د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 16:58

در نشستی موج حضور گسترده گردشگران در پاوه تحلیل و بررسی شد/ عکس

در نشستی موج حضور گسترده گردشگران در پاوه تحلیل و بررسی شد/ عکس

به گزارش سلام پاوه : نودمین جلسه شورای اسلامی شهر پاوه اعضای شورا و تنی چند از مدیران اجرائی و فعالان حوزه گردشگری  به بررسی فرصتها ، تهدیدها ، راهکارهای گردشگر و توسعه آن و تحلیل در خصوص ورود و خروج موج گردشگران به پاوه در تعطیلات عید سعید فطر پرداخته شد.   به گزارش […]

به گزارش سلام پاوه : نودمین جلسه شورای اسلامی شهر پاوه اعضای شورا و تنی چند از مدیران اجرائی و فعالان حوزه گردشگری  به بررسی فرصتها ، تهدیدها ، راهکارهای گردشگر و توسعه آن و تحلیل در خصوص ورود و خروج موج گردشگران به پاوه در تعطیلات عید سعید فطر پرداخته شد.

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : جهانبخش لطف الهی رئیس شورای شهر پاوه در ابتدا خواستار تشکیل ستاد اسکان مهمانان نه فقط برای نوروز بلکه در طول سال شد.

 

وی با تقدیر از مسئولان امنیتی به موضوع امنیت موجود در تعطیلات چند روز گذشته پرداخت و از وجود چنین فضای امنی قدردانی و تشکر کرد.

 

لطف الهی فرهنگ مناسب پذیرایی از مسافر در شهرستان پاوه را ستود و ضمن تقدیر از دلسوزی مدیران علی الخصوص مدیران بومی که با دلسوزی و تلاشی دو چندان با حضور فیزیکی و شبانه روزی در پاوه در زمان تعطیلات درک و تعهد بیشتری نسبت به شناسایی نقاط ضعف و قوت موضوع داشته اند.

 

رئیس شورای شهر پاوه در ادامه بسیاری از پیشنهادات و انتقادات در فضای مجازی و حضوری را صحیح و قابل طرح در جلسه دانستو به مواردی از جمله افزایش سوئیت و تخت خوابهای شهر و استراحتگاه مسافرین ، تعمیر و احداث سرویس های بهداشتی در سطح شهر ، اشاره کرد.

 

لطف الهی همچنین پیشنهاد کرد که اداره برق نسبت به راه اندازی برق معابر در دو مسیر تفریحی جاده سردره و جاده بالادست اقدام کند.

 

وی همچنین به نقد های وارده در خصوص عدم وجود شهربازی در پاوه اشاره کرد و گفت : در خصوص عدم وجود شهر بازی در کویمکال انتقاد از شورا و شهرداری به حق است . که ان شاالله در این زمینه در صدد راه اندازی یک شهربازی هستیم.

 

شهردار پاوه در ادامه نکاتی را از جمله که در تعطیلات سه روزه نیمه خرداد ماه فقط در سرویس های بهداشتی بلوار نزدیک به پنجاه لیتر مایع دستشویی مصرف شده ، یا در آمار اخذ شده شهرداری در خروجی شهر پاوه به سمت کرمانشاه روز جمعه ۱۷ خرداد ماه در سه ساعت ۱۱ تا ۱۲ ظهر ۲ تا ۳ بعد الظهر و ۵ تا ۶ عصر ۱۷۰۰ ماشین با پلاک خارج از شهرستان از پاوه خارج شده اند که نشان از امار بسیار بالای حضور مسافرین ورودی به پاوه بوده است .

 

مهندس دانا آذری افزود : ما در بحث روشنایی در بلوار جانبازان با مشکل مواجه شدیم در زمان تعطیلات که در صدد رفع آن هستیم.

 

وی در خصوص راه اندازی دوباره شهر بازی در پاوه گفت: به مسئول راه اندازی شهر بازی پاوه در کویمکال نیز اخطار لازم داده شده است و قول تسریع در انجام آن را داده است .

شهردار پاوه در پایان از تمامی ادارات به خصوص نیروی انتظامی به جهت خدمات ارائه شده تقدیر کرد.

 

خلیل خوشرو ریاست اداره برق شهرستان پاوه نیز در این نشست گفت: احداث خط برق معابر به طول حدود دو کیلومتر در مسیر جاده گردشگری سردره نیازمند ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار هست که نیاز است فرماندار محترم نسبت به اختصاص اعتبار در کمیته برنامه ریزی فرمانداری اقدام فرمایند .

 

وی همچنین عنوان داشت: که سرانه مصرف برق در ایران چهار برابر سرانه مصرف جهانی است که نیازمند مدیریت بهتر همشهریان در مصرف برق هست .

 

خوشرو گفت : لازم است همه ما الگوی صحیح مصرف را مدنظر داشته باشیم چه در منازل مسکونی خویش و چه در ادارات دولتی .

 

رئیس شرکت برق پاوه افزود : این اداره در خصوص تعمیرات در کمترین زمان ممکن نسبت به تعمیرات پس از اطلاع اقدام کرده ایم و در خصوص برق مسیر بلوار جانبازان نیز که مسیر عمده اطراق گردشگران هست حساسیت بیشتر به خرج خواهیم داد. احداث خط برق در معبر بالادست نیز نیازمند دیوار چینی قسمت جنوبی جاده است .

 

شاهرخ دولتخواه ریاست اداره صنعت ،معدن و تجارت پاوه گفت : تعطیلی روز سه شنبه بیشتر نانوایان و سوپر مارکت ها به دلیل روز عید فطر بود که ما به صورت مستند تقریبآ شکایتی در طول تعطیلات دریافت نکرده ایم.

 

وی گفت : گشت نظارتی ما در طول تعطیلات فعال بود و عمده نارضایتی ها نیز در بحث هزینه سویت ها و منازل بوده و در صدد هستیم تا پیش از موج بعدی گردشگران جلساتی با صنوف مختلف داشته باشیم . هر چند که لازم است نسبت به تغییر تعطیلات برخی از نانوایی ها از روز جمعه به روز دیگری در هفته اقدام شود.

 

عبدالباسط رستمی نماینده میراث فرهنگی گفت : سخنان بی سند در خصوص گرانی قابل قبول نیست ، اظهارات غیر کارشناسی کم لطفی است ، کارگروهی ویژه باید قبل از تعطیلات بعدی تشکیل شده باشد ، میراث فرهنگی پاوه ۲۴ ساعته در خدمت همشهریان و مسافران بوده است .

 

وی افزود : نیازمند فضای بیشتری برای میزبانی از مسافرین در سطح شهر هستیم از جمله فضای زیبای هولی .

 

رستمی ادامه داد و گفت : بر اساس تحقیقات میدانی میراث فرهنگی ، مغازه صوتی و تصویری در پاوه در مدت زمان تعطیلات حدودآ ۶۰ میلیون تومان فروش داشته و یا مغاز بلوریجات فروشی در حدود ۱۰ میلیون فروش ، در خصوص اقامتگاه و سوپر مارکت و سوییت ها در هجیج حدود ۲۸۰ میلیون تومان پول به این روستا وارد شده است در روستای نسمه نزدیک به ۲۵۰ میلیون و خانقاه ۲۰۰ میلیون  پول به یمن حضور گردشگران به دست آمده است .

 

وی افزود : فضای آموزشگاه ها می تواند در اسکان کمک حال باشد ، کارتخوان ها در روستاها مشکل داشتند .

 

رستمی به شاخصه ها و آیتمهای گردشگری پرداخت و گفت : ضمن تقدیر از اقای سابق حسینی دهیار روستای نسمه باید عرض کنم در برخی از آیتم های گردشگری نسمه بالاتر از معیار های جهانی عمل کرده است .

 

بهروز شفیعی رییس اتاق اصناف نیز در این نشست گفت : تقریبآ به ازی هر نفر ساکن پاوه یک نفر مهمان به پاوه امده است ، پتانسیل گردشگری را فرصت بدانیم و خیلی عیوب خود را بزرگ نمایی نکنیم ، اظهارات غیر مستند را پخش نکنیم .

 

شفیعی با انتقاد از بعضی مطالب کانالها و سایتهای خبری پاوه گفت : نباید هر مطلبی بدون سند منتشر و رسانه ای شود چون این اظهارات خارج از پاوه خوانده می شوند و تبعات منفی در پی دارد.

 

وی گفت : کلاسهای آموزشی اصناف و شهرداری برای صنوف موثر بوده اند .یکی از رستورانهای متخلف را به صورت مستند در مسیر دالانی امروز به ۱۴ میلیون تومان جریمه بابت گرانفروشی محکوم کردیم .

 

دکتر برهان ولدبیگی فعال محیط زیست و حوزه گردشگری نیز گفت : ۲۵ سال پیش زمانی که کتابی در خصوص جاذبه های گردشگری اورامانات نوشتم ، آن کتاب مورد سخره قرار گرفت در حالی که امروز شاهد واقعیت آن کتاب و امثالهم هستیم .

 

وی گفت : آمادگی مساوی است با پیروزی ، مدیریت موج گردشگران برای پاوه حیاتی است .

 

ولدبیگی ادامه داد و گفت : ما حدودآ ۷۵ هزار نفر گردشگر داشته ایم که با محاسبه بنده در سه روز ۷۵ هزار کیلو زباله تولیدی داشته اند.

 

دکتر ولدبیگی گفت : توسعه پایدار پاوه منوط به توسعه محیط زیست پاوه توسعه بعد اجتماعی پاوه و نهایتآ توسعه بعد اقتصادی پاوه است . اینجانب پیشنهاد تشکیل ستاد اموزش حقوق و تکالیف شهروندی در شهر پاوه و همچنین تشکیل ستاد توسعه گردشگری پایدار در سطح شهرستان پاوه را می دهم .

 

فرهاد صالحی مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه  ضمن تشکر از اعضای شورا بابت کالبد شکافی سریع ورود موج گردشگران به پاوه در تعطیلات نیمه خرداد و بررسی نقاط ضعف و قوت پاوه در این موضوع ، به انتقاد از عدم حضور مدیران در این موج حضور گردشگران پرداخت و گفت: با تلفن و اهرم فشار نمی توان مدیریت کرد.

 

وی با انتقاد از فرماندار پاوه در خصوص وضعیت معاون ها و بخشدارانش افزود : متاسفانه وضعیت بخشداری ها و معاونتهای فرمانداری پاوه نا مشخص است و بخش های حساس ما بدون بخشدار و با سرپرست اداره می شوند و عملا نه معاونی وجود دارد نه بخشداری پس مدیریت و هماهنگی هم قاعدتا بوجود نمی آید .

 

این فعال رسانه ای گفت : ما باید گاهی وقتها جراحی کنیم و نباید چشم بر روی واقعیتها ببندیم و همه موضوعات را ایده آل و خوب ببینیم.

 

صالحی با بیان اینکه در پاوه در این مدت نیز عده ای سو استفاده کردند و گرانفروشی کرده اند گفت : نباید ما این موضوع را کتمان کنیم بلکه باید با طرح آن و ارائه راهکار و آموزش صحیح صنوف مختلف در خصوص جذب مشتری و گردشگر مانع وقوع تخلفات صنفی و … شویم.

 

مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه با تمجید از خبرنگاران و فعالان رسانه ای در پاوه گفت : رسانه های پاوه بزرگترین مبلغین گردشگری پاوه و اورامانات در خارج از شهرستان هستند . و برای توسعه گردشگری و توسعه این شهرستان از هیچ کوششی دریغ نکرده اند.

 

صالحی با انتقاد از سر در گم بودن مسافران در ورود به پاوه گفت : تابلوهای راهنما در خارج از شهرستان پاوه که معرف ظرفیتهای گردشگری پاوه باشند وجود ندارد. ادارات متولی باید با پخش بروشور یا نصب یک تابلوی الکترونیکی و تبلیغات درست مسافران را در شهرستان راهنمایی کنند و مانع سردرگمی آنان نشوند.

 

وی افزود : با توجه به موضوع بارشها و سیل در تعطیلات نوروزی واستقبال کم مسافر در این ایام بدلیل شرایط جوی پیش بینی استقبال گردشگر می شد هرچند برای جذب گردشگر در این شهرستان مدتها است اقدامت مفیدی صورت گرفته است.

 

صالحی افزود : عده ای از مدیران ما متاسفانه نسبت به موج گردشگران در ایام مختلف سال بیدار نشدند اما در تعطیلات نیمه خرداد همه ما بیدار شدیم که امیدوارم موج بعدی گردشگری را بتوانیم در پاوه مدیریت کنیم .

 

سامان مرادی عضو شورا شهر پاوه ضمن تشکر و تقدیر از زحمات ادارات و فعالین عرصه گردشگری گفت : با فرض حضور ۶۰ هزار نفری گردشگر در پاوه قابل انتظار است که با گردش مالی تا شش میلیارد تومان فقط در عرض سه روز را شاهد بوده باشیم که قابل توجه است .

 

این عضو شورای شهر پاوه افزود : نیازمند آنیم که ظرفیت گردشگری پاوه به صورت درآمدی پایدار تبدیل کنیم که در این بین توجه به سه نکته مشهود در تعطیلات نیمه خرداد ماه از جمله ۱. نقص تابلوهای راهنمای درون شهری در حیطه کاری شهرداری بود ۲. کمبود سرویسهای بهداشتی ۳. امکان ایجاد پستی با عنوان از من بپرسید در ورودی شهر یا جنب اتش نشانی شماره ۲ به منظور راهنمایی گردشگران توسط میراث فرهنگی و یا …

 

مرادی گفت : نهایتآ انکه پاوه در زمینه گردشگری در ابتدا راه است و نیاز هست که خیلی نقاط ضعف برجسته نشوند و به نوعی خود زنی نکنیم .