پ 27 اردیبهشت 1403 ساعت 07:14

خبررسانی لازمه حیات بشر/ محمود رستمی تبار

خبررسانی لازمه حیات بشر/ محمود رستمی تبار

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:«خبر» و خبرنگاری و خبر رسانی از نیازهای ادامه حیات بشر از لحظه خلقت آدم  برای اعلام خبر توانایی های خدا در خلق آنچه خود ذات باریتعالی برای خلقش بخود تبریک گفت, می باشد تا ملائک در برابرش سرسجده بر زمین نهند.   خبر رسانی صحیح از ضروریات  هدایت بشر بسوی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:«خبر» و خبرنگاری و خبر رسانی از نیازهای ادامه حیات بشر از لحظه خلقت آدم  برای اعلام خبر توانایی های خدا در خلق آنچه خود ذات باریتعالی برای خلقش بخود تبریک گفت, می باشد تا ملائک در برابرش سرسجده بر زمین نهند.

 

خبر رسانی صحیح از ضروریات  هدایت بشر بسوی رستگاری است. گاهی این خبر رسان خود خداست که از طریق وحی پیامبرانش را از اوضاع مردمان قبل و بعد و احوال زمانهای مختلف, آگاه ساحته و گاهی خبر رسان چند ده هزار «نبی مرسل»ی است که وظیفه آنها آگاه سازی و تبین راه درست و راه غلط برای آحاد جامعه است. انبیائی که در این راه و برای دست یابی به هدف زحمات بسیاری متحمل گشتند.

 

خبر رسانی درست, بقول هدهد «نبأ یقین» از صفات انسانهای درست و دلسوز جامعه است. در کنار «خبر یقینی» خبر مشکوک و نادرست هم داریم.  لازمه روبرو شدن با خبر رسان «فاسق» که هدفی جز تباه ساختن جامعه و ترویج روح تفرق و القاء حس ناتوانی ندارد, تأنی, آگاهی و خوداری از نشر خبر وی قبل از اطمینان از صحت و درستی خبر است. خبر از نگاه قرآن آنچنان مهم است که بی خبرنگاهداشتن کافران از اخبار روز قیامت بعنوان یک عذاب تلقی شده است.

 

آنچه در زمان پیامبر بعنوان بزرگترین و آخرین نبی مرسل  «صلی الله علیه و آله و سلم»  بسیار اهمیت داشت همین اهتمام به امر خبر صحیح بود و تا آنجا که خداوند متعال به این مهم امر فرموده اند.از همین دیدگاه گاهی سکوت خبری هم بسیار مهم است و این موقعی است که رسیدن به هدف فردی و جمعی و ایدئولوژیک در یک سکوت خبری محض سهل و آسانتر است.

 

بنابراین توجه به امر خبر و خبر رسانی از نگاه قرآن مهم است  و با مطالعه دقیق آن می تواند شاخص های یک خبر نگار خوب و توانمند و معیارهای «سواد رسانه ای» را برشمرد.

 

خلاصه آنکه:روز خبر نگار را به همه خبرنگارانی که با «نبأ یقین» در جهت پیشرفت اهداف متعالی انسان و جامعه که تامین کننده «حسنه دنیا و آخرت» بوده  و انسان را بسمت رستگاری در قیامت و بهره گیری از «نصیب» دنیا یاریگر هستند, بویژه عزیزانی که بدون کمترین چشمداشتی دردهای جامعه را آنچا که لازم است با «سرعت و دقت» آنجا که مقتضی است با «تأنی و تأمل» عیان و نقاط قوت را برجسته و خدمات و ضعف کاربدستان جامعه را هویدا می سازند, تبریک می گوییم.

 

ضمن آنکه به همه کسانی که با فراهم نمودن زیر ساختهای اطلاع رسانی, فعالیت این عزیزان را تسهیل می نمایند خسته نباشید عرض می کنیم.