د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 23:56

کیفیت جشنواره شعر کردی هورامان بالا بود/ ۵۸ اثر در بخش کلهری بررسی شد

کیفیت جشنواره شعر کردی هورامان بالا بود/ ۵۸ اثر در بخش کلهری بررسی شد

به گزارش سلام پاوه : یک شاعر ، نویسنده و منتقد ادبی از داوران جشنواره منطقه ای شعر کردی هورامان در بخش کلهری خواهان تداوم برگزاری چنین جشنواره هایی در حیطه زبان و ادبیات کرد شد. معین شاه ویسی در گفتگوی ویژه با خبرنگار سلام پاوه در حاشیه اولین جشنواره شعر کردی هورامان در پاوه […]

به گزارش سلام پاوه : یک شاعر ، نویسنده و منتقد ادبی از داوران جشنواره منطقه ای شعر کردی هورامان در بخش کلهری خواهان تداوم برگزاری چنین جشنواره هایی در حیطه زبان و ادبیات کرد شد.

معین شاه ویسی در گفتگوی ویژه با خبرنگار سلام پاوه در حاشیه اولین جشنواره شعر کردی هورامان در پاوه گفت : قبل از هرچیز ضمن تشکر از برگزار کنندگان این جشنواره، همیشه خواهان برگزاری چنین جشنواره هایی در حیطه زبان و ادبیات کردی بوده ایم اینک چنین موردی را به چشم نظارگر هستیم که جای تقدیر و تشکر را دارد.

وی افزود :در بخش کلهری که شرکت کنندگان در این جشنواره ۵۸ نفر بوده اند که آثار ۶ نفر بعنوان برگزیده اصلی انتخاب و ۶ نفر هم مورد تقدیر قرار گرفتند .

 

این داور جشنواره به تشریح آثار ارسالی  پرداخت و به انتقاد از رسم الخطهای ارسالی پرداخت و گفت : نمونه آثار ارسال شده به جشنواره و در بخش کلهری در نگاه و دید اول داشتن عدم رسم الخط مستمر و رسم الخطی که لازمه همه گویشهای کردی یا همان “زاراوه “که گویش کلهری از آن پیروی میکند. تنها تفاوت آن با بقیه گویشها در تلفظ و نوع بیان می باشد که متاسفانه دوستان و شرکت کنندگان در جشنواره به این گمان که داوران تسلطی برخواندن رسم الخط ندارند آثار دست نوشته های خود را با زبان فارسی برای ما فرستاده اند.

 

شاه ویسی با بیان اینکه بیشتر آثار ارسالی به جشنواره در بخش کلهری به سمت ادبیات نو کلاسیک بودند افزود : علاوه بر این موضوع حضور و استقبال شاعرانی از مناطق کردنشین و ارسال آثاری  به گویشهای لکی و کلهری در این جشنواره بود.

 

وی گفت : ادبیات نو کلاسیک دارای زیر ساخت کلاسیک مانند روساختی روبه پیشرفت و حرکت در راستای شعری و نگارشی نوین است. که این حرکت نشانگر حضور شعرای کلهر بعنوان شاعرانی پیشگام در عرصه شعر کلهری به شیوه نوین می باشد.

 

شاه ویسی داور این جشنواره گفت : در این جشنواره که آثار بصورت چند جنبه ای بررسی گردید یعنی ملاکهای که برای داوری آثار قرار داده بودند ملالکهایی چون وزن ، موسیقی ، عاطفه و نوآوری که کمتر به چشم میخورد داوران هم ملاکهایی را برای خود در نظر گرفته بودند.  علاوه بر این موضوع شاعرانی که آثار خود را ارسال کرده بودند که از دیدگاه جشنواره عبور کنند باید از ساختارها و فلیترهای داوری هم عبور میکردند .

 

این شاعر و نویسنده کرمانشاهی گفت : خوشبختانه کیفیت جشنواره بسیار بالا بود و شاعرانی که نام و نشانی در ادبیات کردی داشتند آثار خوبی به جشنواره ارسال و به حول و کمک الهی در این جشنواره شاعرانی معرفی شدندکه حقیقتا با انسجام چنین جشنواره هایی در سالهای بعدی امیدواریم شاهد نام و نشان بیشتری از ادبیات کلهر خواهیم بود.

 

معین شاه ویسی افزود : این جشنواره که در منطقه هورامی یا سورانی نشین برگزار شده بود یکی از راه بنیادهایی بود که میتوان در ادبیات کلهر به آن نگاه کرد .

 

وی ادامه داد و گفت : بنده به عنوان داور این جشنواره در بخش کلهری از بانیان و دست اندر کاران این جشنواره تشکر و سپاسگزاری دارم بخاطر این مسئله که رویکردی بر برقراری و هم پیمانی شعرای که جایگاهی در ادبیات کلهر داشتند و حرکتی جدیدی در منطقه کرمانشاه بود منطقه ای که حال حاضربا وجود مسایل چون اسمی لاسیون فرهنگی از رویکردی برای افرادی که از فرهنگ و ادبیات خود دور مانده اند خیلی مفید می باشد.

 

گفتنی است نخستین جشنواره شعر کردی هورامان روز گذشته با حضور شاعرانی از چهار استان کرمانشاه ، کردستان ، ایلام و آذربایجان غربی در پاوه برگزار شد که در بین آثار کلهری از بین ۵۸ اثر ۶ اثر انتخاب و در بخش هورامی و سورانی  نیز هرکدام ۸ نفر انتخاب و ۳نفر هم برگزیده شده اند.