چ 19 اردیبهشت 1403 ساعت 02:04

همه دستگاه ها برای ثبت جهانی اورامانات همکاری کنند

همه دستگاه ها برای ثبت جهانی اورامانات همکاری کنند

به گزارش سلام پاوه:مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، بر لزوم همراهی همه دستگاه ها و نهادها برای تحقق ثبت جهانی منظر تاریخی فرهنگی اورامانات تاکید کرد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه:امید قادری در اولین جلسه ستاد رفع موانع ثبت جهانی اورامانات در استانداری کرمانشاه، گفت: پرونده ثبت جهانی اورامانات باید […]

به گزارش سلام پاوه:مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، بر لزوم همراهی همه دستگاه ها و نهادها برای تحقق ثبت جهانی منظر تاریخی فرهنگی اورامانات تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه:امید قادری در اولین جلسه ستاد رفع موانع ثبت جهانی اورامانات در استانداری کرمانشاه، گفت: پرونده ثبت جهانی اورامانات باید توسط استان های کرمانشاه و کردستان حداکثر تا مرداد ماه کامل شود تا بتوان سازمان میراث فرهنگی کشور را قانع کرد تا سهمیه ثبت جهانی ایران به اورامانات تعلق گیرد.

او تشکیل ستاد رفع موانع ثبت جهانی اورامانات به دستور استاندار را در راستای تسریع و تسهیل در روند تکمیل پرونده این پروژه مهم عنوان کرد و گفت: فرصت ما برای تکمیل پرونده بسیار کم و کارهای زیادی پیش رو داریم که نیازمند یک عزم استانی است.

او افزود: در این کارگروه توقعاتی که از ادارات می رود مطرح و جهت تسریع در روند تکمیل پرونده اقدام های لازم صورت خواهد گرفت.

قادری تاکید کرد که این موضوع در اولویت فرماندارهای منطقه و مدیران دستگاه های مختلف قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه گردشگری به عنوان یک رویکرد اقتصادی و فرهنگی خوشبختانه در اورامانات از سوی مردم پذیرفته شده است، تاکید کرد: گردشگری رونق منطقه را به دنبال دارد و ثبت جهانی به شتاب دهی به این مساله کمک می کند.

قادری اظهار داشت: اگر کمک ها با جدیت و به موقع از سوی سایر دستگاه ها و نهادها انجام گیرد پرونده را به موقع برای ثبت می رسانیم.

**اورامانات عناصر فرهنگی لازم برای ثبت جهانی را دارد

مدیر پایگاه منظر تاریخی فرهنگی اورامانات نیز در این جلسه با ارائه توضیحاتی در خصوص پرونده ثبت جهانی اظهار داشت: یونسکو سه نوع ثبت جهانی شامل طبیعی، مصنوع و منظرهای فرهنگی تاریخی را انجام می دهد.

محمد امینیان افزود: منظر تاریخی و فرهنگی به مجموعه هایی اطلاق می شود که نشان دهنده تکامل جامعه بشری زندگی مداوم در یک منطقه که یک فرهنگ خاص زندگی را شکل داده است، می شود.

وی با بیان اینکه اورامانات عناصر فرهنگی لازم برای ثبت جهانی را دارا می باشد، تصریح کرد: برای تهیه و تکمیل پرونده ما نیازمند سندهای ترسیمی، نوشتاری، تصویری و حتی شفاهی، نقشه ها و عکس های هوایی قدیمی منطقه و دسترسی به طرح های هادی روستایی، مطالعات آب و حتی آرشیو تصویری صدا و سیما هستیم تا بتوان مستندات لازم را جمع آوری کرد.

مدیر پایگاه اورامانات استان کرمانشاه در ادامه افزود: در مرحله اول اجرا ساماندهی ساخت و سازها و مطابقت آنها با واقعیات روستاها، ساماندهی و استاندارد سازی دسترسی ها، راه ها و تابلوها بر اساس ضوابط یونسکو در اولویت قرار دارد.

به گزارش ایرنا، اورامانات به چهار شهرستان پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان کرمانشاه قرار دارد.

جهانی شدن منطقه اورامانات گامی بلند و اثرگذار برای جذب گردشگر و ماندگاری آن است و به طور قطع سبب رونق اقتصادی استان نیز خواهد شد.

یک پنجم جمعیت استان در منطقه اورامانات سکونت دارند و اگر این منطقه به ثبت جهانی برسد تحولی شگرف در استان و صنعت گردشگری آن ایجاد می شود.
وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و … از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

وجود این همه جاذبه گردشگری، سالانه افراد زیادی را وسوسه می کند تا سری به کرمانشاه بزنند و از دیدن این همه جاذبه گردشگری که خیلی هایشان منحصر به فرد و کم نظیر هستند لذت ببرند.