د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 04:58

نخستین جشنواره شعر کُردی هورامان در پاوه برگزار ‌شد

نخستین جشنواره شعر کُردی هورامان در پاوه برگزار ‌شد

به گزارش سلام پاوه : نخستین جشنواره شعر کُردی هورامان روز پنجشنبه با حضور فرماندار، مدیر دفتر امام جمعه ، معاون فرهنگی و امور رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه شوراهای شهرهای پاوه و جوانرود و جمعی از شاعران، ادیبان و نویسندگان منطقه اورامانات و استان‌های کردنشین آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان و […]

به گزارش سلام پاوه : نخستین جشنواره شعر کُردی هورامان روز پنجشنبه با حضور فرماندار، مدیر دفتر امام جمعه ، معاون فرهنگی و امور رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه شوراهای شهرهای پاوه و جوانرود و جمعی از شاعران، ادیبان و نویسندگان منطقه اورامانات و استان‌های کردنشین آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان و ایلام در سرسرای فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه برگزار شد.هدایت محمودی

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : در این مراسم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه به اهمیت ادبیات یک سرزمین پرداخت و گفت : وقتی کتابی را در هر شهر و مملکتی کسی بخواهد بخواند شاید اولین نیاز در مطالعه را کتاب تاریخ و تمدن آن سرزمین بداند و شاید ادبیات پیکره اصلی و حتمی از تمدن و تاریخ آن سرزمین است .

 

دکتر هدایت محمود به تشریح هدف از برگزاری جشنواره شعر کردی هورامان پرداخت و گفت :امروز این جشنواره  مقدمه ای است بر پاسداشت از این تاریخ و تمدن و ادبیات ، که بی شک ادبیات کردی به عنوان شاخه ای از خانواده تمدن بزرگ ایران زمین است .

 

وی افزود : اگر بزرگانی جون فردوسی ، مولانا ، سعدی و حافظ در زبان فارسی نبودند شاید امروز فارسی چیز برای گفتن نداشت و اگر گوته آلمانی زبان فارسی را به برکت حافظ رکن رکین ادبیات جهان می داند. این به برکت عظمت چنان شخصیتی (حافظ) است که به زبان فارسی چنان جایگاهی میدهد.

 

محمودی ادامه داد و گفت :اگر بزرگانی چون همن ، هژار ،مولوی ، بیسارانی ، مولوی و میرزا عبدالقادر پاوه ای نبودند رهبر معظم انقلاب در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ در کردستان زبان کردی را میراث ملی نمی نامیدند.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه افزود :امروز این برنامه به لطف خداوند گام اولی است برای آفریدن و شناساندن همن و هژار های آینده این سرزمین است .پریسا محمدی

 

محمودی به اهمیت برگزاری چنین جشنواره های در حفظ زبان پرداخت و گفت : اگر سازمان ملل ۶ هزار زبان دنیا را  امروز ۳ هزار زبان قلمداد می کند و ۳ هزار زبان از بین رفته اند این برنامه های هستند که می توانند به این زبانهای عظمت دهند و آنها را نگهدارند.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاوه به آثار ارسالی به این جشنواره اشاره کرد و گفت: حدود ۶۰۰ اثر از استان های ایلام، کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه به دبیرخانه نخستین جشنواره منطقه‌ ای شعر کُردی هورامان با گویش‌ های هورامی‌، سورانی و کلهری رسیده است که از این تعداد ۲۲ اثر پذیرفته شده است.

 

هدایت محمودی افزود: دبیرخانه دائمی شعر کردی هورامان در سال ۱۳۹۶ در پاوه افتتاح شده است و امیدواریم بتوانیم سالانه چنین برنامه های شاخصی را در سطح ملی و حتی بین المللی را در پاوه برگزار کنیم .

 

معاون فرهنگی و امور رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، برگزاری جشنواره های فرهنگی را یکی از برنامه های مستمر این اداره کل در سال های اخیر دانست و گفت: برگزاری این جشنواره ها در سال ۹۸ با همکاری و همراهی موسسات فرهنگی ادامه می یابد.جشنواره شعر کردی هورامان

پریسا محمدی، تمرکز زدایی را یکی از برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در برگزاری جشنواره ها و برنامه های فرهنگی و هنری دانست و افزود: در نظر داریم در هر شهرستان در طول سال یک رویداد فرهنگی هنری برگزار کنیم.

 

او در ادامه با تشکر و قدردانی از همراهی های همیشگی امام جمعه پاوه در برگزاری برنامه های فرهنگی در این شهرستان، گفت: جا دارد از فرماندار، اعضای شورای اسلامی شهر و سایر مسئولان و فعالان فرهنگی این شهرستان بابت همکاری و مشارکت در برگزاری برنامه های فرهنگی در این شهرستان قدردانی کنم.

 

معاون فرهنگی و امور رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود با تاکید بر آموزش شعر کُردی، برگزاری جشنواره های شعر را در تقویت زبان و فرهنگ کُردی بسیار موثر دانست و گفت: این اداره کل از برگزاری چنین جشنواره های حمایت می کند.

 

محمدی با بیان اینکه شعر کُردی با آموزش ماندگار می شود، افزود: توجه به شعر جزء زیرساخت های فرهنگی جامعه است که باید بیشتر به آن توجه کرد.

 

ابراهیم شمس دبیر این جشنواره نیز در سخنانی کوتاه به چگونگی برگزاری این جشنواره و آثار ارسالی و داوری این اثرها پرداخت .

در ادامه این جشنواره آثار برگزیده شاعران در حوزه های مختلف در فضایی شاعرانه توسط شاعران قرائت شد. و برگزیدگان این جشنواره نیز معرفی شدند.