ش 29 اردیبهشت 1403 ساعت 09:46

اقامتگاه‌های بوم‌گردی راه‌حل شکوفایی اقتصاد اورامانات

اقامتگاه‌های بوم‌گردی راه‌حل شکوفایی اقتصاد اورامانات

به گزارش سلام پاوه : منطقه اورامانات، استان کرمانشاه با دارا بودن طبیعت تنوع آب و هوایی و جاذبه‌های گردشگری طبیعی بسیار زیبا دارای یک استعداد بالقوه در صنعت اکوتوریسم و فرار از بن‌بست اقتصادی است.   به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه و به نقل از فارس : اکوتوریسم یا طبیعت‌گردی یکی از […]

به گزارش سلام پاوه : منطقه اورامانات، استان کرمانشاه با دارا بودن طبیعت تنوع آب و هوایی و جاذبه‌های گردشگری طبیعی بسیار زیبا دارای یک استعداد بالقوه در صنعت اکوتوریسم و فرار از بن‌بست اقتصادی است.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه و به نقل از فارس : اکوتوریسم یا طبیعت‌گردی یکی از بخش‌های توریسم که برای مخاطبان علاقه‌مند به فضای طبیعی، حضور در طبیعت را فراهم می‌کند و تبدیل به یکی از بخش‌های پرطرفدار گردشگران عصر حاضر برای فرار از زندگی پر از آلاینده‌های هوا، اعصاب و محیط زندگی شهری شده و روز‌به‌روز بر طرفداران آن افزوده می‌شود.

 

چالش‌های سال‌های اخیر در کشور سبب شده که اقتصاد منطقه اورامانات با مشکلاتی مواجه شود، چرا که این منطقه کوهستانی شرایط لازم برای تبدیل به یک منطقه اقتصادی و یا کشاورزی تراز اول را دارا نیست و سال‌ها مردم این منطقه از طریق تجارت خرد یا کوله‌بری امرار معاش می‌کنند و این راه‌حل نیز در سال‌های اخیر با توجه به مسائل اقتصادی پیش آمده در کشور فاقد صرفه اقتصادی شده است.

 

وجود پتانسیل اکوتوریسم در منطقه و موانع اقتصاد صنعتی سبب شده است که این منطقه به یکی از مناطق مستعد برای گسترش اکوتوریسم و طبیعت‌گردی در منطقه غرب کشور تبدیل شده و ترویج این صنعت پاک یکی از راه‌حل‌های برون رفت اقتصاد اورامانات از بن‌بست‌های اقتصادی باشد.

 

دره‌ها، چشمه‌ها، آبشارها و کوهستانی که در بعضی از مناطق آن در فصل تابستان نیز دارای برف بوده و ارتفاع منطقه یک آب و هوای بسیار مطبوع و دلنشین را به منطقه داده است و سبب شده که این منطقه شرایط بسیار ویژه‌ای برای ترویج اکوتوریسم و به تبع آن اقامتگاه‌های بومی‌گردی را دارا باشد.

 

در شرایط فعلی سه اقامتگاه بوم‌گردی در روستاهای ساتیاری، داریان و شرکان در شهرستان پاوه فعال هستند و بنا بر آنچه محمد جمشیدی، کارشناس گردشگری و اقامتگاه‌های بوم‌گردی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اعلام می‌کند تقاضاهای بسیار زیادی از این منطقه در حال بررسی و ارزیابی است.

 

جمشیدی مهمترین شرط موافقت با درخواست اقامتگاه‌های بوم‌گردی را طبیعت و معماری داخلی و خارجی بومی در روستا عنوان می‌کند و می‌گوید: یک اقامتگاه بومی‌گردی کاملا با یک هتل لوکس تفاوت دارد و روستاهای که درخواست اقامتگاه بوم‌گردی را دارند حتما باید بافتی سنتی و بومی منطقه در نما و اجرای بناها داشته باشند که متاسفانه این مساله در بسیاری از روستاهای منطقه وجود ندارد.

 

اما به راستی منطقه پاوه و اورامانات به چه میزان ظرفیت گسترش اقامتگاه‌های بوم‌گردی را دارند در پاسخ این سئوال جمشیدی با اشاره به سخت‌گیری‌های مطرح شده در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، یادآور شد: تمام سعی ما در سازمان بر این است که با توجه به ظرفیت هر روستا و به شرط دارا بودن شرایط و امکانات منطبق بر آیین نامه‌های موجود در این خصوص، مجوز احداث  اقامتگاه‌های بوم‌گردی را اعطا کرده و از اعطای مجوزهای کمی بودن کیفیت جدا خودداری خواهیم کرد.

 

*اگر به طبیعت علاقه دارید نگران هزینه‌ها نباشید

 

حضور در طبیعت منطقه زیبا و بکر منطقه اورامانات یک فرصت استثنایی است و کسانی که قصد استفاده از این طبیعت را دارند نباید نگران هزینه‌های اقامت باشند، چرا که هزینه‌های این اقامتگاه بسیار پایین‌تر از هتل بوده در حالی که در یک فضای روستایی تجربه زندگی روستایی و به دور از هیاهوی شهری برای علاقمندان مهیا است.

 

غذاها و امکانات تعریف شده در این اقامتگاه‌ها معمولا بومی و با استفاده از مواد اولیه موجود در منطقه است و به همین دلیل به گردشگران فرصت تجربه غذاهای بومی منطقه را خواهد داد.

 

با توجه به شرایط فرصت گردشگری تابستان، طبیعت و آب و هوای بسیار بکر و مناسب منطقه اورمانات و مشکلات اقتصادی موجود در منطقه، اکوتوریسم و اقامتگاه‌های بوم‌گردی یک فرصت ایده‌آل برای ایجاد جهش اقتصادی در منطقه وجود دارد و از آن‌جا که تبلیغات در صنعت گردشگری بسیار مهم و موثر است نظارت دقیق کارشناسان مسؤولان مربوطه در اداره‌ها همچون میراث فرهنگی و گردشگری بر ارائه باید وجود داشته باشد.