ی 30 اردیبهشت 1403 ساعت 05:29

ضرورت پرورش مهارتهای تکوینی در کودکان/حامد حیدری

ضرورت پرورش مهارتهای تکوینی در کودکان/حامد حیدری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:اگر واقعا می خواهیم استعدادهای کودکانمان را پرورش دهیم، باید هرچه زودتر اینکار را انجام دهیم. بهتر است هر چه زودتر نقاط قوت بچه ها را شناسایی کنیم و پرورش دهیم وبه آنها توجه کنیم . زمینه های رشد را که ممکن است در آنها پیشرفت کندی داشته باشند، بازآموزی کنیم. […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:اگر واقعا می خواهیم استعدادهای کودکانمان را پرورش دهیم، باید هرچه زودتر اینکار را انجام دهیم. بهتر است هر چه زودتر نقاط قوت بچه ها را شناسایی کنیم و پرورش دهیم وبه آنها توجه کنیم . زمینه های رشد را که ممکن است در آنها پیشرفت کندی داشته باشند، بازآموزی کنیم. فلسفه مهارتهای تکوینی بر این اساس است که همه یا بیشتر مهارتها یا تواناییها از زمان تولد نوزاد، شروع به رشد می کنند و سپس طی دوران کودکی و بزرگسالی به بلوغ می رسند و اصلاح می شوند.

۱- هشیاری حسی:

بچه ها باید یاد بگیرند هر پنج حس خود را دریافت و تجربه کنند و آنها را به هم پیوند دهند. مثلا شیر، سفید رنگ و مایع است، چرب است و بویی نافذ دارد. آتش حس گرما یا داغی یا سوزانندگی را تداعی می کند، روشن است، جرقه دارد و به رنگهای مختلف است و صدای دمیدن می دهد. باید محیطی غنی و متنوع برای فرزندانتان فراهم کنید و نهایت تلاش خود را در جهت جلب توجه آنها به تجربه کردن و به کارگیری حواس جلب کنید و سپس با آنها در مورد دریافتهایشان گفت و گو کنید. مثلا پدر و مادر به کودک پنج ساله اش می گوید: بیا با هم ببینیم در این جعبه مداد رنگی چند تا رنگ سبز مختلف می توانیم پیدا کنیم. بیا رنگهای روشن را اینجا و رنگهای تیره را آنجا کنار هم بگذاریم و…

۲- هماهنگی/حرکت/حرکات موزون/ورزش:

فضاهای وسیعی پیدا کنید تا کودکان و بچه های نوپا بتوانند بدون خطر بدوند، غلت بزنند، چهار دست و پا حرکت کنند، بایستند، بیفتند و راه بروند. به فرزندتان کمک کنید روشهایی را بیابند که از حرکت بدنشان و ورزش و فعالیتهایی که در آنها استعداد بیشتری دارند، لذت ببرند و در آنها بیش از پیش مهارت یابند ( مانند ورزش، فوتبال، ژیمناستیک و… ). بچه ها را بیشتر در این زمینه ها تشویق کنید و به دنبال منابعی باشید تا به آنها کمک کند از آن مهارتها استفاده کنند و در آنها پیشرفت کنند. مثلا یک توپ، زمین بازی و همراه شدن با دوستان یا یک تیم برای بچه هایی که فوتبال را دوست دارند.

۳- زبان/ خواندن/ نوشتن:

اگر می خواهید بچه هایتان به طور رضایت بخشی به زبان مادری صحبت کنند، از همان دوران نوزادی با آنها با جملاتی درست و رسا صحبت کنید و از تلفظ صحیح، ساختارهای مختلف جملات و واژگان وسیع و متنوعی استفاده کنید. برای نوزادان و کودکان کتاب بخوانید. همه نوع کتاب بخوانید، در مورد آنها بحث کنید.

۴- علوم/ تفکر منطقی – ریاضی:

کودکان باید ابتدا یاد بگیرند که از محیط اطرافشان آگاه باشند، پیدا کردن نقاط مشترک، تفاوتها، شمردن، دسته بندی کردن و هزاران فعالیتی که به طور طبیعی در مغز انسان رخ می دهند، بخش هایی از این هشیاری را تشکیل می دهند. محیطی که این تجربه ها در آن شکل می گیرند نیز به رشد درک منطقی – ریاضی و علمی آنها کمک می کند. کیتهای ابتدائی علمی، میکروسکوپ، ماشین حساب و کامپیوتر هایی که برنامه ریاضی و علمی دارند، همگی ملزوماتی هستند که می توانند بچه ها را در این زمینه ها تشویق کنند و به آنها کمک کنند استعدادهایشان را به فعلیت درآورند.

۵- هنر:
والدین باید موادی مثل کاغذ، مداد، مداد شمعی، ماژیک، آبرنگ، خمیر بازی، طبل، چوب ضرب و… را در اختیار بچه ها بگذارید تا آنها بتوانند خودشان را به روشهای مختلفی بیان کنند، تا بتوانید برای آنها الگویی در زمینه لذت بردن و موفقیت در کارهای خلاقانه/هنر باشید و به آنها کمک کنید لذت ایجاد اشکال بصری، شنیداری و درک زیبایی را تجربه کند و در عین حال آنها را تشویق کنید تا هم از فرآیند ایجاد هنر و هم از حاصل آن ( کامل کردن یک پروژه ) لذت ببرند.

۶- مهارتهای اجتماعی/روانشناختی:

والدین باید تجربیاتی مناسب برای بچه ها فراهم کنند: تجربیاتی که منجر به احساس موفقیت شود، تجربیاتی که به آنها توجه دیگران را بیاموزد و تجربیاتی که ارزشها را در وجود آنها نهادینه کند. برای مثال: اگر فرزندتان می خواهد در اجتماع بیشتر پذیرفته شود یا شما دوست دارید که از نظر اجتماعی بیشتر رشد کند، موقعیت هایی را ایجاد کنید که این اتفاق بیفتد، مثلا او را تشویق کنید تا بازی را با کودکی شروع کند که کنار آمدن با او راحت است و موفقیت را تجربه کند و به تدریج به موفقیت هایش بیفزاید. با گذشت زمان نیز کم کم او را در شرایطی قرار دهید که با بچه های دیگر در محیط های مختلف بازی یا فعالیت کند.

حامد حیدری
کارشناس ارشد آموزش و توسعه منابع انسانی