ی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 17:02

خطر بیماریهای واگیر و خطرناک قابل انتقال از سگ های ولگرد را جدی بگیریم! / دکتر حاتمی

خطر بیماریهای واگیر و خطرناک قابل انتقال از سگ های ولگرد را جدی بگیریم! / دکتر حاتمی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : خطر بیماریهای واگیر و خطرناک قابل انتقال از سگ سانان بویژه سگهای ولگرد را جدی بگیریم از میان تمامی امراض انسانی و دامی بیش از ۸۰۰ نوع از انها زئونز و یا مشترک میباشند. از خطرناکترین آنها را که میتوان اشاره نمود آنهای که از سایر گوشتخواران خصوصا سگهای […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : خطر بیماریهای واگیر و خطرناک قابل انتقال از سگ سانان بویژه سگهای ولگرد را جدی بگیریم از میان تمامی امراض انسانی و دامی بیش از ۸۰۰ نوع از انها زئونز و یا مشترک میباشند.

از خطرناکترین آنها را که میتوان اشاره نمود آنهای که از سایر گوشتخواران خصوصا سگهای ولگرد به انسان قابل انتقال میباشند . در این بین با توجه به گسترش و ازدیاد سگهای ولگرد در سطح شهرستان پاوه از تمامی این امراض مختصرا در خصوص دو نوع از بیماری های خطرناک اشاره های می شود که شاید با آگاه نمودن مردم از خطرات این بیماریها از شیوع آنها کم شود.

* کیست هیداتیک

از مهلکترین و پر خطرترین بیماریهای قابل انتقال به انسان کیست هیداتیک می باشد. واژه هیداتیس به معنی یک قطره آب عامل بیماری ایجاد کیست بر روی اندامهای داخلی بدن است . عامل بیماری مرحله نوزادی انگل اکینوکوکوس گرانولوسوس است.

اهمیت بیماری : در تمام دنیا پراکندگی وسیع دارد و  شایعترین مناطق ساحل مدیترانه، ایران ، جنوب روسیه ، استرلیا و بلغارستان می باشد.

میزبان اصلی آن : گوشتخوران به ویژه سگ سانان ولی انگل در سایر حیوانات اهلی و وحشی از جمله گاو ،گوسفند، روبا و خوک شتر مشاهده میشود.

چرخه زندگی انگل : انگل بالغ در روده گوشتخواران – دفع تخم انگل با مدفوع – از طریق خوراک الوده به تخم انگل وارد بدن انسان و سایر حیوانات – ایجاد کیست در اندامهای داخلی خصوصا کبد و ریه کلیه ها می کند.

علائم بیماری : بسته به این که در روی چه اندامی کیست ایجاد شده اختلال در عملکرد آن اندام و یا از کار افتادن آن .

نکات ساده پیشگیری از بیماری :

۱-رعایت بهداشت فردی

۲- ضد عفونی نمودن سبزیجات

۳- در صورتی که سگ دارید استفاده از داروی ضد انگل و مراجعه به دامپزشک

۴- عدم استفاده از گوشت ودل جگر غیر بازرسی شده ویا کشتار قاچاق

۵-محصورنمودن مزارع وجلوگیری از ورود سگ

۶ – عدم تماس با سگها و کاهش جمعیت سگهای ولگرد در محیط زندگی انسان


هاری :

هاری خطرناکترین و کشنده ترین نوع بیماری مشترک انسان و حیوانات است.

عامل آن : ویروس از نوع هرپس ویروسها میباشد.

میزبان آن : تمامی حیوانات خصوصا گوشتخواران و علفخواران.

مخزن بیماری : خفاشها که با ترشحات و مدفوع خود و همچنین گزش بدن سایر حیوانات بیماری را انتقال داده ولی خود آنها مبتلا نمیشوند.

راههای انتقال : از طریق گزش و یا انتقال ترشحات و بزاق حیوان هار شده بر روی مخاطات و یا خراشهای سطحی بدن سایر حیوانات و انسان ایجاد می شود.

درمان : درمان ندارد و در صورت عدم مراجعه سریع فرد و انجام سرم تراپی و درمان مرگ حتمی ایجاد میکند.

علائم بیماری در حیوانات : تغییر رفتار – حمله ور شدن – ترس از آب – ترس از نور و حالت گوشه گیری -تغییر صدا حیوان و عدم پاس کردن – ریزش بزاق – عدم تعادل خصوصا در ناحیه لگن و نهایتا دام اکثرا به خاطر فلجی در ناحیه حلق و خفگی از بین میرود.

راههای پیشگیری :

۱ – افزایش سطح اگاهی مردم از بیماری و اموزش مناسب .

۲- کاهش حیوانات ویا سگهای ولگردو یا دور کردن انهااز محیط زندگی

۳ – واکسیناسیون سگهای صاحب دار بر علیه هاری

۴- مراجعه سریع به مراکزدرمانی بعد از هر گونه گزش ویا خراش وزخمی شدن توسط حیوانات وحشی و انجام اقدامات درمانی و پیشگیرانه

 

سیکل انتقال کیست هیداتیک

کیست هیداتیک در دل وجگر دام