چ 26 اردیبهشت 1403 ساعت 13:09

۶ روستای منطقه اورامانات به ثبت ملی رسید

۶ روستای منطقه اورامانات به ثبت ملی رسید

به گزارش سلام پاوه : مدیر پایگاه منظر فرهنگی اورامانات، از ثبت ملی بافت ۶ روستای منطقه اورامانات استان کرمانشاه در فهرست آثار ملی خبر داد. پویا طالب‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار سلام پاوه، با اشاره به وضعیت پرونده ثبت جهانی اورامانات، اظهار داشت: پایگاه منظر فرهنگی اورامان در سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را […]

به گزارش سلام پاوه : مدیر پایگاه منظر فرهنگی اورامانات، از ثبت ملی بافت ۶ روستای منطقه اورامانات استان کرمانشاه در فهرست آثار ملی خبر داد.

پویا طالب‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار سلام پاوه، با اشاره به وضعیت پرونده ثبت جهانی اورامانات، اظهار داشت: پایگاه منظر فرهنگی اورامان در سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را در استان کردستان و در سال ۱۳۹۶ در استان کرمانشاه آغاز کرده است.پویا طالب نیا

وی با بیان اینکه معیارهای فرهنگی و طبیعی باید در ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو مدنظر قرار بگیرد، افزود: حدود ۶ آیتم فرهنگی و چهار آیتم طبیعی مدنظر است که منطقه اورامان، شش تا هشت آیتم را به خود اختصاص داده است، در حالی که در ۲۳ سایت ثبت شده در کشور، نزدیک دو یا سه ویژگی از این آیتم‌ها را دارند که به ثبت جهانی رسیده‌اند.

 

مدیر پایگاه منظر فرهنگی اورامانات گفت: ۱۱ روستای کردستان طی سال گذشته ثبت ملی شده و در استان کرمانشاه نیز هفت روستا مطالعات لازم صورت گرفته که شش روستا واجد ارزش شناخته شده‌اند؛ این روستاها، روستاهای هجیج، داریان، شرکان، نجار، نروی، کمدره از شهرستان پاوه و ناوخاص در شهرستان ثلاث باباجانی را شامل می‌شود که در هفته آینده لوح آن‌ها ثبت می‌شود.

 

طالب‌نیا افزود: روستاهای زردویی، تین، سفید آب، میری عبدلی، قلاجه، شایه و کلاش، واجد ارزش شناخته شده‌اند که تا اواخر مردادماه جاری نیز ثبت می‌شوند.

 

مدیر پایگاه منظر فرهنگی اورامانات گفت: بر این اساس این آثار، تحت نظارت و حفاظت سازمان قرار دارد و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب روستا شود، بر اساس مواد قانون مجازات اسلامی، جرم محسوب می‌شود.

 

طالب‌نیا گفت: با تلاش‌های کارشناسان پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامانات روستای گردشگری هجیج در شهرستان پاوه ثبت ملی شد.