د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 08:45

کودکان اولین قربانیان برق گرفتگی در منازل/مظفر رشیدی

کودکان اولین قربانیان برق گرفتگی در منازل/مظفر رشیدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: کودکان به دلیل کنجکاوی به تمام نقاط خانه سرکشی می کنند و از آن جایی که ظریف و کوچک هستند، حتی می توانند به نقاطی که شما بدان دسترسی ندارید، دسترسی پیدا کنند و این امر می تواند بسیار خطرناک باشد. از آن جایی که همه نقاط خانه دارای پریز، […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: کودکان به دلیل کنجکاوی به تمام نقاط خانه سرکشی می کنند و از آن جایی که ظریف و کوچک هستند، حتی می توانند به نقاطی که شما بدان دسترسی ندارید، دسترسی پیدا کنند و این امر می تواند بسیار خطرناک باشد. از آن جایی که همه نقاط خانه دارای پریز، کلید برق و سیم است و این وسایل برای کودکان جذاب است، شما والدین گرامی باید همه جوانب احتیاط را رعایت کنید تا از خطر برق گرفتگی کودکتان جلوگیری نمایید.

 

هنگامی که یک کودک متولد می شود، مادر فکر می کند نوزادش آسیب پذیرترین موجود جهان است. کوچک، بی دفاع، وابسته و در معرض خطر. با وجود این که آسیب پذیری نوزادان با بزرگ تر شدن آن ها، به خصوص در حدود ۷ماهگی تا ۳سالگی یعنی زمانی که آن هاحرکت می کنند و کنجکاو هستند، افزایش می یابد، اما قضاوت درستی درباره آن چه که امن و یا خطرناک است، ندارند. به همین دلیل، مهم است که خطرات گوناگون خانگی را شناسایی کنید و از کودکتان در برابر آن ها محافظت نمایید.در ادامه به یکی از این خطرات، یعنی برق گرفتگی در کودکان می پردازیم.

 

 

خطرات برق گرفتگی در خانه برای نوزادان

وسایل الکتریکی، نوزادان را به خود جذب می کنند. نوزادان عاشق کشیدن و جویدن سیم های برق هستند، آن ها عاشق این هستند که انگشتان کوچکشان را داخل پریزهای برق کنند و با وسایل مختلف برقی بازی کنند. هر بخش از خانه دارای خطرات بالقوه ای برای نوزادان است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

 

 

حمام به دلیل ترکیب آب و برق می تواند مرگبار باشد. کودکان نوپا می توانند به سشوار دسترسی پیدا کنند و آن را روشن کنند و داخل آب فرو برند و یا می توانند ریش تراش را روشن کنند و خود را ببرند. آشپزخانه، پریزهای متعدد برق، اشیای داغ، مانند: کتری، تُستر و اشیای تیز، مانند: چاقو و رنده را در خود جای داده است.اتاق خواب نیز حاوی پریزهای برق، لامپ، آباژور و دستگاه دفع حشرات است. اتاق نشیمن وسایلی مانند: تلویزیون، دستگاه پخش موسیقی ،تلفن، مودم و … را در خود جای داده است که همگی به یک سیم رابط چند راهی متصل شده اند.

تامین امنیت خانه در برابر خطرات برق گرفتگی

در حالی که به نظر می رسد همه نقاط خانه خطرناک است، اما راه هایی برای محافظت از کودکتان در برابر خطرات برق گرفتگی وجود دارد که امنیت کودکتان را تامین می کند. در ادامه به این راه ها اشاره می کنیم.

۱٫ حمام
همیشه پس از استفاده از وسایل برقی، مانند: سشوار و ریش تراش، آن ها را از برق بکشید. در حقیقت بهتر است آن ها را در اتاق دیگری یا حمامی که کودک بدان دسترسی ندارد، استفاده کنید.

۲٫ اتاق نشیمن

تمام سیم های لوازم برقی را پشت مبلمان پنهان کنید.هرگز شارژر تلفن همراه را بدون تلفن همراه به پریز برق متصل نکنید. کودک شما می تواند سیم را بجود. نوشیدنی ها را از لوازم برقی، مانند: تلویزیون، دی وی دی پلیر، اسپیکر، لپ تاپ و … دور نگه دارید.

۳٫ آشپزخانه
تمام سیم های برق را از دسترس کودکان دور نگه دارید.هرگز یک وسیله برقی متصل به برق و روشن را ترک نکنید. هرگز لوازم برقی را لبه کابینت یا میز رها نکنید.

۴٫ اتاق خواب
روی پریز های برق درپوش قرار دهید. مبلمان سنگین را جلوی پریزها و سیم های برق قرار دهید.

۵٫ کل خانه
همه سیم های فرسوده و خراب را جایگزین کنید.وقتی از وسیله ای استفاده نمی کنید، آن را از برق بکشید.در جعبه فیوز کلید محافظ جان) RCD( داشته باشید تا در صورت بروز خطا یا اختلال در شبکه برق، فوراً اتصال را قطع کند. توجه داشته باشید که کلید محافظ جان با کلید مینیاتوری) MCB( که برای محافظت از اتصال برق از اضافه بار یا اتصال کوتاه استفاده می شود، تفاوت دارد.

پیشگیری از برق گرفتگی در کودکان

از آن جایی که بسیاری از حوادث در خانه های دیگر، به خصوص خانه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها اتفاق می افتند ،شما باید اقدامات ایمنی را در آن خانه ها نیز رعایت کنید. همچنین با بزرگ شدن کودکتان، توانایی استفاده از برق را به وی آموزش دهید. به وی یاد دهید که:هنگامی که لازم است با وسیله ای کار کند که با برق کار می کند، از یک بزرگ تر کمک بخواهد.هرگز انگشت یا شئی دیگر را در پریز برق نکند. هرگز وسیله برقی را به وسیله سیمش از پریز جدا نکند.به وسیله دو شاخه از پریز جدا کند.هرگز چراغ یا وسیله برقی را هنگامی که خیس و مرطوب است، روشن نکند.هرگز نزدیک خطوط برق بادبادک هوا نکند.پیش از بالا رفتن از درخت، مراقب خطوط برق باشد.اگر بچه ها با پریز برق یا سیم برق بازی کنند یا روی وسایل برقی که به برق وصل هستند، آب بریزند، ممکن است دچار شوک الکتریکی و برق گرفتگی شوند .اما حالا که این مشکل پیش آمده باید چند اقدام اضطراری انجام دهید. بلافاصله جریان اصلی برق را قطع کنید.

 

اگر هول شده اید و قادر به این کار نیستید، روی یک ماده عایق خشک بایستید و با کمک دسته چوبی جارو، جریان برق را از دست فرزندتان جدا کنید. بر خودتان مسلط باشید و به سرعت برای مثال دفترچه تلفن یا کتابی را زیر پایتان بگذارید و دنبال وسایل عایق دور از ذهن نباشید. حتی می توانید یک حوله خشک دور پاهای بچه بپیچید و او را از منبع برق دور کنید. مادامی که او به منبع برق وصل است به پوستش دست نزنید چون برق شما را هم خواهد گرفت