د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 06:59

به بهانه ثبت ملی چنار هولی/ لطفا حصار هولی را بشکنید! / فرهاد صالحی

به بهانه ثبت ملی چنار هولی/ لطفا حصار هولی را بشکنید! / فرهاد صالحی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : اورامانات که اینک در مسیری برای ثبت جهانی شدن است و هر روز اخبار متنوع و نشستها و تاکیدات مسئولان و فعالان گردشگری و …به گوش می رسد توجه ما را بیش از پیش به محیط پیرامونمان که بسیار ارزشمند و مهم است معطوف می کند و در این […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : اورامانات که اینک در مسیری برای ثبت جهانی شدن است و هر روز اخبار متنوع و نشستها و تاکیدات مسئولان و فعالان گردشگری و …به گوش می رسد توجه ما را بیش از پیش به محیط پیرامونمان که بسیار ارزشمند و مهم است معطوف می کند و در این بین سراب هولی این نشان زیبایی پاوه هنوز در بی توجهی مطلق مسئولان و بخصوص اعضای شورا و شهرداری به سر می برد.

 

آیا وقت آن فرا نرسیده که فنس و نرده و سیم خاردار و دیواری که هولی و سراب زیبای آن را همچون یک زندانی مجرم محصور نموده اند برداشته شوند؟ آیا نبش این قبر بزرگ همتی دوباره نمی طلبد تا زیبایی های بلوررین این سراب زیبا بار دیگر خود نمایی کند؟

 

به نظر می رسد می توان فرصت را غنیمت شمرد و در آستانه ثبت جهانی اورامانات و انتقال آب هانه کوان مدعی پر و پا قرص آزاد سازی سراب هولی شد بی تردید تلاش در جهت شناسایی توانایی ها ، امکانات و تنگناهای موجود و ایجاد و احیای منطقه گردشگری در سراب هولی امری ضروری و از وظایف متولیان و به ویژه شورای شهر، شهرداری، اداره میراث فرهنگی و گردشگری، آب منطقه ای و آب و فاضلاب و در راس همه فرمانداری می باشد . که امید است با تلاش جمعی آنان و نیز همراهی شهروندان و دوستداران هولی و پاوه این مهم عملی گردد.

 

ثبت گوله رنه(چنار هولی) به شماره ۴۵۶بسیار ارزشمند است و به قول دو نفر از معلمین فرهیخته و فرزانه شهرمان آقایان محمد خالدی مکی و محمد غریب محمودی می بایست جشن بزرگی در این خصوص در کنار چنار هولی برگزار می گردید که البته پیشنهاد می گردد این جشن پس از آزاد سازی هولی و سراب آن برگزار گردد.

چنار

خبر اعلام شماره ثبت ملی درخت چنارسراب هولی این اثر ارزشمند با همکاری دفتر ثبت آثار میراث استان کرمانشاه، اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه و پایگاه منظر فرهنگی هورامان که توسط روابط عمومی پایگاه منظر اورامانات رسانه ای شد و در آن  به نقش افرادی همچون (عزیزمصطفایی کارشناس مردم شناسی پایگاه هورامان ،ساسان نقی زاده فعال اجتماعی ، آرمان فارسی فعال گردشگری  اشاره شد. باعث خوشحالی بسیار شد اما نباید فراموش کرد که گذشتگانی نیز در استارت ثبت این اثر دغدغه مند پایه ریز این اقدام پسندیده شدند که در این بین نقش اعضای شورای سوم و در راس آنها حاج محمد ابراهیمی بی بدیل است و شاید اگر مکاتبابت و پیگیری های وی سرآغاز کار نبود امروز این مهم محقق نمی شد.

نامه شورای شهر برای ثبت ملی به میراث فرهنگی در تاریخ ۵ اسفند۱۳۸۹

 

بهرحال سراب هولی این میراث ماندگار و زیبای پاوه که در حصار بی مدیریتی و ناکارآمدی عده ای محصور است نیاز است در زمانی که اتفاقات نیکویی در این شهر از جمله موضوع ثبت جهانی منظر طبیعی اورامانات و به بهره برداری رسیدن انتقال آب چشمه هانی کوان به پاوه در حال وقوع است مسئولان و بخصوص اعضای شورای شهر و شهردار محترم برای احیا و شکستن تمامی حصارهای این سراب زیبا اقدام عملی کنند تا شاید آیندگان همچون تمامی افرادی که مردم به پاس ثبت چنار هولی از سالهای پیش تا به امروز تلاش کرده اند با نیکی از آنها یاد کنند .

 

2 پاسخ برای “به بهانه ثبت ملی چنار هولی/ لطفا حصار هولی را بشکنید! / فرهاد صالحی

  • شهروند در تاریخ اردیبهشت 14, 1398 گفت:

    آفرین جناب صالحی واقعا متنت عالی بود امیدوارم این شورای شهر پاوه به خود بیایند و کاری انجام بدن و شعار ندن دیگه

  • امیر حاتمی در تاریخ اردیبهشت 13, 1398 گفت:

    ممنون وسپاسگزارم کاک فرهاد بابت مطلب شیوا ومتینتان در خصوص سراب هولی
    به نظرم با خواهش ودرخواست والتماس نمی توان سراب هولی وچنار آن را آزاد کرد تا گردشگران محترم بتوانند از این مکان دیدنی وتاریخی پاوه دیدن کنند تنها را آزادی سراب هولی همت عمومی مردم را می طلبد