س 11 اردیبهشت 1403 ساعت 03:30

نوای «مُور»در عزای سوختن زاگرس/محمود رستمی تبار

نوای «مُور»در عزای سوختن زاگرس/محمود رستمی تبار

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:همین الان به اطراف نگاه کنید. به آن کوه در دور دست. به آن دشت در فرودست! یا به آن جنگل در بالادست!فرق نمی کند از پنجره اتاق و یا شیشه اتومبیل و یا از قاب تلویزیون!در ملک ابر سرمایه دار قرن یا در پهناورترین مملکت جهان, در گرمترین نقطه یا […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:همین الان به اطراف نگاه کنید. به آن کوه در دور دست. به آن دشت در فرودست! یا به آن جنگل در بالادست!فرق نمی کند از پنجره اتاق و یا شیشه اتومبیل و یا از قاب تلویزیون!در ملک ابر سرمایه دار قرن یا در پهناورترین مملکت جهان, در گرمترین نقطه یا در سردترین منطقه تنها سیاره قابل سکونت شناخته شده,این آتش است زبانه می کشد. می سوزاند و با سرعت باد شدت می گیرد. به هر دلیل در هر ساعت مساحتی به اندازه ۲۷ زمین فوتبال از وسعت جنگلهای جهان کاسته می شود.

 

سه میلیون هکتار جنگل در سیبری سوخت , چند هزار هکتار در آمریکا طعمه حریق گشت, هزاران هکتار بصورت جسته و گریخته در کشور خودمان  هر آنچه طبیعت در طول ده ها سال رشته بود پنبه شد وصدها هکتار در استان کرمانشاه و دهها هکتار در اورامانات سیه پوش کرد دامن رشته کوه شاهو را آخرین خبر از آتش سوزی هنگام نوشتن این مطلب مربوط به آتش گرفتن مراتع شوشمی و مراتع اطراف شهر پاوه بود.در نتیجه این حجم گسترده از سوختن چند میلیون گیگا تن دی اکسید کربن به هوا برخاست و برنامه های ترسیب کربن عملا بی نتیجه ماند و تلاش ما در کاهش سوخت های فسیلی تقریبا بی اثر ….. و این دقیقا یعنی همان تبدیل  حادثه به بلا و مدیریت بحران وظیفه ای ندارد, جز آنکه نگذارد حوادث حادث شوند آنگاه حاد گردند و نهایتا به بلا تبدیل شوند.

 

به سایت جهانی CO2  مراجعه کنید. مقدار کنونی کربن دی اکسید به نزدیک ۴۱۴ قسمت در میلیون رسیده است. یعنی ۷ قسمت در میلیون بیش از دوسال قبل و صد قسمت در میلیون بیش از ۶۳ سال پیش و این یعنی گرمترین ژانویه ثبت شده در تاریخ….دقیقا نمیدانم سهم گرمایش فعلی زمین در این سوختن و سوزاندن و خاکستر شدن و افزایش گاز گلخانه ای چقدر است. سهم صاحبان ثروتهای عظیم سوخت های فسیلی چقدر است؟ مقاومت ما و دیگر صاحبان صنعت و جمعیت در مقابل اندیشه ورزی صاحبان اندیشه چه سودی به حال نسلهای بعد دارد؟

 

اما بخشی مهمی از علل سوختن و سوزاندن در طول رشته کوه زاگرس عیان است.امروز حال لاک پشتها و لانه گنجشکها و مامن سمورها خوب نیست. امروز خرگوش ها زنده زنده کباب می شوند و جوجه تیغی راه فرار ندارد. امروز ساکنان شهر و روستا گاه و بیگاه شاهد ابر آبی رنگ دود ناشی از سوزاندن هستند.  امروز کبریت بدستان آگاهانه و نا آگاهانه برای برداشت مشتی گندم و چند کیلو «خیار» و «گرگه» «دیم»  و حجم زیادی از محصول مجهوال الکیفیت و اشباع هوس قلیلان بدستی, در همه جا آماده اند که مزرعه و مرتعی آتش بزنند و جنگلی به زغال تبدیل سازند. بهشت هورامان و دامنه های شاهو حال خوبی ندارند. شرق زاگرس سیه بخت گشته است. نوای آن مرد ایلامی که در مرثیه جنگل مور می خواند بیان حال همه ماست.

 

قسم به عصر و زمان انسان در زیانکاری و خسران از دست دادن سرمایه های زیستی و زمانی است.چند طبقه اداره منابع طبیعی و دهها اتاق کارشناسی, ساختمان های متعدد اداره جهاد کشاورزی  با واحدهای مختلفش و آن ساختمان حفاظت محیط زیست در کنار هیاهوی شاکی و متشاکی, بدون برنامه ریزی منطقی و وحدت رویه فقط باید گزارش آتش سوزی را مکتوب و آمار تنوع زیستی به تاراج رفته را ثبت کنند.

 

شاید درک این نکته برای مدیریت بحران استان سخت نباشد در حالکیه گله گله گوسفند وارد می کنیم و کشتی کشتی خوراک دام و طیور بعضا ناسالم  می خریم و بعلت تحریم کشتی ها در بنادر برزیل لنگر انداخته و ماهها معطل مانده اند  و روابط سیاسی حاکم برجهان پیوستن یا نپیوستن به معاهده کاهش گازهای گلخانه ای را دچار سیاست زدگی نموده است, حداقل خروج از بحران سوزاندن از درون این سرزمین چهار فصل ضرورتی اجتناب ناپذیر است. شاید وقت آن است همچون مرزداران, مدافع حرمت و حریم طبیعتی باشیم که از هستش هست می شویم و با نبودنش و سوزاندنش هستی خود و دیگر موجودات را نیست می سازیم.  

 

برای جبران خسارت عظیمی که بر محیط زیست استان وارده شده و وارد خواهد شد چاره ای اساسی باید اندیشید تا هر متجاوزی به حریم طبیعت وهر غارتگر ثروت این ملت جرات کبریت کشیدن را به خود ندهد.واگذاری جنگل های دامنه ۶۰کیلومتری شاهو در یک تقسیمات نادرست جغرافیایی به اداره ای در ابتدای این مسیر بدون تجهیزات, کاردرستی نیست و تا ماموران خود را به حریق جنگل سمت شمال شهر شاهو برسانند, حداقل نیم ساعت طول کشیده و دامن حریق بسیار گسترده شده و دهها هکتار جنگل و مرتع منهدم شده است.

 

زمان آن رسیده آتش زدن کاه و کلش و گیاه و مرتع منسوخ شود و دیگر شاهد عرضه قالب های هندسی ذغال بلوط در جلوی بقالی ها نباشیم. جز آموزش همگانی و قاطعیت در اجرای قانون و وحدت رویه نهادهای ذیربط چاره ای نداریم.

 

اصلاح نگاه به کشاورزی بی قید و شرط (لجام گسیخته) در هر مکان و هر زمانی, احیای دامپروری و چرای مدیریت شده و علف چینی به موقع می تواند راهکاری عملی و مفید باشد. اگر فرندان شهرستان پاوه غنی و بی نیاز از دامداری هستند و آمار بیکاری نزدیک صفر!  اجازه دهید دامداران دیگر شهرستانها با چرای به موقع و مدیریت شده از حجم گیاهان منطقه بکاهند و یکی از عوامل آتش سوزی جنگل و مرتع را حذف نمایند.آنچه در عرصه منابع طبیعی شاهد آن هستیم, همان گسترش فساد توسط انسان در بر و بحر و فضا است که خداوند از طریق بازخوردهای طبیعی طبیعت,  گوشه ای از پیامدهای فساد در خشکی و دریا را  به ما نشان داده و هشدار می دهد تا به وظیفه احیاگری و آباد سازی خود رجوع کنیم.

 

در پایان لازم به ذکر است؛ که باید همت نمود و برای درمان جانبازانی که در دفاع از طبیعت سوختند, قانون مناسب وضع شود و پی گیر تعیین حقوق ثابت برای آن خانواده هایی شد که سرپرستشان و یا یکی از اعضای خانوده اشان برای حفظ حیات جنگل این سرزمین فدا شد.گرچه هیچگاه گفتن و نوشتن و قلم زدن اجر و پاداش گامی عملی و ایثارگرانه را ندارد ولی می نویسیم تا این همه تلاش عاشقانه ثبت گردد. دست تاول زده و رخسار سوخته و موهای پریشان و لب های تشنه در حصار آتش را می بوسیم و بر این بوسه افتخار می کنیم. اجرکم عندالله

محمود رستمی تبار مردادماه ۹۸

 

 

 

By: محمود رستمی تبار

یک پاسخ برای “نوای «مُور»در عزای سوختن زاگرس/محمود رستمی تبار

  • دوستدار محیط زیست در تاریخ مرداد 26, 1398 گفت:

    ضمن تشکر از آقای رستمی تبار بابت تبیین روشن بینانه و دلسوزانه این مصیبتهای ساختگی برای محیط زیست زیبا و بکر و زخم خورده, از عموم دوستداران محیط زیست,طبیعت, جنگلها و مراتع خواهشمندیم که با رصد مسئولانه خود نسبت به شناسایی و معرفی مسببین و مرتکبان این جنایات به مراجع و ارگانهای ذیربط اقدام بکنند, امید است که با این کار و کیفر عوامل مربوطه دیگر هیچ کسی خیال ضربه زدن بر ریشه و بنیان محیط زیست گیاهی و جانوری را به خود ندهد.
    از ارگانهای مرتبط و نیروهای نظامی و انتظامی و مراجع قضایی نیز خواستاریم که با عوامل تخریبگر برخورد جدی داشته باشند.