د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 04:02

رشد فقر و روند نگران کننده ی آن /آرمان فیضی

رشد فقر و روند نگران کننده ی آن /آرمان فیضی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:این روزها ایرانیان هر روز صبح که از خواب بیدار می شوند ابتدا به سراغ گوشی های خود رفته و بررسی می کنند که امروز اوضاع قیمت ها چگونه است و دوباره چه محصولاتی گران شده است؟! انگار این روزها ما ایرانیان عادت کرده ایم که هر روز شاهد گرانی محصولی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:این روزها ایرانیان هر روز صبح که از خواب بیدار می شوند ابتدا به سراغ گوشی های خود رفته و بررسی می کنند که امروز اوضاع قیمت ها چگونه است و دوباره چه محصولاتی گران شده است؟! انگار این روزها ما ایرانیان عادت کرده ایم که هر روز شاهد گرانی محصولی باشیم و به قول معروف،اگر روزی خبر گرانی محصول یا محصولاتی را نشنویم شب مان روز نمی شود.

 

 

قیمت انواع محصولات سر به فلک گذاشته است،از مواد غذایی گرفته تا مسکن و خودرو و لوازم خانگی،همگی به صورت سرسام آور بالا رفته اند و خرید بعضی محصولات برای قشر متوسط و ضعیف به رویا تبدیل شده است.در این اوضاع و احوال اقتصادی طبقات متوسط و ضعیف بیشترین فشار را تحمل می کنند و البته با کمال تاسف باید گفت در چنین شرایطی قشر متوسط در حال از بین رفتن است و کم کم در حال ورود به قشر ضعیف است و این چنین است که فقر روند فزونی به خود می گیرد و شکاف طبقاتی بیش از پیش خود را نمایان می سازد.

 

در شرایط فعلی متاسفانه سیاست های دولت نیز چندان کارساز نبوده است و اعضای اقتصادی کابینه بیشتر سعی دارند با گفتار درمانی مشکلات اقتصادی را رفع کنند که تا به این لحظه موفقیت آنچنانی به دست نیاورده اند.این درست است که ما در یک شرایط سخت اقتصادی قرار داریم و تحریم های ظالمانه ی اقتصادی عرصه را بر ما تنگ کرده است،اما این مسئله را هم نباید نادیده گرفت که محصولات زیادی هستند که تولید داخل می باشند از جمله مواد غذایی،که تحریم ها اثر چندانی بر آنها ندارد،اما با سوء مدیریت و به وسیله دلالان قیمت این چنین محصولات نیز سر به فلک گذاشته است و بدین ترتیب سفره های مردم کوچک و کوچک تر می شود.

 

امسال که از سوی رهبری انقلاب تحت عنوان  سال رونق تولید نام گذاری شده است،نیاز است که مسئولین در این شرایط سخت اقتصادی از تولیدکنندگان حمایت کرده و هم چنین با حذف واسطه ها و دلالی،محصولات را با قیمت مناسبی به دست مصرف کننده برسانند.اگر همین روند فعلی ادامه یابد و فقر رو به گسترش باشد،نگرانی های زیادی برای کشور به وجود آمده و تبعات اجتماعی فراوانی به همراه خواهد داشت.

 

یکی از مسائل بغرنج امروز برای قشر متوسط و ضعیف مسئله ی مسکن است و امروزه بخش اعظم درآمد خانوار(البته اگر شغل و درآمدی هم وجود داشته باشد)صرف رهن و اجاره مسکن می شود.حقیقتا باید گفت خانه دار شدن با شرایط فعلی به یک رویای بزرگ برای بسیاری از خانوارهای ایرانی تبدیل شده است.اجاره ها هم که دیگر حرفی برای گفتن نگذاشته است و گلوی اجاره نشین ها را گرفته است.

 

دولت تدبیر و امید هم که از همان ابتدای کار برای حل مشکل مسکن و خانه دار کردن مردم شعار مسکن اجتماعی سر می داد،متاسفانه در این طرح به نتیجه ای نرسیده و اجرایی نشد.امید است دولت بتواند فکری برای بازار افسار گسیخته ی مسکن بکند که بیش از این هزینه ی مسکن خانوارهای ایرانی بالا نرود.

 

همه ما می دانیم که شرایط اقتصادی کشور شرایط مناسبی نیست و فشار اقتصادی بر مردم کاملا نمایان است و روند رو به رشد فقر کاملا نگران کننده است و طبیعتا مردم از دولت انتظار دارند در این شرایط،تلاشش را دوچندان کند که از بار فشار اقتصادی کاسته شود.

 

همه آگاهیم که در دولت و به خصوص بخش اقتصادی آن دچار ضعف هایی است اما مسئله ی مهم تر آن است که اگر دولت در مدیریت بحرانهای اقتصادی چندان کارا نیست،حداقل خود ملت به یک دیگر رحم کنند و افرادی سعی نکنند که در این شرایط بغرنج اقتصادی از آب گل آلود ماهی بگیرند و خون مردم را بمکند تا خود را بالا بکشند.

 

امید است ملت و دولت دست در دست هم درکنار یکدیگر باشند و این شرایط سخت اقتصادی را پشت سر بگذارند و لازم است دولت، قشر متوسط و ضعیف را بیشتر حمایت نماید تا شاهد روند رو به رشد فقر نباشیم.