د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 17:47

فشار خون ۳۴۰۰۰ نفر از جمعیت پاوه کنترل می‌شود

فشار خون ۳۴۰۰۰ نفر از جمعیت پاوه کنترل می‌شود

به گزارش سلام پاوه : رئیس مرکز بهداشت پاوه گفت:در راستای اجرای کمپین«کنترل فشار خون بالا»، فشار خون حدود ۳۴ هزار نفر از جمعیت این شهرستان کنترل می‌شود.   حشمت کریمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار سلام پاوه، اظهار داشت: فشار خون یکی از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر و عارضه‌ای است که در صورت افزایش موجب […]

به گزارش سلام پاوه : رئیس مرکز بهداشت پاوه گفت:در راستای اجرای کمپین«کنترل فشار خون بالا»، فشار خون حدود ۳۴ هزار نفر از جمعیت این شهرستان کنترل می‌شود.

 

حشمت کریمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار سلام پاوه، اظهار داشت: فشار خون یکی از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر و عارضه‌ای است که در صورت افزایش موجب کاهش کیفیت زندگی و سلامت فرد و زمینه‌ای برای بروز بیماری‌های قلبی، عروقی و کلیوی می‌شود.

 

رئیس مرکز بهداشت پاوه گفت: فشار خون بالا عامل خطر بسیاری از بیماری‌ها است و بدون علامت بودن، شایع بودن و عدم آگاهی از وجود آن تا قبل از ایجاد عوارض سه علامت فشار خون بالا است.

 

وی افزود: تنها ۶۰ درصد در کشور بیماران مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاع دارند و از ۶۰ درصد بیماران مطلع تنها ۵۰ درصد برای کنترل فشار خون دارو مصرف می‌کنند و از این میزان هم ۲۰ درصد افراد فشار خون کنترل‌ شده دارند.

 

کریمی با مهم دانست توجه به موضوع فشارخون، گفت: اهمیت این موضوع موجب شد کنترل فشار خون بالا در قالب یک بسیج ملی به یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور تبدیل شود و همه مقدمات برای تبلیغات گسترده و اطلاع‌رسانی دراین‌باره در دست انجام است.

 

وی افزود: کمپین بسیج ملی فشار خون بیماران بالای ۳۰ سال از ۲۷ اردیبهشت‌ماه آغاز شده است در راستای اجرای این کمپین، فشار خون حدود ۳۴ هزار نفر از جمعیت شهرستان پاوه کنترل می‌شود.

 

رئیس مرکز بهداشت پاوه ادامه داد و گفت: شهرستان پاوه با ۶۲ هزار نفر جمعیت ساکن دارای ۲۴ خانه بهداشت و ۱۰ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی است.

 

وی با بیان اینکه این کمپین با شعار «فشار خون؛ بدانیم و اجرا کنیم» لقب گرفته است و در خصوص اهمیت برنامه، اظهار داشت: پیرو نامه‌ای که از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به رئیس‌جمهوری ارسال شد، اهمیت این مقوله عنوان شد که دکتر روحانی نیز بر ارزشمند بودن و پیگیری این اقدام توسط دیگر ارگان‌ها تأکید کرد.

 

کریمی با بیان این‌که در این طرح ۲ هدف بزرگ دنبال می‌شود، افزود: افزایش نسبت شناسایی و شروع درمان و مراقبت در بیماران مبتلا به فشار خون و افزایش آگاهی جامعه در مورد عوامل خطرزا، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشار خون از جمله اهداف این طرح است.

 

وی با تأکید بر این‌که نخستین قدم باید آموزش همگانی و اطلاع‌رسانی سطح سلامت جامعه در مورد عارضه بیماری فشار خون باشد، افزود: اندازه‌گیری فشار خون در گروه‌های هدف، شناسایی افراد با احتمال به فشار خون، شروع مراقبت در افراد مبتلا به فشار خون بالا پیگیری می‌شود.

 

رئیس مرکز بهداشت پاوه با بیان اینکه تنها حدود ۳ هزار و ۴۰۰ نفر از بیماران مبتلا به فشار خون بالا در جمعیت ۳۴ هزار نفری افراد بالای ۳۰ ساله شهرستان پاوه شناسایی شده‌اند که این رقم ۱۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال را تشکیل می‌دهد پیش‌بینی کرد با توجه به اینکه آمار کشوری حاکی از ابتلای حدود ۳۳ درصد از افراد بالای ۳۰ سال به فشار خون بالا است که در جمعیت شهرستان پاوه حدود ۷ هزار نفر بیمار مبتلا به فشارخون شناسایی نشده باشند که با شناسایی آن‌ها گامی مهم در راستای کاهش سکته‌های قلبی و مغزی خواهد بود.

 

کریمی در پایان خواستار همکاری تمام اداره‌ها و ارگان‌ها در مدت اجرایی طرح با شبکه بهداشت و درمان شهرستان پاوه شد.