د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 10:30

مشارکت ۱۹۲ شاعر و ۵۷۰ اثر در جشنواره شعر کردی هورامان در پاوه

مشارکت ۱۹۲ شاعر و ۵۷۰ اثر در جشنواره شعر کردی هورامان در پاوه

به گزارش سلام پاوه : دبیر جشنواره منطقه ای شعر کردی هورامان از مشارکت ۱۹۲ شاعر و بیش از ۵۷۰ اثر در این جشنواره از استانهای کرمانشاه ، ایلام ، کردستان و آذربایجان غربی خبر داد. ابراهیم شمس مدیر عامل موسسه نسیم فرهنگ هورامان و دبیر نخستین جشنواره شعر کردی هورامان در گفتگو با خبرنگار […]

به گزارش سلام پاوه : دبیر جشنواره منطقه ای شعر کردی هورامان از مشارکت ۱۹۲ شاعر و بیش از ۵۷۰ اثر در این جشنواره از استانهای کرمانشاه ، ایلام ، کردستان و آذربایجان غربی خبر داد.

ابراهیم شمس مدیر عامل موسسه نسیم فرهنگ هورامان و دبیر نخستین جشنواره شعر کردی هورامان در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه اظهار داشت : جشنواره ملی شعر کردی هورامان مرداد سال ۱۳۹۶ به‌ موسسه نسیم فرهنگ هورامان  در پاوه ابلاغ شد.

 

وی افزود: در جلسه هیات مدیره موسسه با حضور ریاست اداره ارشاد اسلامی پاوه ، دبیرخانه جشنواره تشکیل و در تاریخ ۱۸ شهریور ماه ۱۳۹۶ با حضور دکتر جعفری مدیرکل ارشاد استان کرمانشاه دبیرخانه دائمی جشنواره رسما افتتاح شد.

 

دبیر جشنواره شعر کردی هورامان ادامه داد و گفت : بهمن ماه ۱۳۹۷ برگزاری نخستین جشنواره به موسسه نسیم فرهنگ هورامان ابلاغ و پس از جلسات متعدد و تشکیل کارگروههای مربوطه، جشنواره وارد فاز عملی شد و روز ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ برای برگزاری انتخاب گردید.

 

ابراهیم شمس اظهار داشت : در جلسه هیات مدیره مصوب شد با توجه به اولین تجربه و محدودیت فضا و بودجه ، جشنواره از حالت ملی به حالت منطقه ای در آمده و به سه شاخه اصلی ” هورامی ، کلهری و لری و سورانی ” تقسیم و اشعار بصورت آزاد(کلاسیک و نو) پذیرفته شوند. و از هر شاخه ۱۰ اثر انتخاب، و شش اثر در جشنواره قرائت شود.جشنواره شعر کردی هورامان

 

وی افزود :هیات علمی جشنواره با مدیریت آقای عبدالله حبیبی پس از رایزنیهای فراوان نهایتا ۷ داور به دبیرخانه جشنواره معرفی شدند که در شاخه سورانی آقایان محمدسعید نجاری(مامۆسا ئاسۆ) از بوکان ، حامد بهرامی از مریوان در شاخه کلهری  آقایان کرمرضا کرمی از اسلام آباد غرب و معین شاهویسی از کرمانشاه و در شاخه هورامی آقایان عادل محمدپور از مریوان ، رئوف محمودپور(بخش شعر نو) از مریوان و محمدخالد قانع از پاوه(بخش کلاسیک) داوری این دوره از جشنواره شعر کردی هورامان را برعهده داشتند.

 

دبیر اولین جشنواره شعر کردی هورامان سپس گفت : در تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۷ فراخوان بصورت گسترده در فضای مجازی و در رسانه های دیداری، شنیداری و بصورت پوستر به نقاط مختلف غرب کشور ارسال، تا تاریخ ۲۵ فرودین ماه ۱۳۹۸ به مدت یک ماه تعداد ۱۹۲ نفر شاعر در سه شاخه شرکت کردند که به ترتیب در حوزه شعر سورانی ۸۸ نفر، کلهری ۵۸ نفر و هورامی ۴۵ نفر و مجموعا ۵۷۰ اثر وارد دبیرخانه جشنواره شد.

 

ابراهیم شمس افزود : داوری آثار از تاریخ ۲۰ فرودین ماه ۱۳۹۸ آغاز به کار کرد و تا تاریخ ۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ آثار مورد بررسی قرار گرفتند و نهایتا تعداد ۶ شاعر در شاخه کلهری، ۷ شاعر هورامی(بدلیل امتیاز مشترک ۲ شاعر) و ۸ شاعر سورانی (به دلیل آمار بالای شرکت کنندگان) برای روز جشنواره انتخاب شدند.

 

وی گفت : به نفرات برتر جشنواره تندیس، لوح تقدیر و هدیه نقدی و به داوران نیز لوح و هدیه نقدی به پاس زحمات تقدیم شد.

 

شمس با بیان اینکه استقبال گسترده ای از این جشنواره شد گفت : جشنواره با حضور معاون مدیر کل ارشاد استان، فرماندار پاوه، نویسندگان، شاعران، ادیبان و اهالی ادب و قلم از سرتاسر کردستان و با حضور گرم انجمن ادبی های بوکان، مهاباد، مریوان، روجیار، ماموسابیسارانی سنندج، خانای قبادی جوانرود، احمدداواشی روانسر ،مولوی پاوه و بسیاری از انجمن ادبی های شهرهای ایلام، ایوان، اسلام آباد، سرپل ذهاب ، کرمانشاه و.. در سالن کوچک اما پر از شور و نشاط ادبی پاوه برگزار شد.

 

شاعران رتبه های مربوطه به شرح زیر می باشند:

 

بخش سورانی

۱- ایوب حق بین
۲- رامان صوفی سلطانی
۳- ابوبکر شریف زاده
۴- مهدی فلاحی رستمان
۵- خانم حسنی خورشیدی
۶- امین گردیگلانی
۷- خانم فریاد غفوری
۸- فوزیه سلطان بیگی

 

بخش کلهری

۱- رضا جمشیدی
۲- سمیه مهری
۳- خدیجه خانمرادی
۴- زهرا درویشی
۵- روح اله شرفی
۶- الهام پالیز

 

بخش هورامی

۱- سعدی غریبی
۲- جمال قادرپور
۳- صابر عزیزی
۴- فیصل هدایتی و عباس غریبی
۵- شیلان کریمی
۶- یاسر رشیدی

4 پاسخ برای “مشارکت ۱۹۲ شاعر و ۵۷۰ اثر در جشنواره شعر کردی هورامان در پاوه

  • ابراهیم شمس در تاریخ اردیبهشت 11, 1398 گفت:

    جناب ناشناس فرمایش شما بسیار اغراق آمیز است. بنده در برابر دوستان فرهنگی و زحمتکشان این شهر چیزی نیستم. اگر کاری کرده ام به لطف دوستانم در موسسه فرهنگی نسیم فرهنگ هورامان بوده و تمام کارهای فرهنگی را همه با هم انجام می دهیم. بنده تمام زندگی خود را وقف هورامان کرده و به شهرم عشق می ورزم. اما چنین نیست اگر من کار فرهنگی نکنم همه کارها تعطیل می شود. بنده خود را عضو کوچکی از جامعه فرهنگی هورامان می دانم و با خود عهد بسته ام تا آخرین رمق زندگیم به کار فرهنگی ادامه دهم.

  • ابراهیم شمس در تاریخ اردیبهشت 11, 1398 گفت:

    سپاس جناب آقای سعیدی. خداوند به ما قدرت دهد تا در خدمت فرهنگ و ادب دیارمان باشیم.

  • سعیدی در تاریخ اردیبهشت 11, 1398 گفت:

    با تشکر از زحمات آقای ابراهیم شمس که مخلصانه برای اعتلای فرهنگ کردی زحمت می کشند. امیدوارم همچنان به کارش ادامه دهد.

  • ناشناس در تاریخ اردیبهشت 8, 1398 گفت:

    آقای ابراهیم شمس نباشد فرهنگ پاوه و این مراسم تعطیل می شود حیات پاوه به حیات ایشان بستگی دارد