س 18 اردیبهشت 1403 ساعت 22:19

آیین رونمایی از چهار نسخه قرآن خطی مرمت شده در پاوه برگزار شد/عکس

آیین رونمایی از چهار نسخه قرآن خطی مرمت شده در پاوه برگزار شد/عکس

به گزارش سلام پاوه: آیین رونمایی از چهار نسخه قرآن خطی شهرستان پاوه که برای مرمت و بازسازی آنها مبلغ ۴۶۰ میلیون ریال هزینه شده است، روز چهارشنبه با حضور مسئولان و مردم برگزار شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه: این قرآن ها مربوط به دوران تیموری و اوایل دوران صفوی است و در مسجد […]

به گزارش سلام پاوه: آیین رونمایی از چهار نسخه قرآن خطی شهرستان پاوه که برای مرمت و بازسازی آنها مبلغ ۴۶۰ میلیون ریال هزینه شده است، روز چهارشنبه با حضور مسئولان و مردم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه: این قرآن ها مربوط به دوران تیموری و اوایل دوران صفوی است و در مسجد دخان شهر پاوه، روستای زردویی، روستای دودان و روستای میرعبدلی شهرستان پاوه نگهداری می شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در این مراسم گفت: برای شهرستان پاوه با وجود ظرفیتهای متعدد طبیعی و گردشگری و صنایع دستی آینده بسیار خوبی را متصور هستیم.

امید قادری افزود: مهمترین برنامه ما برای توسعه گردشگری در پاوه و اورامانات ثبت جهانی این منطقه است که نیاز به همکاری، حمایت همه جانبه و هم افزایی همه را دارد و تلاشهای بی شائبه نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی برای ثبت جهانی این منطقه قابل تقدیر است.

وی گفت: در این راستا هم اکنون کارگروهی در استان به ریاست مهندس بازوند استاندار کرمانشاه تشکیل شده است که شنبه هفته آینده اولین جلسه آن برگزار می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه گفت: ثبت جهانی اورامانات یک پروژه ملی است که در صورت انجام این کار گامی ارزنده و مهم در راستای توسعه همه جانبه این منطقه و استان خواهد بود.

قادری افزود: در کنار این مهم توجه به گردشگری روستایی با هدف معرفی آداب و رسوم و فرهنگ روستاها و بخصوص روستاهای گردشگری است.

وی با دعوت از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استان و بخصوص پاوه و اورامانات گفت: استاندار کرمانشاه دستور اکید داده اند تا تمامی موانع پیش روی سرمایه گذاران بخش گردشگری برداشته شود.

قادری از معافیت واردات تجهیزات و وسایل گردشگری از مرز خبر داد و گفت: سیاست ما در کنار توسعه گردشگری حفظ، تقویت و ترویج آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی اسلامی به گردشگران است.

امام جمعه پاوه:انقلاب اسلامی در دهه پنجم عمر خود نیازمند کار فرهنگی است

 

ماموستا ملا قادر قادری در آئین رونمائی از مرمت و بازسازی چهار نسخه قرآن خطی شهرستان پاوه افزود: بسیار خرسندم که در طلوع دهه پنجم انقلاب اسلامی شاهد برگزاری یک مراسم ارزشمند فرهنگی هستیم.

 

وی اظهار داشت: برگزاری این آئین فرهنگی نوید بخش گشایش برنامه های پرمحتوا و غنی فرهنگی است که چشم انداز نظام و انقلاب اسلامی بر آن استوار خواهد بود.

 

ماموستا قادری افزود: براساس گفته های گذشتگان و سلف صالح ما هر قومی که فرهنگ و تاریخ نداشته باشد در آن جامعه و کشوری که زندگی می کند جایگاهی ندارد لذا فرهنگ و تاریخ نشان دهنده هویت و اصالت است.

 

امام جمعه پاوه گفت: سپاس برای خداوند که ما در ایران اسلامی هم فرهنگی دینی، هم ملی و هم محلی ما غنی و پربار است و حفظ این فرهنگ ها یک تکلیف و رسالت بر دوش همه ما است.

وی با قدردانی از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه گفت: بسیار خرسندم که که ایشان اولین گام خویش را با انجام یک کار بسیار ارزنده فرهنگی قرآنی در شهرستان پاوه آغاز کرد.

 

ماموستا قادری با بیان اینکه قرآن و دین اسلام از سال ۱۸ هجری قمری به منطقه پاوه و اورامانات آمده است، گفت: مردم ما همواره حافظ و پاسدار دین و قرآن بوده اند.

 

وی افزود: رونمایی از این قرآنها گواه و نشانه دینداری و اسلام خواهی مردم هستند زیرا علما، ادبا، نویسندگان و شعرای ما با کتابهایشان، دست نوشته هایشان و دست خط هایشان گواه و نشانه این ادعا هستد که مردم با قرآن بوده اند و قرآنی هستند.

 

امام جمعه پاوه در ادامه به تشریح موضوع گردشگری از دیدگاه اسلام پرداخت و گفت: ۱۴ بار در قرآن از گردشگری گفته شده است که نشان دهنده توجه اسلام به این موضوع است.

 

ماموستا قادری افزود: امروز گردشگری به عنوان یک صنعت برای ایجاد درآمد پایدار در کشورها مورد توجه است و منطقه ما هم با وجود ظرفیتهای فراوان گردشگری می تواند در ایجاد درآمد پایدار سهیم باشد.

 

وی تصریح کرد: نباید به این صنعت فقط برای ایجاد درآمد با هر شرایطی نگاه کرد بلکه باید ضمن ایجاد اشتغال و درآمد سعی شود فرهنگ و ارزشهای خودمان را هم به گردشگران معرفی کنیم.

 

فرماندار پاوه هم با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی و گردشگری گفت: توجه به میراث توجه به گذشته و هویت ما است.

 

پرویز ایده پور، پاوه را یکی از امن ترین نقاط کشور عنوان کرد و گفت: توسعه فقط در امنیت و آرامش اتفاق خواهد افتاد لذا ما با وجود ظرفیتهای گردشگری امنیت و آرامش لازم را هم برای مسافران و گردشگران داریم.

 

فرماندار پاوه رونمایی از قرآن های خطی را فراهم کننده بستر لازم برای توسعه و تقویت توریسم مذهبی در کنار گردشگری دانست و گفت: این ۲ در راستای توسعه شهرستان بسیار ارزنده و حائز اهمیت هستند.

 

فرماندار پاوه به تبعات و موضوعات ناشی از جشن انار پاوه در سال جاری اشاره کرد و گفت: باید این موضوع آسیب شناسی شود زیرا اگر آسیب شناسی نشود میراث آسیب خواهد دید.

 

ایده پور افزود: برای اینکه پاوه را در منظر گردشگری تعریف و معرفی کنیم مستلزم این مهم هستیم که صدای شهرستان را از داخل آن بشنویم نه خارج از آن.

شهرستان پاوه با بیش از ۶۲ هزار نفر جمعیت در شمال غربی کرمانشاه قرار دارد که به دلیل وجود ظرفیتهای متعدد طبیعی، آثار تاریخی و اماکن زیارتی از قطبهای گردشگری استان است.