای زباله دان/ در زباله دانی‌های این روستا گل می‌روید

به گزارش سلام پاوه : طرح ابتکاری توسط اهالی روستا «نسمه» در شهرستان پاوه برای کاهش تولید زباله انجام گرفته است. در این طرح سطل‌های زباله با گلدان جایگزین شده‌اند. پیش از رسیدن به پاوه و دل منطقه اورامانات که به «هزار ماسوله» هم مشهور است، روستای زیبای «نسمه» قرار دارد. با همان معماری پلکانی […]

به گزارش سلام پاوه : طرح ابتکاری توسط اهالی روستا «نسمه» در شهرستان پاوه برای کاهش تولید زباله انجام گرفته است. در این طرح سطل‌های زباله با گلدان جایگزین شده‌اند.

پیش از رسیدن به پاوه و دل منطقه اورامانات که به «هزار ماسوله» هم مشهور است، روستای زیبای «نسمه» قرار دارد. با همان معماری پلکانی و دره‌ای خاص منطقه اورامانات کرمانشاه که زبانزد خاص و عام است.

 

این روستا جدای از جاذبه‌های طبیعی‌اش حالا در حوزه گردشگری سالم دارای چند شاخص مهم شده و همین امر موجب حضور بسیاری از گردشگران کشورمان در این منطقه شده است و چند سالی هم هست که پای گردشگرانی از اقلیم کردستان عراق هم به آنجا باز شده و رونق‌اش بیش از پیش است.

روستای نسمه

روستای نسمه

 

مدیریت مردمی و خلاقانه

 

روستای نسمه از چندی پیش به عنوان پایلوت طرح تفکیک زباله از مبدا انتخاب شده بود اما ساکنین این روستا چند قدم پا را فراتر برده و تمام سطل‌های زباله را جمع آوری کرده‌اند.

 

در این روستا با مشارکت قابل توجه مردم و تلاش‌های دهیار و فعالان محیط زیست در اقدامی مبتکرانه و تاثیر گذار با هدف فرهنگ سازی و ارتقاء و توسعە رفتارهای زیست محیطی و افزایش سطح سلامت روستانشینان پس از مشارکت و پایلوت بودن این روستا در طرح تفکیک زباله از مبدا این بار قدمی روبه جلو گذاشتند و با حذف زباله دانی‌ها، این محل‌های نازیبا را به گلدان‌های زیبا تبدیل کردند و در همه آن‌ها گل کاشته‌اند.

 

دکتر برهان ولدبیگی از فعالان حوزه محیط زیست و عضو انجمن محیط زیستی«ژیوای پاوه» که نقش تاثیر گذاری در اجرای تبدیل زباله دان به گلدان دارد، به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه اغلب شهروندان ما به علت نداشتن آموزش لازم در کل کشور معمولا زباله‌های خانگی شان را در هر ساعتی که دلشان خواست در یک جایی می‌گذارند؛ این رفتار ناخوشایندی است زیرا منجر به تجمع حیوانات ولگرد از جمله سگ گربه و خیلی از حیوانات دیگر و به وجود آمدن بیماری می شود، از طرفی هزینه‌های بسیاری از جمله خرید سطل و جمع آوری و… را برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بوجود می آورد.

 

وی افزود: تولید انبوه زباله در دنیا مدرن شده امروز امری متداول است، اما مدیریت و کاهش هرچه تمام‌تر آن نیازمند مدیریت درست و همکاری مردم است.

 

این فعال محیط زیست با اشاره به طرح جایگزینی گلدان به جای زباله‌دان، ادامه داد: ما بر اساس توجه به مشکلات موجود در این کار ابتکاری، همه زباله دانی‌های که  در روستای گردشگری نسمه بود جمع آوری کردیم و نهایتا آنها را با استفاده از امکانات محلی و استفاده از نی و… تبدیل به گلدان کردیم و مجددا با همکاری شورا و دهیاری روستا این گلدان‌ها گل و درختچه کاشتیم.

روستای نسمه از چندی پیش به عنوان پایلوت طرح تفکیک زباله از مبدا انتخاب شده بود اما ساکنین این روستا چند قدم پا را فراتر برده و تمام سطل‌های زباله را جمع آوری کرده‌اند.

 

رفتار مردم روستا تغییر کرده است

 

دکتر ولدبیگی افزود:هم اکنون این عمل منجر به تغییر رفتار اهالی شده و کسانی که در هر ساعتی از شبانه روز زباله‌های خود را بیرون می‌گذاشتند و باعث ایجاد کانون آلودگی می شدند؛ با برنامه ریزی صورت گرفته  زباله‌های خود را در ساعات تعیین شده بیرون می آورند و می‌توانیم اعلام کنیم تا حدود زیادی این پروژه موفقیت آمیزبوده و امیدواریم این پروژه علاوه بر روستای نسمه در روستاهای دیگر و سطح شهرستان و استان گسترش پیدا کند.

 

محلهای زباله دانی قبل از گلدان شدن

 

گلدان شدن محلهای زباله دانی در روستا

 

 

آینده این طرح و الگویی برای شهرداری‌ها

 

این فعال حوزه محیط زیست با توصیه به همه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای اجرای این کار، گفت: در این مورد ما معتقدیم همه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید ستاد آموزش شهروندی داشته باشند. علاوه بر این لازم است طی یک برنامه، زمان بندی جمع آوری زباله داشته باشیم. شهروند باید بداند که در چه ساعاتی زباله‌های خانگی و یا محیط کارش را بیرون بگذارد و از آن  طرف هم مسئول جمع آوری باید از این برنامه اطلاع داشته باشد.

 

وی ادامه داد: در روستای زیبای نسمه ما بدون اینکه سطل‌های زباله را در معابر عمومی مستقر کنیم می توانیم پروسه جمع آوری زباله‌ها را مدیریت کنیم و امیدواریم برنامه‌ای داشته باشیم که همه زباله‌ها را بازیافت کنیم.

 

دکتر ولدبیگی با اشاره به سرانه تولید زباله در سطح کشور، گفت: متاسفانه سرانه زباله ما در سطح ایران بیش از حد استاندار و در یک شبانه روز ۹۰۰ گرم بر آورده شده که رقم بالایی است ما هدفمان این است در درجه اول تولید زباله ها کاهش یابند و یا حداقل با مدیریت پسماند و تفکیک زباله بتوانیم کمک مناسبی به این رویه داشته باشیم.

 

وی افزود: در شهرستان پاوه طبق آماری که بنده دارم روزانه ۱۰ هزار پاکت سیگار در معابر عمومی پرت می‌شود که موضوع بسیار بدی است، این آمار قطعاً در مرکز استان بیشتر است.

 

این فعال محیط زیست تبدیل زباله دان به گلدان را یک گام مناسب برای مدیریت پسماند دانست و گفت : امیدواریم مردم پولشان را صرف تولید زباله نکنند و در واقع از زباله‌ها که در سطح جهانی به آن طلای کثیف می گویند به درستی استفاده و آن را تبدیل به منبع درآمدی کنیم.

 

دهیار روستای نسمه هم در این خصوص گفت: این طرح اولین بار است که در سطح کشور اجرای می‌شود، خوشبختانه شاهد اجرای موفق این طرح در روستا بوده‌ایم؛ از طرفی  مردم هم مشارکت خوبی داشته‌اند و به نظرم تجربه‌ی جدیدی است که می‌تواند در سراسر کشور به اجرا در بیاید.

 

دهیار روستای نسمه به مقوله آموزش برای موفقیت چنین طرح‌هایی اشاره کرد و گفت: ما کل مردم روستا را بیش از ۳۰۰ ساعت آموزش داده ایم؛ از طرفی زمان جمع آوری زباله‌های خشک را روزهای شنبه و زباله‌های تر را روزهای فرد یکشنه، سه شنبه و پنجشنبه تعیین کردیم.

 

حال پس از چند ماه، کوچه‌های روستای نسمه زیباتر از گذشته شده و در زباله‌دانی‌ها گل‌ها و درخچه‌های زیبایی رویده‌اند. اجرای طرح‌های خلاقانه و کم هزینه‌ می‌تواند در حوزه رونق گردشگری و بهداشت عمومی نقش بسزایی داشته باشد.

گزارش: فرهاد صالحی

 

منتشر شده در خبرگزاری فارس لینک

https://www.farsnews.com/kermanshah/news/13980610000954

 

گل دادن زباله دانهایی که گلدان شدند