د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 11:10

چهار خبر از موسسه فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان/ عکس

چهار خبر از موسسه فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان/ عکس

به گزارش سلام پاوه : موسسه فرهنگی ، هنری نسیم فرهنگ هورامان در ادامه فعالیت فرهنگی و ادبی خود در ۱۰ روز گذشته دو نشست ، یک دیدار با پیشکسوت فرهنگی و یک حضور و تجلیل را تجربه کرد.   میزبانی از اعضای موسسه فرهنگی وارین کرمانشاه    به گزارش خبرنگار سلام پاوه : روز دوشنبه […]

به گزارش سلام پاوه : موسسه فرهنگی ، هنری نسیم فرهنگ هورامان در ادامه فعالیت فرهنگی و ادبی خود در ۱۰ روز گذشته دو نشست ، یک دیدار با پیشکسوت فرهنگی و یک حضور و تجلیل را تجربه کرد.

 

میزبانی از اعضای موسسه فرهنگی وارین کرمانشاه 

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : روز دوشنبه ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۸ موسسه فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان میزبان دوستان اهل قلم موسسه فرهنگی هنری وارین کرمانشاه بود.

جلسات انجمن نسیم معمولا در روزهای دوشنبه برگزار می گردد. بنابر این فرصتی پیش آمد تا جلسه ای مشترک و چهار ساعته در فضایی فرهنگی و دوستانه در محل سالن جلسات انجمن نسیم برگزار شود.

از دوستان موسسه وارین تعداد ۹ نفر(فرشته یوسفی، محسن ملکی، اردشیر موسوی، فواد مظفری، فرزاد صفره، خلیل اسدی، مجتبی رفاهی، محمد اسکندری و هیوا عزیزی) حضور داشتند و از موسسه نسیم فرهنگ هورامان نیز ۲۵ نفر (محمدخالد قانع، ماموسا مومن نوری، محمدرشید امینی، باقی شفیعی، ابراهیم شمس،فتح الله نجفی، فیصل هدایتی، حسین وفایی، آمنه فتحی، شیوا ، گونا راهپیما، پرستو مصطفایی، ماریا عزیزی، دلسوز رحمانزاده، رضا خورشیدی، دلسوز همتی، کیوان مساعد، ابراهیم یعقوبی، ماه جمین عارفی، اقبال نوروزی، فردین عبدی، مظهر رمضانی، سید عبدالرحمن محمودی، ماموسا عثمان رحیمی، محمد خدری)حضور داشتند.

در ابتدا ماموسا مومن نوری دبیر نشست ضمن خوش آمدگی به تشریح اهداف نشست.

ابراهیم شمس مدیر مسئول موسسه نسیم اولین سخنران برنامه بود که ضمن اظهار شادمانی از حضور اعضای موسسه وارین و جلسه مشترک فرهنگی، به معرفی موسسه نسیم پرداخت و اهداف، رویکردها، برنامه ها وعملکردهای موسسه را تشریح نمود.

نماینده موسسه وارین نیز در مورد موسسه وارین و برنامه هایش مطالبی ارائه داد سپس هر یک از شاعران و نویسندگان چند دقیقه ای به ایراد مطالب و قرائت اشعار خود پرداختند.

نفس چنین جلساتی بسیار مثمر ثمر است خاصه آنکه می تواند منجر به تبادل اطلاعات، شناخت بهتر و بیشتر از همدیگر، اتخاذ تصمیمات مطلوب و درک متقابل گردد. چنانکه در این جلسه دیدگاهها نسبت به همدیگر متحول شده و آن برداشتی که به دلیل برخی اطلاع دهی های ناصواب مخصوصا نسبت به نسیم بود، تغییر کرد.

 

نشست مشترک ۴ انجمن ادبی فعال در حوزه زبان هورامی 

روز پنجشنبە ۳۰ خرداد ماه ۱۳۹۸ جلسه ای مشترک با حضور چهار انجمن فعال هورامی (موسسه فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان در پاوه، انجمن روجیار در مریوان، موسسه فرهنگی هنری یاهور در سروآباد و موسسه فرهنگی هنری بیسارانی سنندج ) در سالن جلسات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مریوان برگزار شد.

 

در این جلسه که نمایندگانی از چهار انجمن یاد شده حضور داشتند، روی محورهای آسیب شناسی فرهنگی، وظایف انجمنها، فعالیتهای مشترک و چند جانبە بحث و تبادل نظر شد و بیانه ای مشترک صادر و چند مصوبه نیز برای اجراء به امضاء حاضران رسید.

 

قسمتی از بیانیه: «… ما بە این قناعت رسیدەایم کە امروزە حرکت فرھنگی در هورامان از مرحله ابراز وجود بالاتر رفته و پای بر عرصەی تثبیت ھویت گذاشتە است. بنابراین ضرورت دارد با تکیه بر ھویت بومی خود، و با بهره گرفتن از دانش و مھارت امروزی جھان معاصر، برنامەھای خود را تبیین نماییم تا از این طریق بە نسبت گذشتە پیشرفت رو بە جلو شکل بگیرد. ما باور داریم سنگ زیرین بنای ھەورامان در آیندە روی موزایک فرھنگی ھمین دیار پیادە خواھد شد تا ازاین طریق آیندەی فرھنگی هورامان ھمیشە جاوید، بر مبنای باھم بودن نە یک جور بودن نھادینە گردد…»

 

مصوبات:

۱- تنظیم آیین نامه شورای مشترک انجمن ها
۲- انتشار نشریه ای مشترک به زبان هورامی
۳- تقسیم کار فرهنگی مابین انجمن ها
۴- تدوین کتابی مشترک مانند وانه ی هورامی برای مدارس
۵- تجلیل از پیشکسوتان فرهنگی و ادبی هورامان
۶- تداوم این جلسات ( هر بار به میزبانی یکی از انجمنها برگزار شوند)
۷- جلسه بعدی اواسط مرداد ماه به میزبانی انجمن بیسارانی سنندج

 

 تجلیل از یک پیشکسوت فرهنگی در پاوه 

 

روز شه شنبه ۴ تیر ماه ۱۳۹۸ موسسه فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان جلسه هفتگی خود را در منزل جناب آقای فاروق زواره پیشکسوت فرهنگی پاوه و هورامان برگزار نمود.

 

آقای فاروق زواره در کسوتهای مدیریتی مختلف بالاخص سالها در مدیریت هلال احمر شهرستان پاوه مصدر خدمات شایان توجهی بوده است. وی در سالهای اخیر که موسسه نسیم فعالیت خود را آغاز کرد، همواره حامی و همراه این موسسه بوده است. بنابر این برای قدردانی از خدمات ایشان قریب ۲۰ نفر از اعضای موسسه در روز سه شنبه به منزل وی مراجعه، ضمن برگزاری جلسه شعر خوانی، با اهدای لوح تقدیر از سالها خدمات این عزیز تجلیل به عمل آمد.

 

 

تجلیل موسسه نسیم فرهنگ هورامان از دکتر مخمد علی سلطانی 

 

روز چهارشنبه ۵ تیر ماه ۱۳۹۸ آیین نکوداشت استاد دکتر محمدعلی سلطانی تاریخ نویس مشهور کرد و رونمایی از کتاب ارجنامه سلطانی در سالن آناهیتای هتل پارسیان کرمانشاه برگزار شد.

فیصل هدایتی از اعضای هیئت مدیره  به نمایندگی از موسسه فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان با حضور در این مراسم سپاسنامه  و لوح تقدیر موسسه را تقدیم دکتر سلطانی نمود و از خدمات فرهنگی وی قدردانی شد.