ش 29 اردیبهشت 1403 ساعت 14:56

بگذارید فرهنگ، هنر و ادبیات هورامان نفسی تازه کند/دکترمحمدآشنا عباس‌منش

بگذارید فرهنگ، هنر و ادبیات هورامان نفسی تازه کند/دکترمحمدآشنا عباس‌منش

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:شهرستان پاوه با تمام نقطه قوت‌ها و ضعف‌هایش بی‌شک پایتخت و مرکز منطقه‌وسیع جغرافیایی هورامان بوده که در سه استان کرمانشاه،کردستان و حلبچه پراکنده است، پس بررسی خروجی و برونداد آثار فرهنگی، هنری و ادبی و محتوای تولید شده در این شهرستان به نوعی بررسی آثار هورامان بویژه زبان، ادبیات و […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:شهرستان پاوه با تمام نقطه قوت‌ها و ضعف‌هایش بی‌شک پایتخت و مرکز منطقه‌وسیع جغرافیایی هورامان بوده که در سه استان کرمانشاه،کردستان و حلبچه پراکنده است، پس بررسی خروجی و برونداد آثار فرهنگی، هنری و ادبی و محتوای تولید شده در این شهرستان به نوعی بررسی آثار هورامان بویژه زبان، ادبیات و هنر هورامی است.

 

نزدیک به یک دهه است که در پاوه انجمن های متعدد فرهنگی، هنری و ادبی زیادی راه‌اندازی شده و پاگرفته‌اند که داعیه‌دار و پرچم‌دار فرهنگ و ادبیات و هنر هورامان‌اند و در رقابتی عجیب و بی‌سابقه جهت برگزاری برنامه‌ها و همایش‌های مختلف ، سرگرم فعالیت اند و ترافیک شدید کاری دارند، به طوری که گوی سبقت را از هم ربوده اند.

 

مراسم و همایش های متعدد شعرخوانی، رونمایی از کتاب‌های تازه منتشرشده، تقدیر از پیشکسوتان و خبرنگاران، برگزاری نمایشگاه های نقاشی و طراحی، برگزاری کنسرت و برنامه‌های مفرح و شاد هنری و اجرای نمایش و تٲتر طنز و کمدی و … از جمله برنامه های متعددی است که از نظر کمیت و تعداد برنامه ها ، شاید از مرکز استان کرمانشاه نیز بیشتر باشند اما از نظر کیفیت در اندازه‌های یک روستا و دهستانی بیش نیستند.

 

باید گفت طبق آمار و بیلان‌کاری اداره ارشاد ، کار فرهنگی زیادی در شهرستان انجام گرفتە اما وقتی به چشم خریداری جدی و منتقدی تیزبین به مراسم، همایش ها، نمایشگاه‌های هنری ، اجرای برنامه‌های زنده و نمایش هنری و چاپ آثار منتشرشده نظری می‌افکنید ، باکمال تاسف و اندوە با عقب‌گردی تاریخی در حوزه فرهنگ و هنر و ادبیات شهرستان پاوه و منطقه هورامان روبرو می‌شوید.

 

بعد از گذشت ۳۰ سال از فعالیت انجمن ادبی و انجمن نمایش در پاوه ، شاهد نازل‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین آثارادبی و هنری هستیم، به‌طوری کە انگار فرهنگ و هنر این شهر سابقه و پیشینە‌ای ندارد و هر کسی که از راه می‌رسد، تجربه ناپخته‌ و سیاەمشق خود را بر صحفه این دیار حک می‌کند.بی‌کیفیت‌ترین مجموعه‌شعرها و کتاب ها، طی این سال‌ها منتشرشده و مراسم رونمایی آنچنانی ای برای آن کتاب‌ها و شاعر‌ان بی‌‌سواد، بی‌تجربه و بی‌مایه‌ آنها برگزار شده‌است ،که در شان و منزلت شاعران معاصر و بزرگ یک کشور یا ملت مانند احمدشاملو و شیرکو بیکس است.

 

بعد از سه نسل از شاعران پاوه که در کتاب ” په‌ی مه‌رگوو ئاواتوو ویم ” به آنها پرداخته‌ام – این کتاب در سال ۱۳۸۵منتشر گردیده – ، شاعری هنوز به جرگه‌ی شاعران پاوه اضافه نشده که حداقل‌های شاعران سه نسل پیشین خود را داشته و یا در صدد کسب تجارب آنها برآمده باشد.

 

شعرهای نازل، آبکی، توصیف و تشبیهات دم‌دستی و کلیشه‌ای، ساده‌لوحانه ، فضای تکرای و گزارشی و نمایش‌های سفارشی و سطحی و به اصطلاح طنز با ادبیاتی سخیف و خالی از اندیشه و نگاه بلند و فاخر هنری و یا حداقل اجتماعی ، عدم خلاقیت در تولیدات موسیقایی و عدم نشر کاری جدی در حدواندازه ملی و حتی منطقه‌ای ـ اما مدارس موسیقی موفق در امر آموزش و تربیت نوآموزان ـ ، حاصل کار و فعالیت انجمن های هنری و ادبی و هنرمندان و شاعران و نویسندگان شهرستان پاوه و دیار هورامان است.

 

باید اقرار کنم بسیار خودشیفته‌ایم و در توصیف، تمجید و تعریف از کار همدیگر بسیار اغراق می کنیم وحاصل کارها و فعالیت هایمان را در حدواندازه ملی و جهانی می‌بینیم اما حتی در قد و قواره شهرستان و استان هم نیست. جوان یا میانسالی که برای اولین بار دست به قلم برده و شعر یا متن ادبی یا داستانکی نوشته و در طول زندگی شاید کتابی جدی در حوزه ادبیات نخوانده و ندیده و با اهالی فرهنگ و ادب، حشر و نشر نداشته اما در آغاز راه آنقدر او را تمجید می کنیم که طفلک گم کرده راه ، هوای چاپ و نشر کتاب به سرش زده و مفتخر به کسب عنوان های شاعر و نویسنده و استاد می شود.

 

کسانی در پاوه و هورامان مدعی و مبلغ ادبیات هورامان شده‌اند که بنده‌خداها اصلا این کاره نیستند و راه را اشتباهی آمده‌اند و آدرس رو به غلط فرهنگ و هنر و ادبیات خوانده‌اند وگرنه مسیر و راه آنها باغداری، کشاورزی و موسسات خیریه است .

 

باید صریح اعلام کنم که با همدیگر صادق نیستیم و در تعارف ها مانده‌ایم و حجب‌و حیای افراطی ما ، کار دست فرهنگ و هنر و ادبیات و حتی زبانمان داده است. باید درنگ نکرد و سریع پایمان را از گلیم مظلوم فرهنگ، هنر و زبان و ادبیات هورامان برداریم و راه خود پیش گیریم تا بلکه فرهنگ و هنر نفسی تازه کند.بازهم تاکید می کنم و بی تعارف می‌گویم شما اگر فعالیت نکنید، ننویسید و منتشر نکنید، به‌نفع فرهنگ و ادبیات هورامان گام برداشته اید و کتابخانه هورامان به آثار فخیمه‌ی چاپی و صوتی و تصویری شما نیازی ندارد.

 

بیایید باخودمان روراست باشیم، امروز در بحث کمیت و فراوانی انجمن ها، نهادهای مردمی، برنامه ها و شاعران و هنرمندان به اشباع رسیده‌ایم ، وقت آن است به قول نیمایوشیج بزرگ،غربال به دست گیریم و خانه تکانی کنیم و هر کس که بویی از فرهنگ نبرده و خاک صحنه نخورده ، از این وادی برود و ره خانه‌ی خود گیرد.

دکترمحمدآشنا عباس منش – ۳۱ مرداد۱۳۹۸ – کرمانشاه

11 پاسخ برای “بگذارید فرهنگ، هنر و ادبیات هورامان نفسی تازه کند/دکترمحمدآشنا عباس‌منش

  • ناشناس در تاریخ شهریور 3, 1398 گفت:

    دڵە وادەی سوبح نەو وهارانەن
    وەخت ئاگاهی دەردەدارانەن
    هەر کەسێ دانش نەفامیش نەبۆ
    بینی عیرفانش زوکامش نەبۆ
    گرفتی دەماخ نەدابۆ پەرداخ
    پەی پەی بۆی ئازیز مەێوش وە دەماخ
    جەی بۆی گیان بەخشە بێ بەش مەمانە
    ئەی سوبحە خاسە وە فرسەت زانە
    تۆ دیای وە شۆن چەند سوبح نۆدا
    کەو چەند سوبح بدیۆ وە شۆن تۆدا

  • محمود رستمی تبار در تاریخ شهریور 2, 1398 گفت:

    سلام
    نویسنده محترم تند رفته است. دلیلش را نمی دانم ولی هیچ گونه آمار و ارقام و تحلیل محتوایی بیان نفرموده و بجای بررسی ، یکطرف چاقو و تیغ تیز بر همه چیز کشیده است.
    کاش می فرمود کدام کتاب و یا کدام نویسنده ارزش تقدیر را نداشته است. قضاوت و اعمال نظر شخصی در حوزه یک پژوهش گر نیست. ایشان در پاوه پرس با عنوان بررسی سیر قهقرایی این مطلب را منتشر نموده است.
    بهرحال این مطلب را نباید دوستان سمن ها و انجمن ها کینه توزانه قلمداد نمایند و باید بدانند همیشه کسانی هستند که فعالیت آنها را تحت نظارت دارند و این موضوع باید مبارک برشمرده شود. اگر چه کاک عباس انتظار افرادی چون مولوی و بیسارانی و شیرکو و ملا احمد نودشه ای و …. را می کشد ولی باید این نوع فعالیت های فرهنگی ادبی را نباید نادیده گرفت. بستر زیبای هورامان همیشه سرسبز و خرم و رنگین است . هر چند هر نوع گلی سوره هراله نمی شود و هر گیاهی چنور ولی همه به هوای منطقه طراوت و به خاکش زیبایی. کشیدن داس ندانم کاری و زدن کبریت جز سیاهی خاک و دود چیزی عایدمنطقه نمی کند.

  • وه‌هابه در تاریخ شهریور 2, 1398 گفت:

    کاک آشنا راسش واته‌ن. حه‌رکه‌س په‌ی ویش کوته‌ن چیو نویسته‌ی و بیه‌ن به شاره‌زاو فه‌رهه‌نگ و ئه‌ده‌بوو هه‌ورامانی. ولله من خه‌جاله‌تی کیشو به‌عزیو که‌سی وینوو به ویشا ماچا شاعر و نووسه‌ر. کابرا شعره چنو که‌ش و که‌مه‌ریه‌ره و ویش به شاعری مودیرن و ئارویی مزانو. تازه کام شعره؟ نه قافیه و ره‌دیفش هه‌ن، نه وه‌زنش هه‌ن نه خیال! ماشالله سایت و روژنامه و چیوه‌که‌یچما مه‌یا ده‌ورشاره‌‍وه و گه‌وریشا که‌را. جا یو ئه‌گه‌ر دلسوز بو حتمن مشیو به تن وتیژی وه‌روو ئی هه‌رمانه خرابا مدروره

  • احمدی همکلاسی دکتر در تاریخ شهریور 2, 1398 گفت:

    دوستان چرا تخریب شخصیت می‌کنید، من همکلاسی دوران راهنمایی دکتر هستم، ایشان از کلاس اول راهنمایی در جشنواره‌های مختلف فرهنگی ادبی دانش‌آموزی استانی و کشوری حضور داشتە و عضو انجمن ادبی پاوه بودە و از بانیان اصلی انجمن قلم کرد پاوه و هیات موسس انجمن وارین کرماشان بوده است.
    در تهران هم در دوران دانشجویی یکی از فعالان ادبی دانشجویی و صنفی بوده و چند انجمن راه‌اندازی کرده و عضو اصلی انجمن های معروف ارسباران و اندیشه بوده است .
    ایشان بیست سال است که می‌نویسد و دغدغه ادبیات و فرهنگ دارد. سرمایه اجتماعی پاوه و هورامان است.
    کمی انصاف داشتە باشیم.

  • بهروزبابایی در تاریخ شهریور 2, 1398 گفت:

    باسلام در پاسخ به کامنت جواب کاک آشنا یک سئوال: آیا اعضای نویسنده یا همان کانالهای تلگرامی همانهایی نبودن که مورد لطف دکتر عباس منش قرار گرفتن ؟

  • مرادی هورامان در تاریخ شهریور 2, 1398 گفت:

    هەوارنشینێ پیازدۆڵێ

    هەوار نشیناو سارای پیاز دۆڵ
    ئاواشا کەردەن هەردو چەم و دۆڵ

    قە تارەو گەلەی دەنگ و شوانەی
    دڵگیرەن بێرەو نیمە ڕوانەی

    باڕەو مەی وەرەی نیشۆ نە کەشا
    سەیرو هەواری ئاوەختە وەشا

    کەپرش ڕاز نان بە چنوورو گوڵ
    چەنی وەرواوا تەسکین مدٚۆ دڵ

    دووکەڵ و ئایرو ئارگاو سەر سەکۆی
    چن وەشەن نیشۆ هەردو کەش و کۆی

    قرمەو قەڵوەزو وەروەو لا پاڵی
    سەفاش دان دۆڵ و بەرزاو سەریاڵی

    هەوای وەش نەسیم بەرزی شاهۆ کۆ
    تێکەڵەن بە بۆی چنوورو شەو بۆ

    یاخوا هەر دایێم وەڵات ئاوا بۆ
    یار هەوار نشین کاوە کاوا بۆ

    سەر بەرزی ژیوا و دایێم وەششابۆ
    پێسەو گوڵ زارا دڵی گەششا بۆ

    ئوسمان ڕەحیمی هەجیجی

    شعرهای اینجوری شاعری مثل کاک آشنا را عصبانی کرده انگار و شعرهای اعضای انجمن نسیم مثل کاک عطا حیدری و رحمان محمودی و …

  • شریفی در تاریخ شهریور 2, 1398 گفت:

    من با نظر نویسندە این مقاله موافقم اما معتقدم در جاهایی تند رفتە و نقد تیزی کرده . اساسا ما کردها تیز هستیم در سخن ، اما چرا برآشفتە شده‌ایم ، بیاییم بررسی کنیم اگر منصفانە است سخنانش که پیگیری کنیم و اگر منصفانە نیست نقدش کە بی خیالش شویم.
    متن را باید نقد کنیم نه نویسندە و شخصیتش را.
    تخریب افراد کار آسانی است پس رعایت کنیم و تلاش و کوشش بیشتری کنیم تا مشکلاتمان را حل کنیم.

  • بهروزبابایی در تاریخ شهریور 1, 1398 گفت:

    باسلام. دیگه ببینید دیوان میرزافلان و خاتون فلان اون روستایی که بخداآدم خجالت میکشید حرفهای مجریان این برنامه ها رو تا آخر بشنوه از بس صفات والقاب بزرگ به هیچ میدادن چگونه داد دکتر عباس منش رو درآورده که در خیلی جاها ازکوره در رفته و بحق حق دارن چنین آشفته گردن بنظربنده با نیسان آبی باید از روی بانیان ودراس امور اداره ارشاد شهرستان بابت مجوزهای کشکی رد شد.

  • جواب کاک آشنا در تاریخ شهریور 1, 1398 گفت:

    با عرض سلام تاخت و تاز آقای محمدآشنا عباس منش بر علیه فرهنگ و هنر هورامان، انتقاد بسیاری از اهالی قلم را به دنبال داشت که در گروههای تلگرامی نظرات خود را بر نوشته ایشان به نمایش گذاشتند. در اینجا به تعدادی از این نظرات بدون نام نویسنده اشاره می شود:

    [۲۲٫۰۸٫۱۹ ۱۵:۰۹]
    بە نەزەرەم ئی ئاغەی عەباس مەنش فرە فرە تن لوان ، کەس نیا پەرسۆ ئەرێ قۆربان گیان جەنابت جارێو بی بە کارشناسوو ترافیکی ، جارێۆ خەت و نیشان کێشی پەی شەهرداری ، دەفعێو کاندیداو مەجلێسیەنی ، ئیسەیچە بیەنی بە مۆنتەقێدێ جدی موئەسێساتی ئەدەبی.

    [۲۲٫۰۸٫۱۹ ۱۵:۲۴]
    با مەندرمێ ئەسەرێ وێش بیان بازار بزانم ئی ئەسەرە فاخرە ملی دەر حەدوو شاملوو و شیرکۆ بیکەسیشە کامێنێ.
    شەڵڵای ئینێ وێشان بە ساحیو سواد٘ مەزانان ئینەشانە یاد٘ گرتیبیا لێ گرد بەحسەنە نمەوۆ وروود کەران.جا کەسەی وەختەی فرە بزانۆ هەمیشە سکووت مەکەرۆ، تا چەنەش نەپەرسان هیچ نمواچۆ. بە داخەوە وەڵاتوو ئێمەنە گرد کەس لێ گرد زەمینەنە ساحیو نەزەرەن، مەتاوۆ نەقد کەرۆ. چێوەچ سوئالەنە پەیم ئینێ نەقد مەکەران داخم تا ئیسە نشتێبانێرە وێشان نەقد کەردە بۆ واچان ئەی ئێمە چێشمان کەردەن.کەسەی ماچۆ ئی کتێوێ هیچ ئەرزشەشان نیەن مەنویسیان هەورامانەنە وەروو وێشەنە چەنی مەتاوۆ لەیەکە نەد٘ۆوە واچۆ ئەم چە کتێوەی با ئەرزشم دان تەحوێڵوو کتێوخانەو هەورامانی.جار جارەی وەروو وێمەنە تەعەجوب مەکەروو خود٘ا عەقڵش دان سریە بەشەرێ چەنی مەتاوان چەنەش ئێسفادە نەکەران

    [۲۲٫۰۸٫۱۹ ۱۸:۴۲]
    بە نەزەۆ من ئی برادەرە پی چێوەیە کە نویسەنش دەرەجەۆ ئەوەڵیەنە وێش بێ ئەرزش کەردەن تا ئێنە کە گەرەکش بۆ کارەکەۆ ئەنجۆمەن و نەسیمی بێ ئەرزش کەرۆ . چون ئەگەر تەجلیل کریان جە کەسێوی یا پەردە لادای جە کتێبێوی گیریان جە واقێعەنە تەجلیل و قەدٚر شناسی بیەن جە کەسایەتیە ئەدەبیەکێ ئی شاریە ، کەسانێو پێسە کاک مومنی یەزدان بەخشی یا کاکە حەمەرەشێد ئەمینی شەخسیەتێ گۆلالێ نیەنێ کە ئی کابرا پاسە تەوهینشا پنە کەرۆ
    پەی یۆ پێسە من کە تا ئیسە نەژناسابێم فرە خاس بی ، ئانە ئیسە ئێتر ئەژناسام.

    [۲۲٫۰۸٫۱۹ ۱۸:۴۸]
    ڕاس فه‌رماوی کاکه‌ حه‌مه‌ڕه‌شیدٚ، کاکه‌ مۆمن، کاکه‌ باقی، مامۆسا نووری که‌سانێو بیێنێ که‌ ته‌جلیلشا چنه‌ کریان. ئینێ که‌سایه‌تێی گه‌ورێو ئی مه‌حاڵیه‌نێ. ئی کابرا پێسه‌و ئاوێ وارده‌ی بێ حورمه‌تیش که‌ردٚ گوا گه‌ره‌کشا پێسه‌ بلۆ مه‌جلێس؟؟؟!!!

    [۲۲٫۰۸٫۱۹ ۱۹:۰۶]
    سڵام،خزمەتوو ئازیزا. ئاغەی عەباس منش گوایا نەقدش کەردەن؟ئاد ئامان گردۆ هەرمانە فەرهەنگیەکاو ،نویسەراو،شاعێراو گورانیواچەکاو و….تەخریب کەردەن.ڕاەچارەیچش نیشان نەد٘ان.هەرمانە بایخ دارەکێ وێچش نەواتێنێ تا هەورامان چەنەشا بەهەرە بەرۆ.
    مەگەر خواڵەگیانە ویش ڕەحم کەرۆ بە هەورامانی.

    [۲۲٫۰۸٫۱۹ ۱۷:۴۳]
    آقای دکترآشنا عباس ، منش باعرض ادب . باید بگویم ، حتی اگر هم توصیه ات به آشنایان (دوستان)شاعر و نویسنده هورامان به شوخی بوده باشد ، شوخی ات بی مزه است .
    و اگر بگویی چرا باید بگویم دلایل روشن و مبرهن با نظر کارشناسی و جود دارد که از تاریخ مذکور (سال۱۳۸۵) نه تنها سطح کیفی و کمی حوزه انتشارات و چاپ و شعر هم از لحاظ عدد و ارقام ارتقا یافته بلکه اثر گذاری عظیمی را به جا گذاشته و باید بگویم دو دهه اخیر در واقع برهه رنسانس زبان و ادبیات هورامی بوده است . خصوصا کارهای بزرگی که در حوزه زبان هورامی صورت گرفته است . در این خصوص شما ارجاع میدهم به مطاله کتاب پژوهشی تاریخ نثر هورامان نوشته : ابراهیم شمس ، تا حقیقت امر بر شما مکشوف شده و در نقدتان تجدید نظر فرمایید و جانب امر واقع را بگیرید.

    [۲۲٫۰۸٫۱۹ ۱۹:۰۲]
    کافر همە را بە کیش خود پندارد!!!!دکتر جان آیا شما ترازویی سراغ دارید که میزان هنرصاحبان هنر را بسنجیم وکم هنرها بی هنر ها رااز بقیه جدا کنیم.اصلا هنر مانند طلاست حتی یک ذره آن باارزش است…قدر خاک را خاک داند قدر گوهر را گوهری

    [۲۲٫۰۸٫۱۹ ۲۲:۱۵]
    سڵام شەوەتا وەش شنە نشینا .ئی براڵە فەقەت تاپەڕێوەش کەما ..
    😢

    ۲۲٫۰۸٫۱۹ ۲۲:۲۸]
    بەنەزەرەم وەختیە وەرو وێشرە فکرش کەردەن وە ،واتەنش مدرەکم دکتران،تا العان هیچ برنامیەنە ،مراسێمیەنە ،دەعوەت نەکریان ،وکسانیە هەنە وبیەنێ کە مدرەکشا وارتەر چاڐیوە بیەن ،بە زەحمەت و مانیایی ودڵسۆزیشا پەی هەورامانی ،شناسیاینێ ،مشهوورێنێ ،بڵام جناب و ئی برادەری ،غروریی گێرتەن ،وبۆنەۆ ئانڐێچ جوبران و کەمبودی و کم کاریاش کەرۆ وە ،بەقۆڵ وێما دانش بەر یەکسەر ،تا واقعێەن مۆردۆ تەوەجۆی قەرار گێرۆ ،غیرەاز ئانی وڵڵاهی پا ادبیاتە وبا لەفزو کەلامە ،نە نامێش نەقدا ،نە دڵسۆزین ،نە …..تەنیا دەرمایچش ئانەن حەۆزەۆ دانایشنە ،تەوانایشنە، فەعالیت کەرۆ ،بەقۆڵ شاعێری،مشک آنست کە خود ببوید نە آنکە عطار بگوید،،ئەگەر ئەهل وکاری و خزمەتی بۆ نامێ ۋزۆرە ،مشهوور بۆ ،ئەگەریچ ،نەتاواش ئانێ دڵسۆزێ هۆرامانی نە ڕاو وێشا حەر ئی دامە ،ئنشاڵڵە موەفەقێچ با……

    [۲۲٫۰۸٫۱۹ ۲۲:۳۴]
    من ئی کابرایە نمەشناسوو بەڵام؛ جەنابت ئیشارەت بە یۆ جە گرفتەکاو کومەڵگای تاوو واچوو ئێرانی بەڵام لاو وێماوە فرەتەر فەرماوان .داخەم مەشۆ ئی مەدرەکە بێ ئەساسا و بێ سەوادا کەردەنشا کارێشا کەردەن کە بەشەر خوەش مێ بە سەوادی ئاکادێمیکی.

    ۲۲٫۰۸٫۱۹ ۲۲:۴۲]
    زوو قسیەبێ واچێ نێش عەۆام فەریبی،،دەقێقەن بە خێاڵ وێشا ئیسەێچ حەر ئادۆرانە کە پە مەدرەک ،وبە چۆار چێوێ زرێق وبرق دارێ مەردمی خەڵەتنا ،سپاس پەی خۆای خەڵک وهەورامانی هۆشیار بیەن وە ،تەعامڵ ڕەفتار چەنی ۆاقعیەتی کەرا ،کێ خزمەت کەرۆ ،کێ چۆار مەتڵەبێ فێر کەرۆ ،….ئانێ هەنێ وەر، چەما وە. وەڵڵاهی گناحا بێ ئانەی وەزعیەت و ئا نوسەرا،شاعێرا،ئەنجمەنە ئەدەبیەکا گێریی نەزەرە ،دڵت بەی حەتا نەقدیچشا کەری ،نەمەنەبەع دەرامەدیە ،نە بیمە ،نە……تەنیا وتەنیا ،عشق وعلاقە ودڵسۆزین حیچ تەر نیا ….مشیۆم ئینسان کەمیە فکریۆنە جا بەعزیە قسێ کەرۆ….

    [۲۲٫۰۸٫۱۹ ۲۲:۴۹]
    ئانە حاشا هۆرنەگیرا کە ئانێ کە مەیا و هەرمانەکاو ئەنجۆمەنەکا و فەعالە فەرهەنگیەکا کز تەماشەکەرا وێشا هیچ رزوومێوەشا نیا و هەرمانەی دەردواردێشا نەکەردێنە.
    ڕاسیچ فەرماوی شوکر پەی خوای خۆڵکەکەما هووشیار بیەن بەڵام باوڕ فەرماوە ئا مەدرەکێ کە هیچ سەوادێشا نیا چەنی بیێنێ ئافەت پەی جامێعەو هەورامانی.
    من کابرای مشناسوو ( دۆکتۆرا )ن سەوادوو هیچیش نیا و وێش بە عەلامەو دەهری مزانۆ

    ۲۲٫۰۸٫۱۹ ۲۲:۵۷]
    سڵام و حۆرمەت پەی بەشدارە وەشەویسەکا ئی ئاغەی عەباس مەنشە ئەگەر جە گردو هەورامانی ژیرتەرا، چی تا ئیسە بەرنامێوەش وەش نەکەردەن تا گردیما بەشدارێ بیمێ و چەنەش فیرێ بیمێ. کاکە گیان وەختێ مەزانی هەورامان قەڵەم بەدەسێ و فاخرێ و ساحێب نەزەرێش کێنێ، ئەتر چی هاکۆ نیشی مل و ئێدعای پووچەت مێ؟ ئەگەر مەتاوی خزمەت کەری، چی بی بە زەحمەت پەی دڵسۆزاما، مەسەڵەن گەرەکتا واچی چێوێوەت حاڵیا؟ ناوەڵڵا کاکەگیان، تۆ تەنیا گەرەکتا خەڵکی ورد کەری تا وێت دیار بی.
    چەمەکەم خەڵکوو هەورامانی و پاوەی ئننە ئاگای و ساحێب ویرێ هەنی زانا کێ دڵسۆزا و کێ دژمن با وجودو ئانەی هەورامان لچانا جە ساحێب نەزەرا، ئانەی زانە ساحێب نەزەرما هەن وێش تەنیا پەی فەرهەنگوو هەورامانی وەسێن، ئانێما کە بێ سەرو پا کار کەرمێ، پێسەنمێ تۆ، تەنیا گەرەکمانەن بە نامێ هەورامانیوە دیارێ بیمێ، ئەتر کارەکەماو قسەکێما چەنینێنێ بەتوون، ئا کەساچە کە دڵسۆزانە هەرمانە کەرا، گەورەتەر چانەینێ تۆ تاوی جە بارەشاوە قسێ کەری، پاوە ئەوەڵ و ئاخر یاگێ فەرهەنگی و هۆنەری بیێنە، بەڵام داخم مشۆ کەسانێوە پێسەو تۆش چەنەنێ،
    پیاوەتیت بۆ ئەگەر گۆڵ نیەنی دڕەیچ مەبە

    [۲۲٫۰۸٫۱۹ ۲۳:۵۱]
    ڕفتاروو ئی جە نابیە منش وسا ویرۆ تحسین بەگی لهۆنی.ڕوێو ماچۆ وه‌ختێو مەدرکم گێرت وئامانە خزمەتوو تاتیم واتش ڕۆڵە ئانا سۆاڐ فێر بیەنی،لوۆ پەی هەورامانی تا عەقڵیچ فێر بی.ئی ئاغیچە مەدرکش گێرتەن بڵام ؟؟؟؟؟

  • احمد در تاریخ شهریور 1, 1398 گفت:

    هر حوزه ای( ادبیات تآتر سینما و…) یک سری افراد در اون فعالیت دارند و به حسب علاقه و تبلیغات یک سری مخاطب خاص و عام ولی این قاعده کلی اینجا صدق نداره انجمن ادبی که با ادبیات ایران و جهان بیگانه هستند و انجمن نمایش نه تنها هیچگونه شناخت و ارتباطی با تآتر ندارن که با سینمای عام و تجاری هم آشنا نیستند

  • ناشناس در تاریخ شهریور 1, 1398 گفت:

    به اصطلاح و قول محلی چیوه شا اژنوین و نمسان شا