د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 09:02

در نشستی چالشهای محیط زیست پاوه بررسی شد/ گزارش تصویری

در نشستی چالشهای محیط زیست پاوه بررسی شد/ گزارش تصویری

به گزارش سلام پاوه : نشست هم اندیشی با رویکرد چالش های زیست محیطی و راهکارهای اجرایی با حضور مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه مهندس یاوری و هیئت همراه به مدیریت معاون عمرانی فرمانداری شهرستان پاوه خانم مهندس احمدی با حضور بخشداران، فرماندهان نظامی و انتظامی ،مدیران شهرستانی و اعضا شواری شهر و روستا […]

به گزارش سلام پاوه : نشست هم اندیشی با رویکرد چالش های زیست محیطی و راهکارهای اجرایی با حضور مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه مهندس یاوری و هیئت همراه به مدیریت معاون عمرانی فرمانداری شهرستان پاوه خانم مهندس احمدی با حضور بخشداران، فرماندهان نظامی و انتظامی ،مدیران شهرستانی و اعضا شواری شهر و روستا دهیاران و انجمن های زیست محیطی شهرستان پاوه برگزار شد .

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاوه در آغاز این نشست به تشریح اهداف این جلسه و بیان رویکردها و مشکلات حوزه محیط زیست شهرستان پاوه پرداخت .

محمد اخگرزاده گفت : یکی از مشکلات محیط زیست طبیعی شهرستان پاوه کمبود شدید نیروی اجرایی (محیطبان) جهت حفاظت و صیانت از منابع ملی و زیستگاه های طبیعی و منحصر بفرد شهرستان می باشد .

وی افزود: کمبود نیروی انسانی باعث عدم پایش به موقع و گشت و کنترل مناطق گردیده و در نهایت منجر به آسیب به مناطق و شکار و صید غیرمجاز می گردد.

مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه در ابتدا به موضوع گرد وغبار  و الودگی های ناشی از آن پرداخت و گفت : در چند سال اخیر این مشکل گریبانگیر استان کرمانشاه شده است که خوشبختانه دولت در این زمینه اقدامات خوبی را انجام داده است.

فریدون یاوری خاطرنشان کرد در سال گذشته حدودا ۳۴۰ روز غیر استاندار داشته ایم که جریانات اقلیمی و نزول باران به لطف و عنایت خداوند منان کمک خیلی خوبی به رفع مشکلات ناشی از گرد و غبارها این مهمان ناخوانده کرده است .

وی گفت : پسماندهای پزشکی و بیمارستانی در سطح استان در حال مدیریت هستند و ۲۳ بیمارستان سطح استان مجهز به سیستم بی خطر ساز  این پسماندهای هستند که پس از بی خطرساختن آنها با تمهیدات بهداشتی دفن می شوند.

مدیرکل محیط زیست کرمانشاه در خصوص محیط طبیعی استان گفت : ۱۶۱ هزار هکتار در سطح استان مناطق تحت مدیریت داریم یعنی ۶٫۷ درصد سطح کل مناطق که در حال بازنگری و بازبینی سطح مناطق استان و به حد نرمال رساندن سطح مناطق به سطح نرم و استاندارد کشوری یعنی ۱۰ درصد برسانیم.

یاوری به ظرفیتهای بالای محیط زیستی در شهرستان پاوه اشاره کرد و  گفت : منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل با وسعت ۲۳ هزار هکتار بدلیل بکر بودن و منحصر بفرد بودن به لحاظ وجود گونه های جانوری و گیاهی از جمله گونه شاخص شوکا (گوزن زرد) پلنگ و سایر گونه ها که بسیار قابل توجه می باشد.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی این سازمان در حفاظت مناطق حفاظت شده استان گفت : در واقع عرصه ۲۴ هزار کیلومتری استان یا ۱۶۱ هزار هکتاری حفاظت و صیانت از آنها با ۴۸ نفر محیط بان مدیریت و حفاظت واقعی و در خور و شایسته این مناطق میسر نمی شود مگر با مشارکت و توجه آحاد مختلف جامعه .

یاوری افزود: نقش امامان جمعه ، NGO و تشکل های مردمی محیط زیست  در خصوص پایش زیستگاه طبیعی بسیار حائز اهمیت است که خوشبختانه این موضوع در شهرستان پاوه مشهود است .

وی از نهادینه شدن فرهنگ زیست محیطی شهرستان پاوه که پایلوتی برای کشور شده  است تقدیر و تشکر کرد و نقش انجمن های زیست محیطی را در این زمینه مثبت قلمداد کرد و خواهان تعامل هر چه بیشتر انجمن ها و ادارات دولتی شد.

مدیر کل محیط زیست کرمانشاه با اشاره به در نظر گرفتن دو محیط بان جدید از سهمیه ۵ محیط بان کل استان برای منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل در باینگان گفت : خرید دستگاه های مجهز فیلم برداری هلی شان و نصب سیتم های هوشمند از جمله اقدامات صورت گرفته در خصوص کمک به محیط طبیعی شهرستان پاوه بوده است.

در ادامه خسروی عضو شورای شهر باینگان ضمن انتقاد از اداره منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان پاوه نسبت به عملکرد ضعیف در حوزه استحفاظی خود در بخش باینگان خواهان بکارگیری نیروی بیشتر برای سرنگهبانی باینگان و تعمیر ساختمان منابع طبیعی باینگان شدن که در این راستا مهندس غالبی ریاست منابع طبیعی شهرستان ضمن تشکر از یادآوری و پیگری موضوع ساختمان منابع طبیعی بخش باینگان اظهار داشت که بودجه ای لازم برای این کار مصوب و اخذ گردیده و کار به پیمانکار ارجاع داده شده اما شرایط جوی هنوز برای انجام امورات مربوط به بازسازی مهیا نیست و‌ در اولین فرصت نسبت به اجرای آن اقدام خواهد شد.

دکتر ولدبیگی از فعالین زیست محیطی شهرستان با ارائه یک فایل در قالب پاورپوینت به اکثریت مشکلات زیست محیطی شهرستان اشاره و راهکارهای اجرای آن را بیان کرد.

وی با  اشاره به ظرفیتهای موجود در شهرستان پاوه اعم از تنوع گیاهی جانواری خواهان ایجاد یک سایت برای ارائه تمام گونه های گیاهی موجود در سطح شهرستان برای ارائه به عموم را داشت .

در ادامه خانم  فوزیه محمود ویسی از فعالین زیست محیطی و عضو انجمن ژیوای پاوه توضیحاتی در مورد تفکیک زباله‌ از مبدا در روستای گردشگری نسمه ارائه داد.

این بانوی فعال در عرصه محیط زیست گفت : راهکارهایی اجرایی برای تبدیل تهدیدهای موجود به فرصت های جدید  را ارائه کرد که با استقبال حاضرین مواجه شد.

مهندس اسرافیل صالحی از فعالین محیط زیست به نمایندگی از سمن های زیست محیطی در ارتباط با موضوع سایت دفع زباله گردنه شمشیر و موضوع زباله سوزی اشاره ای داشت  و مهمترین مشکلات این حوزه را ترکیب شدن انواع زباله از جمله زباله های کشتار دام و بیمارستانی و پزشکی دانست .

صالحی در زمینه وضعیت این زباله دانی ازفزود : تنها راهکار اجرایی کوتاه مدت مدیریت محلی با استفاده از منابع موجود است .

وی گفت : افرادی که برای جمع آوری زباله به آن سایت مراجعه میکنند با توجه به قرار گیری آنها در معرض این زباله امکان تبدیل شدن به یک بمب بیماری هستند و باید این‌نکته مورد توجه مسئولین قرار بگیرد.

صالحی در ادامه به بحث حریق و اسلحه های مجاز و‌ غیر مجاز پرداخت و بهترین روش برای حفاظت از محیط زیست را استفاده از توان بخش خصوصی در این زمینه دانست.

در ادامه این نشست عمار قادری از انجمن دوستداران محیط زیست باینگان در رابطه با بحث بیمه پلنگ و جبران خسارت عشایر منطقه و همچنین چرای مدیریت شده جهت کاهش حوادث آتش سوزی در مناطق حساس با پوشش گیاهی بالا ارائه کرد و و خواهان پیگیری آن از طریق مدیرکل محیط زیست استان شد.

فرهاد صالحی مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه و از فعالان محیط زیست نیز در این نشست به مشکلات حوزه محیط زیست در پاوه اشاره کرد و خواستار اقدامات عملی در این زمینه شد.

وی به عدم حمایت از سمن های پاوه و تشویق و ایجاد انگیزه در آنها انتقاد کرد و گفت : باید برای تقویت فرهنگ سازی در زمینه محیط زیست با تخصیص اعتبارات ویژه ضمن کمک به نهادینه کردن فرهنگ محیط زیست از سمن ها و انجمن های محیط زیستی پاوه که بدون هیچ چشم داشتی مشغول فعالیت می باشند حمایت کرد.

صالحی  کمبود نیروی انسانی نبود امکانات خودرویی و بی توجهی به منطقه مهم و حساس بوزین و مره خیل را از مشکلات محیط زیست شهرستان پاوه دانست .

 دهیار روستای شمشیر نیز با اشاره به وضیعت جاده دسترسی شاهو خواستار رفع مشکلات ایجادی برای مراتع و گونه های جانوری و گیاهای این منطقه شد و از نهادهای امنیتی که متولیان این جاده بودن تقاضای رسیدگی کرد.

سرهنگ موسوی جانشین سپاه ناحیه پاوه نیز با اشاره به اینکه نباید صورت مسئله پاک شود و جاده دسترسی با توجه به اینکه یک جاده نظامی است اما با توجه به صرف منابع مالی زیادی برای این جاده میتوان با مدیریت صحیح و نظارت نهادهای مربوطه از جمله محیط زیست و‌ منابع طبیعی با همکاری میراث فرهنگی و تعامل نهادهای امنیتی تبدیل به یک فرصت جهت جذب توریست و رفع بیکاری منطقه شد.

 

در ادامه این نشست سرپرست شهرداری پاوه پیرو درخواست و ارائه مطالب دکتر ولدبیگی و مهندس صالحی در بحث برنامه مدیریت سایت زباله دانی گفت: که قرار بر انتقال یک دستگاه بیلدوزر D8 جهت دفن زباله های دپو شده  و منتظر ارسال حمل تریلی مربوطه می باشند.

 

مهندس دانا آذری افزود : در بحث‌ مدیریت زمانبندی زباله شهردار ضمن تقدیر از جناب دکتر ولدبیگی در آینده نزدیک با همفکری جناب دکتر ولدبیگی و شهرداری نسبت به این موضوع تصمیم گیری خواهد شد.

وی در ارتباط با سگهای ولگرد با توجه به حساسیت موضوع و واکنشهای فعالین زیست محیطی در این خصوص گفت : تا این لحظه هیچ تصمیم اجرای صادر نشده و با توجه به یک موسسه موجود در استان در ارتباط با سگهای ولگرد قرار بر رایزنی با این موسسه جهت مدیریت این سگها هستیم اما هر کاری نیازمند بودجه ای است که فعلا بودجه آن موجود نیست.

 

سرپرست شهرداری پاوه در ارتباط با مشکل ترافیک شهری اظهار داشت: که این موضوع یک بحث جدی برای شهرستان و شهرداری است و این موضوع با راهکاری مناسب در کمیته تخصصی بحث‌ میشود.

 

شکری عضو شورای روستای داریان نیز در سخنانی خواستار ایجاد منطقه حفاظت شده در محدوده کوههای شاهو بعد از پاوه تا مسیر رودخانه سیروان و هجیج شد و اظهار داشت :در همین ایام نوروز با بازدید از منطقه شاهد تلف شدن چند راس کل و بز بر اثر شکار شدن بوده ایم .

 

وی با اشاره به ظرفیتهای بالای  منطقه داریان به لحاظ وجود گونه های زیست محیطی اشاره کرد و گفت: برای حفظ این طبیعت خدادادی ایجاد یک پایگاه سرنگهبانی برای حفاظت از محیط زیست این منطقه را خواستار شد.

 

دهیار روستای دودان با اشاره به منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل و قرار گرفتن باغات روستای دودان در محدوده این روستا نسبت به حمله گراز به باغات این روستا معترض و خواهان بررسی این مشکل از سوی متولیان محیط زیست شد .همچنین خواستار تخصیص اعتباراتی جهت  ساخت حفاظ مناسب برای جلوگیری از ورود این حیوانات وحشی به محدوده باغات این روستا شد.

در پایان  خانم احمدی معاون فرماندار پاوه بر اجرایی شدن راهکارها و اقدامات لازم در حوزه محیط زیست پاوه تاکید کرد. و خواستار اقدامات عملی در این زمینه شد.