س 18 اردیبهشت 1403 ساعت 02:38

اورامانات در راه جهانی شدن/ جاذبه‌های سرزمین سبز به دنیا معرفی می‌شود

اورامانات در راه جهانی شدن/ جاذبه‌های سرزمین سبز به دنیا معرفی می‌شود

به گزارش سلام پاوه : منطقه اورامانات استان کرمانشاه، اگر ثبت جهانی شود به صندوق پول جهانی سازمان دست می‌یابد و زیر چتر حمایتی سازمان قرار می‌گیرد.   به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرگزاری فارس از کرمانشاه، منطقه اورامانات استان کرمانشاه با تمام زیبای‌ها و ظرفیت‌های بالای گردشگری هنوز نتوانسته است تحولی […]

به گزارش سلام پاوه : منطقه اورامانات استان کرمانشاه، اگر ثبت جهانی شود به صندوق پول جهانی سازمان دست می‌یابد و زیر چتر حمایتی سازمان قرار می‌گیرد.

 

به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرگزاری فارس از کرمانشاه، منطقه اورامانات استان کرمانشاه با تمام زیبای‌ها و ظرفیت‌های بالای گردشگری هنوز نتوانسته است تحولی در معیشت و محرومیت‌زدایی فرزندان این سرزمین ایجاد کند.

 

بیکاری جوانان تحصیل کرده و مشکلات اقتصادی این سرزمین اهورایی سبب شده این خطه با تمام پتانسیل‌های موجود در آمارها و ارقام در رتبه‌های بالای محرومیت و بیکاری قرار داشته باشد.

 

در این راستا تلاش‌های مسؤولان و نماینده مجلس می‌تواند بستری مناسب برای بالفعل شدن تمامی ظرفیت‌های خدادادی اورامانات و بهره‌مندی مردمانش از این جاذبه‌های سرزمین سبز و رونقی در اقتصاد منطقه صورت بگیرد.

 

اورامانات در راه جهانی شدن موضوع تازه، اما بسیار مهمی است که این روزها با همراهی مسؤولان و تلاش‌های نماینده پاوه و اورامانات می‌رود که از یک رویا به یک حقیقت مبدل شود.

 

یک کارشناس آگاه به مسائل ثبت پایگاه‌های جهانی گردشگری در گفتت‌وگو با خبرنگار فارس، می‌گوید: برای ثبت منظر فرهنگی، تاریخی و طبیعی به عنوان ثبت در میراث جهانی یونسکو این سازمان ۱۰ ویژگی را در نظر گرفته است که اگر هر اثر فقط یکی از این ویژگی‌های ۱۰ گانه را داشته باشد می‌تواند به عنوان اثر ثبت جهانی معرفی شود.

 

وی افزود: چند سالی است با توجه به ظرفیت‌های منطقه اورامانات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ثبت جهانی اورامانات را در اولویت سیاست‌های کلان خود قرار داده و به همین منظور مبادرت به تاسیس پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات در ۲ استان کرمانشاه و کردستان کرده است.

 

این کارشناس ادامه داد: با توجه به وسعت اورامانات و قرار گرفتن این منطقه در ۲ استان کرمانشاه و کردستان و همچنین قسمتی از آن در کردستان عراق باید پرونده مشترک این منظر فرهنگی_تاریخی ارزشمند طی یک پرونده به سازمان یونسکو ارسال شود.

 

وی تشریح کرد: یکی از با اهمیت‌ترین قسمت‌های این منطقه، اورامانات استان کرمانشاه است که با توجه به ۲۹۵ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی و نظر به مطالعات انجام گرفته در پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات گام‌های اساسی برای تحقق این مهم برداشته شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: تلاش‌های شهاب نادری، نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی در تسریع روند ثبت این پرونده که بعد از سال‌ها شاهد توجه ویژه به این امر مهم است شایسته تقدیر و تشکر است و جا دارد از تمام ظرفیت علمی و فرهنگی اورامانات برای ثبت این منظر ارزشمند استفاده شود.

 

نماینده مردم پاوه و اورامانات در خانه ملت در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از تلاش‌های بسیاری برای ثبت جهانی اورامانات که سرشار از ظرفیت‌های بالای گردشگری است، خبر داد و گفت: از تمام توان و ظرفیت خود برای نیل به این آرمان بزرگ استفاده می‌کنم.

 

وی معتقد است، ثبت جهانی اورامانات تحولی عظیم در تمام زمینه‌های اقتصادی گردشگری فرهنگی امنیتی و تاریخی اورامانات ایجاد خواهد کرد.

 

شهاب نادری از تمام مسؤولان ذی‌ربط استانی و کشوری  خواست در این مهم مردم اورامانات را یاری رسانند.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: اگر موفق شویم اورامانات را ثبت جهانی کنیم با وجود داشتن جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی و فرهنگی، می‌توانیم به صندوق‌های جهانی دست یابیم، سهم زیادی از گردشگران خارجی را به سمت اورامانات سوق دهیم و از مزایای بیشمار اقتصادی آن بهره بریم.محب خدائی و شهاب نادری

 

اورامانات با وجود دارا بودن پتانسیل‌های قوی گردشگری متاسفانه هنوز هم آن‌چنان که لایق مردم این سرزمین جذاب خدادادی است مورد مهر مهربان یاران دولت‌های گذشته و کنونی قرار نگرفته است. غنای فرهنگی، طبیعی و تاریخی دیار اورامانات نیازمند توجه ویژه نمایندگان محترم مجلس و اعضای محترم دولت است .

 

اینک که گام ارزشمند نماینده پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی با همراهی مجمع نمایندگان استان، مدیرکل میراث فرهنگی استان و مسؤولان دولت و سازمان میراث فرهنگی در راستای ثبت جهانی اورامانات برداشته شده است ضمن اشاره به دستاوردهای مهم ثبت جهانی اورامانات از تمامی مسؤولان ذی‌ربط و نماینده اورامانات می‌خواهیم تمام قد از فرصت تاریخی پیش آمده برای محرومیت‌زدایی این اعجاب بهت‌انگیز خدادادی استفاده کنند.

 

مناطق و محوطه‌هایی که موفق شوند در سازمان میراث جهانی ثبت شوند از مزایای قابل توجهی بهره خواهند برد، این مناطق مورد توجه ویژه کشورهای عضو قرار می‌گیرند.

 

به صندوق پول جهانی سازمان دست می‌یابند و زیر چتر حمایتی سازمان قرار می‌گیرند، این مناطق در تمامی کشورهای مبدا به گردشگران معرفی می‌شوند و مقصد بسیاری از آنان قرار می‌گیرد جالب آن‌که این مناطق در زمان بروز جنگ‌های احتمالی محافظت و جزو مناطق امن جهان معرفی می‌شوند‌.

 

در صورت بروز بلایای طبیعی در این مناطق سریعا سازمان جهانی با ارسال نیرو و تجهیزات لازم و کمک‌های مالی خود بروز عواقب انسانی و طبیعی را به حداقل رسانده و منطقه را محافظت خواهند کرد.

 

آثار فرهنگی، طبیعی و تاریخی این مناطق مورد حفاظت و توجه ویژه سازمان جهانی قرار می‌گیرند، از طرف سازمان جهانی گروه‌های ویژه‌ای برای آموزش، پایش و کنترل به منطقه اعزام خواهند شد و تجهیزات مورد نیاز منطقه به صورت رایگان از طرف سازمان به منطقه ارسال خواهد شد و در صورت نیاز وام‌های کم‌بهره و درازمدت به این مناطق و محوطه‌ها تعلق خواهد گرفت، این موارد حتی در کوتاه مدت هم منابع مالی قابل توجهی را نصیب مردم منطقه خواهد کرد.

 

فرصت طلایی و تاریخی پیش آمده را به فال نیک می‌گیریم و از خداوند متعال می خواهیم خدمتگزاران به مردم محروم این دیار را یاری رساند.

3 پاسخ برای “اورامانات در راه جهانی شدن/ جاذبه‌های سرزمین سبز به دنیا معرفی می‌شود

  • نرمین ص در تاریخ اسفند 8, 1397 گفت:

    با سپاس نماینده محترم پس تا به حال مسول گردشگری چکار بوده

  • l در تاریخ اسفند 8, 1397 گفت:

    ایسته ایسته ایسته……….

  • پاوه شار در تاریخ اسفند 8, 1397 گفت:

    خوشحالم که کارهای بزرگ را هدف گرفته اند ارزوی موفقیت دارم