د 10 اردیبهشت 1403 ساعت 10:32

سرآمد تمام آواها و نواهای موسیقی کردی سیاچمانه است

سرآمد تمام آواها و نواهای موسیقی کردی سیاچمانه است

به گزارش سلام پاوه : در مراسمی با حضور مسئولان استانی وشهرستانی و هنرمندانی از استانهای کرمانشاه وکردستان وقشرهای مختلف مردم مردم خانه سیاچمانه در شهرمرزی نوسود شهرستان پاوه افتتاح شد . به گزارش خبرنگار سلام پاوه : در این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به اولویت های کاری این اداره […]

به گزارش سلام پاوه : در مراسمی با حضور مسئولان استانی وشهرستانی و هنرمندانی از استانهای کرمانشاه وکردستان وقشرهای مختلف مردم مردم خانه سیاچمانه در شهرمرزی نوسود شهرستان پاوه افتتاح شد .

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : در این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به اولویت های کاری این اداره اشاره کرد و گفت یکی از اولویت های مهمی که تعریف کرده ایم بازسازی و احیاء هویت تاریخی حوزه فرهنگ و هنر در استان کرمانشاه است .

 

حجت الاسلام جعفری افزود: با بررسی هایی که انجام دادیم و سوابقی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که آواها و نواهای بسیار مهمی بصورت تاریخی و کهن در این منطقه وجود داشته و موارد دیکری راهم خواهیم داشت .

 

وی شناسایی و معرفی چهرهای خوشنام و زحمت کشیده در این حوزه ها را از اهداف دیگر راه اندازی خانه ها عنوان کرد . که خود بخود در کنار این کار فضای نشاط و شادی و امیدواری در بین مردم را نیز به دنبال خواهد داشت .

 

جعفری افزود : در کنار این هر چه بتوانیم این ویزگی ها و هویت های تاریخی خودمان را حفظ کنیم ، محکم و استوار میتوانیم در مقابل هر گونه تهاجمی چه به لحاظ فرهنگی و چه اقتصادی دشمنان ایستادگی و مقابله کنیم .

 

ایده پور به قدمت و تاریخ کشورها اشاره کرد و گفت: در بین کشورهای دنیا کشورهایی هستند که شناسنامه کوتاه دارند که به آنها کشورهای دهه ای میگویند که کمتر از دهها سال عمر دارند .

 

وی افزود: بعضی از کشورها صده ای هستند که چند صد سال عمر دارند و فرهنگ و آدابشان به چند صد سال بر میگردد و بعضی کشورها کشور هزاره هستند و فرهنگ و آداب و رسوم و آواها و نواهای آنها بر میگردد به چند هزار سال .

 

فرماندار پاوه گفت: ما مفتخریم که در ایران اسلامی هستیم که در کنار کشورهایی همچون چین ،مکزیک ،رم و یونان دارای تاریخی چند هزار ساله هستیم .

 

ایدپور افزود : قوم کرد قوم هزاره هستند که چند هزار سال در این کشور سکونت دارند و آواها و نواهای موسیقی کردستان آواها و نواهای چند هزار ساله هستند .

 

ایده پور ادامه داد و گفت : آواها و نواها و موسیقی کردی ،آواها و نواهای چند هزار ساله موسیقی کشور ما هستند و سرآمد تمام آواها و نواها و موسیقی کردی همین مبحث بسیار زیبای سیاچمانه است .

 

وی افزود: تمدن ها هم در هزاره ها جا خوش کرده اند و خوشحال از اینکه وابسته به این قوم هستم که در هزاره این کشور سهم دارند .

 

در پایان از بزرگان و پیشکسوتان سیاچمانه در منطقه تجلیل و قدردانی شد .