ی 30 اردیبهشت 1403 ساعت 01:31

آیین معنوی استقبال از قرآن های تاریخی روستای دودان برگزار شد/ گزارش تصویری

آیین معنوی استقبال از قرآن های تاریخی روستای دودان برگزار شد/ گزارش تصویری

به گزارش سلام پاوه : آیین استقبال و رونمایی از ۲ نسخه قرآن تاریخی شهرستان پاوه عصر سه شنبه با حضور مسئولان استانی و محلی و حضور چشمگیر مردم در روستای «دودان بخش باینگان» این شهرستان برگزار شد.   به گزارش خبرنگار سلام پاوه : بخشدار باینگان در این مراسم اظهار داشت: بخش باینگان ظرفیت های بسیاری […]

به گزارش سلام پاوه : آیین استقبال و رونمایی از ۲ نسخه قرآن تاریخی شهرستان پاوه عصر سه شنبه با حضور مسئولان استانی و محلی و حضور چشمگیر مردم در روستای «دودان بخش باینگان» این شهرستان برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : بخشدار باینگان در این مراسم اظهار داشت: بخش باینگان ظرفیت های بسیاری زیادی را در بحث گردشگری دارد که نیازمند توجه ویژه سازمان میراث فرهنگی است.

 

محمد هادی زامیاد با اشاره به ظرفیت های حوزه گردشگری و اکوتوریسم افزود: منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل ، با گونه های متنوع گیاهی و جانوری ، غار سنگی خالو حسین، شیوه سر و دهها مکان گردشگری دیگر از مواردی است که با توجه ویژه به آنها می توان باینگان را به یکی از قطب های گردشگری شهرستان پاوه و استان تبدیل کرد.

 

وی گفت: ما در روستاهای زردویی، آریت، ساتیاری و چند روستای دیگر اقامتگاههای بوم گردی را برای گردشگران داریم که انتظار این است برای روستاهای این بخش و همچنین روستای دودان ، تسهیلات مورد نیاز ، در حوزه توسعه گردشگری قرار بگیرد.

 

امام جمعه پاوه نیز در این مراسم معنوی با بیان اینکه مخالف توسعه گردشگری نیستیم، اظهار داست: مرمت قرآن‌های تاریخی دودان و توجه مدیرکل میراث فرهنگی استان به مقوله گردشگری مذهبی را بسیار ارزشمند دانست.

 

حاج ماموستا ملا قادر قادری  گفت : با توسعه گردشگری و برگزاری جشنواره‌ها مخالف نیستیم و خواستار این هستیم که این برنامه‌ها به نحو درست مدیریت شوند.

 

امام جمعه پاوه گفت: روستای دودان با سابقه بسیار کهن در گرایش به اسلام و وجود چهره‌های علمی و مذهبی متعدد در طول تاریخ از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.

 

وی وجود نسخ تاریخی قرآنی با قدمت بسیار زیاد در این روستا را گواهی بر این مدعا عنوان کرد و گفت: اقدام اداره کل میراث فرهنگی در مرمت این قرآن‌های تاریخی بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

 

امام جمعه پاوه ضمن تقدیر از کارشناسانی که در امر مرمت این قرآن‌ها همکاری کرده اند، اظهار داشت: بسیار جای خرسندی است که مدیرکل میراث فرهنگی به مقوله گردشگری مذهبی توجه می‌کند و امروز برای دومین بار است که در مدت مسئولیت خود برای یک برنامه قرآنی به پاوه سفر کرده است.

 

وی با تاکید بر اینکه امروز دنیای اسلام و ایران با یک جنگ بزرگ فرهنگی مواجه است، تصریح کرد: دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی از جمله میراث فرهنگی از جایگاه مهمی در این تقابل فرهنگی برخوردار هستند.

 

ماموستا قادری افزود: این دشمنی‌های با نظام در ۴۰ سال گذشته به لطف نزدیکی با قرآن، استفاده از ظرفیت‌ها و آموزه‌های اسلام و با هدایت و درایت مقام معظم رهبری ناکام مانده است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه نیز در آئین استقبال و رونمایی از قرآن‌های مرمت شده روستای «دودان پاوه» اظهار داشت:منطقه اورامانات دارای ظرفیت‌های مهم گردشگری، طبیعت بکر و مردمانی که پرچم دار فرهنگ و هنر و صنایع دستی هستند را در دل خود جای داده که میراث فرهنگی نیز وظیفه خود می‌داند، از این ظرفیت‌ها حمایت کند.

 

امید قادری ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و توسعه بوم گردی در منطقه را از اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه برشمرد و خاطرنشان کرد: با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و تسهیل در بوروکراسی اداری، از سرمایه گذاران و علاقه مندان به حوزه گردشری و صنایع دستی حمایت می‌کنیم.

 

وی با اشاره به روند پرونده ثبت جهانی اورامانات گفت : این پرونده مشترک بین کرمانشاه و کردستان در حال تکمیل می باشد و در آینده ای نزدیک ، کار آن به اتمام خواهد رسید .

 

قادری با تاکید بر حفظ آئین و فرهنگ ارزشمند مردم اورامانات و نقش آن در ثبت جهانی این منطقه گفت : ارزش ثبت جهانی اورامانات به وجود همین آییئن ها ، فرهنگها و ارزش ها است و بدون این آئین ها و… ثبت جهانی اورامانات بی معنی است . در حالی که این فرهنگ، آداب و سنن و رسوم و لباس منطقه است که باید حفظ شود و حفظ آن هم با حمایت های مردم است که سرانجام به مرحله ثبت جهانی می رسد.

 

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با کمک مردم فهیم منطقه اورامانات، شاهد توسعه گردشگری، فرهنگی و اجتماعی این منطقه باشیم.

 

گفتنی است چهار نسخه قرآن تاریخی روستای دودان با ۳۰۰ میلیون ریال هزینه توسط کارشناسان مرمت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرمت شده اند.