د 31 اردیبهشت 1403 ساعت 00:15

رویای شیرین کتابخوانی در بهشتِ هزار ماسوله

رویای شیرین کتابخوانی در بهشتِ هزار ماسوله

به گزارش سلام پاوه:کتابدار کتابخانه عمومی وحدت پاوه با تأکید بر روزهای خوش کتاب و کتابخانه در این شهرستان،از استقبال گروه‌های مختلف سنی از کتابخانه و بر سر زبان‌ها بودن «کتابخانه‌های عمومی پاوه» در میان اقشار مختلف مردم خبر داد.   به گزارش خبرنگار سلام پاوه:یوسف امینی‌نیا کتابدار کتابخانه عمومی وحدت پاوه با اشاره به […]

به گزارش سلام پاوه:کتابدار کتابخانه عمومی وحدت پاوه با تأکید بر روزهای خوش کتاب و کتابخانه در این شهرستان،از استقبال گروه‌های مختلف سنی از کتابخانه و بر سر زبان‌ها بودن «کتابخانه‌های عمومی پاوه» در میان اقشار مختلف مردم خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه:یوسف امینی‌نیا کتابدار کتابخانه عمومی وحدت پاوه با اشاره به اهمیت فرهنگ در شهرستان پاوه، بیان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در سفر مهرماه سال ۱۳۹۰ در جمع مردم این شهرستان؛ دینداری و پایبندی به مبانی شریعت را همراه با آگاهی و روشنفکری، دو خصوصیت بارز مردم منطقه پاوه برشمردند، پاوه همیشه شهرستانی معروف به فرهنگ بوده است. کتاب و کتابخانه در پاوه هرگز تنها و غریب نیست و همواره با استقبال فراوان مردم این منطقه همراه است. همراهی گروه‌های سنی مختلف با کتابخانه تنها به حضور خردسالان، کودکان، نوجوانان و جوانان محدود نمی‌شود و اعضای ارزشمندی نیز در سنین بالا همه روزه مهمان کتابخانه هستند؛ بطوری که مسن‌ترین عضو کتابخانه وحدت با ۸۶ سال سن هم‌اکنون که در حال گفتگو با شما هستم در سالن مطالعه کتابخانه مشغول به مطالعه است.

 

امینی‌نیا در ادامه با تأکید بر نقش فضای مجازی در ترغیب و دعوت نسل جوان به اماکن فرهنگی از جمله کتابخانه‌های عمومی، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ما در کتابخانه وحدت استفاده از ظرفیت‌های تبلیغی فضای مجازی است. تقریباً هر هفته مهم‌ترین فعالیت‌های کتابخانه در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی بومی منعکس می‌شوند تا فعالیت‌ها و به روز بودن کتابخانه پیش چشم مردم شهرستان باشد.

 

وی اضافه کرد: بی‌تردید همین در معرض دید بودن فعالیت‌های کتابخانه یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش عضو در کتابخانه ما در سالهای اخیر بوده است. در واقع می‌توانم مدعی شوم فرهنگ کتابخوانی همراه با نام کتابخانه‌های عمومی در پاوه بر سر زبان‌ها است و کمتر جوانی را در این منطقه می‌توان جست که گذرش به یکی از کتابخانه‌های عمومی شهرستان پاوه نیافتاده باشد.

 

کتابدار کتابخانه عمومی وحدت پاوه در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به برطرف شدن نیاز این کتابخانه در خصوص منابع بومی، گفت: در گذشته یکی از دلایل کاهش انگیزه و مراجعه به کتابخانه‌ها در مناطقی همچون پاوه کمبود آثار نویسندگان بومی بود اما در سال های اخیر با حمایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ارسال منابع متنوع در این حوزه به کتابخانه و همراهی خیرین و مردم منطقه، کتاب‌های فراوانی از نویسندگان بومی درحوزه‌های مختلفی همچون کتاب‌های مرجع، کودک و شعر در کتابخانه داریم و توانسته‌ایم پاسخگوی نیازهای مطالعاتی بسیاری از مراجعین در این خصوص باشیم.

 

امینی‌نیا همچنین در خصوص فعالیت بخش هورامان‌شناسی کتابخانه عمومی وحدت پاوه، عنوان کرد: از سال ۹۶ بخشی نیز به عنوان «مطالعات هورامان‌شناسی» در کتابخانه ایجاد کرده‌ایم که خیرین(آزاد حسینی و ساسان نقی زاده) و مردم شهر چیزی بالغ بر ۲ هزار جلد کتاب نیز برای این بخش جمع‌آوری کرده‌ایم. همچنین در کنار تابلوی ورودی شهر و سایر نقاط پر تردد نیز با کمک‌ شهرداری چند تابلوی «کتابخانه عمومی» و آگاهی از فعالیت بخش هورامان شناسی نصب شده که مهمانان و علاقمندانی که دوستدار شناخت و آشنایی بیشتر با این منابع هستند از وجود این بخش آگاه شوند.

 

این کتابدار با اشاره به یکی از برنامه‌های کتابخانه برای آشنایی و همراهی دانش‌آموزان با کتابخانه، بیان کرد: یکی از ویژه‌برنامه‌های کتابخانه عمومی وحدت اجرای طرح «آشتی مدارس با کتابخانه‌ها» است. در این طرح با هماهنگی که با معلمان در مدارس انجام می‌دهیم برخی از کلاس‌های دانش‌آموزان در کتابخانه برگزار می‌شود و پس از آن نیز کتابخانه به دانش‌آموزان معرفی می‌شود.

 

امینی‌نیا فضاسازی کتابخانه را در جذب عضو خصوصاً در گروه‌های سنی کودک و نوجوان با اهمیت دانست و افزود: ما در کتابخانه وحدت توجه ویژه‌ای به این نکته داریم و همواره با اجرای طرح‌های مختلف درصدد تغییر و ایجاد تتنوع در کتابخانه‌ها هستیم. طرح «قطار اعضاء» یکی از همین برنامه‌ها است که در بخش کودک ایجاد کرده‌ایم. در این طرح هر عضو کودک و نوجوان با دادن عکسی از خود یکی از مسافران قطار کتابخانه می‌شود و تصویر او در قطاری کاغذی که به همین منظور در این بخش بر روی دیوار بخش کودک تعبیه شده، نصب می‌شود.

 

وی یکی دیگر از برنامه‌های ویژه این کتابخانه را برگزاری مسابقه «هایکو کتاب» عنوان کرد و گفت: مسابقه «هایکو کتاب» نیز از دیگر طرح‌های ابتکاری ما در کتابخانه عمومی وحدت پاوه است. جرقه ابتدایی این مسابقه در اسفندماه سال ۹۶ و در روز کتابخانه‌گردی زده شد. در این طرح اعضاء می‌بایست با استفاده از عناوین کتاب‌های موجود در مخزن یک جمله زیبا بسازند و جمله خود را در بوته رقابت با سایر جملات ارزیابی کنند. در پایان نیز به بهترین جمله جایزه‌ای به رسم یادبود داده می‌شود.

 

کتابدار کتابخانه عمومی وحدت پاوه در پایان با تأکید بر اهمیت و لزوم مطالعه توسط کتابداران، خاطرنشان کرد: مطالعه و کتاب‌خواندن مقدماتی‌ترین و اصلی‌ترین «بایدی» است که هر کتابدار می‌بایست روزانه به آن مبادرت ورزد. بدون مطالعه کتاب و به روز بودن هرگز مشورت صحیح و مؤثر از سوی کتابدار به مراجعین صورت نمی‌پذیرد و حتی می‌تواند باعث کاهش انگیزه‌ها و تمایل اعضاء برای حضور مجدد در کتابخانه شود.

منبع:پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور