ی 30 اردیبهشت 1403 ساعت 07:11

حاملگی در سنین بالای ۳۵ سال!/سمیه کریمی

حاملگی در سنین بالای ۳۵ سال!/سمیه کریمی

پایگاه خبری تحلیلیل سلام پاوه:هرچند که حاملگی و زایمان در فرهنگ و اذهان مردم دورانی شیرین شناخته می‌شود اما در عین حال دورانی پر خطر است. سن مادر از عوامل موثر بروز خطر در دوران حاملگی است.     افزایش ۱٫۵ برابری عوارض بارداری و ۱٫۶ـ۲٫۶ برابری افزایش عوارض نوزادی در حاملگی سنین ۳۵ سال […]

پایگاه خبری تحلیلیل سلام پاوه:هرچند که حاملگی و زایمان در فرهنگ و اذهان مردم دورانی شیرین شناخته می‌شود اما در عین حال دورانی پر خطر است. سن مادر از عوامل موثر بروز خطر در دوران حاملگی است.

 

 

افزایش ۱٫۵ برابری عوارض بارداری و ۱٫۶ـ۲٫۶ برابری افزایش عوارض نوزادی در حاملگی سنین ۳۵ سال و بالاتر محتمل است. آمار دهه‌ی گذشته بیشتر شدن حاملگی در سنین بالای ۳۵ سال را نشان می‌دهد که ازجمله عوامل این موضوع می‌توان به افزایش سطح تحصیلات و طولانی شدن دوره‌های تحصیل، ازدواج در سنین بالاتر نسبت به گذشته، پیشرفت در علمِ درمانِ‌ نازایی، تغییر هنجارهای اجتماعی و شرایط اقتصادی اشاره نمود.

 

باید توجه داشت که سن به تنهایی عامل خطرساز نیست و عوامل متعددی می‌توانند نقش‌های مهمی در این زمینه ایفا نمایند ، اما در صورت بروز حاملگی در دو طیف سن باروری (کمتر از ۲۰ سال و بیشتر از ۳۵ سال)، ممکن است مشکلات و عواقب حاملگی تشدید ‌شود. سن بالای مادر همواره به عنوان یک فاکتور خطر برای پیامدهای حاملگی در نظر گرفته می‌شود و عواقب حاملگی در سنین بالای ۳۵ سال مانند سنین پایین مطلوب نیستند.

 

اما سن بالای ۳۵ سال با افزایش معنادار سقط و کاهش تولد زنده همراه است. در تحقیقات انجام شده بر روی حاملگی سن بالا، افزایش بروز فشار خون مزمن، جفت سرراهی، جدا شدن زودرس جفت، دیابت حاملگی، ماکروزومی، زایمان زودرس، چند قلویی و وزن کم هنگام تولد گزارش شده است که در زنان مسن‌ترِ مبتلا به بیماری مزمن یا با وضعیت فیزیکی ضعیف، احتمال این خطرها بیشتر هم می‌شود.

 

با توجه به اینکه عوارض ذکر شده می‌توانند تهدید کننده سلامت مادر و جنین باشند لازم است که مشاوره پیامدهای احتمالی و مراقبت‌های بارداری در سنین بالای ۳۵ سال به طور دقیق انجام گیرد و از حاملگی ناخواسته در این سنین با استفاده از روش‌های مطمئن بارداری جلوگیری به عمل آید و این به معنی ممنوعیت برای بارداری نیست و زنان با سن بالا نیز می‌توانند حاملگی بدون پیامد، زایمانی طبیعی و نوزادی سالم داشته باشند.

یک پاسخ برای “حاملگی در سنین بالای ۳۵ سال!/سمیه کریمی

  • همشهری در تاریخ اردیبهشت 10, 1398 گفت:

    مطالب جالبی بود خانم کریمی ای خانم ها زاد و ولد نکنند چکار کنند